Uitrollen Dicksonia antartica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2009 15:08

Zijn toch leuke planten hé. Ik wil graag mijn exemplaar in de voortuin planten. Daar is enkel s'morgens zon.

Zou dit al gaan denk je of is het plantje nog te jong?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 12 jul 2009 15:20

Je kan hem al in de volle grond plaatsen. Een D. antartica staat het liefste in de halfschaduw maar kan ook heel goed zon verdragen, oude bladeren zullen verbranden maar nieuwe zullen geen last hebben van de zon, zelfs de hete middag zon alleen zul je hem dan wel vochtig moeten houden. Als je hem in de volle grond plaatst kan je het beste bemeste tuinaarde met turf vermengen en hier een beetje bloed- en beendermeel aan toevoegen en als laatste de grond afdekken met houtsnippers ( liefste van franse boomschors) om de vochtigheid in de grond te houden. In de winter een prop vliesdoek of noppenfolie in de kruin stoppen en een dikke laag bladeren/ boomschors of een ander iets eroverheen leggen om de wortels extra te beschermen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2009 16:20

Dan plant ik hem volgende week in de tuin. Is het belangrijk om turf aan de grond toe te voegen? En bloed en beendermeel? Waarom is dit eigenlijk?

Er zijn inderdaad al oude bladeren verbrand van de zon. Ik plaats hem momenteel in de halfschaduw.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor rabbit op 12 jul 2009 16:29

hallo Ro,
Had je geeen tijd om een nieuwe foto te maken?
Mijn D.Antartica staat al weken stil er zitten al nieuwe rollen in maar ze komen er maar niet uit oorzaak?? Ik denk zelf dat het komt omdat hij wortels aan het aanmaken is.
Oja Ro de medullaris van jou gooit zijn rollen nu ook al uit.

antwoord vraag Cristophe
Bloed en beendermeel is voor de organische voeding en turf is voor om de grond wat zuurder te maken (daar komen ze in nature ook voor) verbeter me maar Ro als het niet goed is
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 12 jul 2009 17:13

:lol: ik zag het Bert heb andere foto´s geplaatst. Een antartica maakt normaal ergens tussen de 2 en 5 weken een nieuwe kroon aan. Zie je wel enige beweging in de rollen? en zitten de haren er nog op? Zodra je de rollen zwart ziet worden dan komt er geen beweging meer in en zal de groei een beetje stoppen. Het gevolg hiervan is dat de kop een vernouwing krijgt en hij minder grote bladeren gaan aanmaken, hier groeit hij wel overheen maar dat zal 1 á 2 jaar duren. Nu ik me herinner toen ik bij je was zag ik al dat hij kleine bladeren aanmaakte voor die dikte stam, denk dat hij al in het vernouwings proces zit. Van die medullaris is goed om te horen, weet niet waar je hem nu hebt staan maar hij kan nu gerust in de volle zon, met de dealbata moet je nog een tijdje wachten.

@christophe, tuinturf voeg je toe om meer vocht op te vangen, door dit toe te voegen blijft de grond langer vochtig ( ook goed voor Canna's en Musa's). Bloed- en beendermeel (ook goed voor Canna's en Musa's) voeg je toe voor voeding aan de wortels, deze wortels voeren het weer naar het groeipunt wat resulteerd in een betere groei van de bladeren en geeft ze een vollere kleur. Aangezien de oude bladeren toch al verbrand zijn kan je hem net zo goed op zijn oude plaats laten, de nieuwe rollen zullen wel de zon aankunnen. Oude bladeren knip je pas af wanneer ze helemaal bruin zijn, als jij ze afknipt moet je dat doen ongeveer een paar cm onder het laatste blad van de steel. Het stuk wat overblijft van de steel laat je zitten en knip je pas wanneer hij helemaal verdroogt is dichter naar het groeipunt toe af.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2009 18:19

Bedankt voor de info!

Ik zal een dezer dagen eens langs het tuincentrum moeten ;) Komt net van pas omdat ik volop de tropische plantjes ga planten (nieuwe tropische border aanleggen)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Davy op 12 jul 2009 22:45

Ik ben al een tijdje deze topic aan het volgen en ik moet zeggen dat het echt wel mooie planten zijn. Dat uitrollen: formidabele groeiwijze, ik denk dat je daar naar blijft kijken :D
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2009 22:51

Ja hoor Davy! Bij mij komt er ook net eentje open en enkele keren per dag toch even piepen hoe hij het stelt. Als je zoveel kijkt, niet veel verandering, maar toch leuk om te zien.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Davy op 12 jul 2009 22:54

Wel ik ben tot nu toe jullie in dit onderwerp- in stilte omdat ik er niets van ken :roll: - aan het volgen wat de verzorging is en zo. Valt die groeisnelheid mee? Dat gaan kijken ken ik, ik doe niets anders bij mijn Trachy.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2009 22:58

Ik hoorde toch steeds dat ze zo traag groeien, maar blijkbaar valt dit nog best mee.

Maar TropiRo zal deze vraag beter kunnen beantwoorden dan mij. ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GaveAgave en 5 gasten

cron