ervaring met dicksonia squarrosa

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: ervaring met dicksonia squarrosa

Berichtdoor djoeke op 02 nov 2010 18:49

Ik heb mijn kleine squarossa juist in de keuken gezet maar als ik dit lees is dat misschien toch niet zo'n goed idee .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 02 nov 2010 18:51

ik denk idd dat de beste overwinteringsplek voor deze varen een plaats is waar het koel (+0/+10) en vochtig is. ze kunnen wel wat vorst aan maar het mag niet te lang duren. ik heb ze probleemloos buiten gehouden tijdens de milde 06/07 winter. de volgende winter deed ik ze naar binnen als de nachtemps dreigden te zakken onder de -3°C graden (dat is zowat de limiet voor de bladeren). de stam kan wel enkele graadjes meer aan maar gezien de dunne stam niet voor lang (enkele uurtjes). in ons klimaat dus best als kuipplant houden en binnenzetten als het langdurig gaat vriezen en of kouder word dan -3°C...een goeie methode ,vind ik persoonlijk, om ze enkel binnen te plaatsen als het kouder dreigd te worden dan die -3°C en als het ook tijdens de dag wat vriest. ik plaats ze dan gewoon een nachtje in de berging of garage en ze ze tijdens de dag weer buiten als het boven 0°C is. koude boven 0°C kunnen ze prima aan!

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Tom op 14 dec 2010 20:12

Hallo allen

mijn dicksoni squarrosa staat gedurende de warme maaden tegen een schuur waar hij zo goed als de hele dag in de schaduw staat alleen s'avond schijnt er zo een 3 à 4 u zon op ik heb namelijk geen last van verbrande bladeren dagelijks veel water geven en gij staat namelijk bij een water ton waardoor een goeie lucht vochtigheid is. in de winter haal ik deze binnen eerst stond deze in een veranda maar ik zag al gou dat dit niet goed was een deel van de bladeren droogde op deze heb ik dan maar afgeknipt daarna heb ik mijn dicksonia op de slaapkamer gezet deze benevel ik alle dagen en de verdroging van de baderen is gestop de kamer temperatuur is daar 17à19 graden blijkbaar een goeie plaats ik denk dat je zelf wat moet zoeken en kijken waar je dicksona squarrosa zich het best voelt ik hoop dat mijn info voor iemand van nut kan zijn.

ik heb namelijk zelf ook een vraagje mss kan iemand mij helpen als je klonen hebt die op stam groeien wnr verwijder je deze dan best en hoe eens het kloontje va de stam hebt kunnen verwijderen waar plaats je deze dan best en in welke potgrond zodat je een nieuw klein plantje hebt

Mvg Tom
Tom

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 dec 2010 20:35

Hoi Tom, Zo als je hem nu hebt staan kan wel maar krijgt hij geen rustperiode en zul je inderdaad de luchtvochtigheid hoog moeten houden! Wat toch niet echt ideaal is voor een slaapkamer! Normaal worden deze tussen 0 en 8 gr. weggezet en dan gaan ze in winterrust en worden de nieuwe rollen aangemaakt, Nu heb je kans dat hij binnen veren gaat uitgooien met alle gevolgen van dien, deze zullen slapper worden en gaan sterk naar het licht trekken! Ik ga nu ook niet beweren dat dit niet kan, maar niet ideaal dus! Wat de kloontjes betreft zou ik wachten tot het voorjaar mocht hij het redden! Die snij je met een scherp mes direct aan de stam af, als ze groot genoeg zijn [ minimaal 3 blaadjes en een knolletje als basis] het wondje dien je met opgewarmde kunsthars af te dichten, zo ook het ontstaande wondje op de stam, deze steek je in goede zure grond [varengrond] en half inplanten, goed vochtig houden en dan zul je +- 4 later zien als alles goed is dat hij nieuwe rollen aanmaakt en omhoog gooit, succes.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 14 dec 2010 23:20

Hoi Tom

ik heb zoals gezegd mijn squarrosa van de zolder gehaald en in een kleine serre gezet
waar ik de temperatuur op ongeveer plus 2 graden hou,en ja hoor , de veren drogen niet meer op
regelmatig voel ik in de kop of ze vochtig genoeg is , zo niet giet ik water in de kop
heb zelfs al gevoeld dat er nieuwe krullen klaar zitten :thai:
en nu maar wachten op de zomer

succes

pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens