Lijstje opkweek varens en boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Lijstje opkweek varens en boomvarens

Berichtdoor boomvaren op 03 jan 2016 15:13

fernman schreef:Dat zijn knappe resultaten, proficiat!
Mario M.

Bedankt ..

Eduard schreef:Mooie foto's en prima resultaten Mario R. dat gaat goed daar bij jou :thumb_up:
Hier eind November de [laatste] lichting gezaaid maar nog niets te zien!

Groet Eduard.

De resultaten zijn er, omdat er toch nog veel zonnige en warme dagen zijn voor de tijd van het jaar...
Bij zonnige dagen zie je echte sprongen..

De Reunion boomvarens zijn heel verse sporen en zijn allen na 3 a 4 weken begonnen met aanmaak van prothallii... behalve de Cyathea Glauca, deze had bij mij 2 maanden nodig.

Ik ben ook Angiopteris soorten aan het proberen, maar hier is nog geen beweging te zien.

groeten Mario R.
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor Lander op 03 jan 2016 22:15

Goei bezig Mario! Knap resultaat :thumb_up:

Groeten Peter.
Lander

8 bedankjes

Berichtdoor boomvaren op 04 jan 2016 00:34

Lander schreef:Goei bezig Mario! Knap resultaat :thumb_up:

Groeten Peter.

Bedankt Peter..

groeten Mario R.
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor boomvaren op 12 jan 2016 21:28

Ook Angiopteris evecta is op komst...

Gezaaid op 15 december

groeten Mario
Bijlagen
Angiopteris evecta.jpg
Angiopteris evecta
Angiopteris evecta.jpg (267.82 KiB) 4655 keer bekeken
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 jan 2016 00:05

Mooi resultaat Mario :thumb_up: bij mijn weten nog niet eerder vertoond, welk substraat gebruik je ?
Ik weet niet wat hier aan de hand is maar van alle gezaaide soorten komt geen enkele in beweging :roll: niet dat dat erg is heb sowieso te veel staan van de afgelopen jaren maar vind het vreemd!

Mijn kleine Angiopteris evecta heb ik van Ro 2013 als jonge plant maar daar komt ook niet veel van buiten! Enkel zo als hij nu staat in de subtropische kas waar die meestal na een paar weken wakker wordt en een tot twee nieuwe veren aanmaakt dan nog eentje in de beneden serre in de lente en dan stopt het weer, ben benieuwd na de ontwikkeling van deze ;)

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor fernman op 13 jan 2016 08:31

Heel goed bezig Mario!
Ik heb ondervonden dat bij Angiopteris-soorten en Cibotiums de sporen vers moeten zijn, denk dat de jouwe ook vers waren?
Groeten
Mario M.
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor peter b op 13 jan 2016 10:18

Hi,

Op welke temperatuur houden jullie je zaaibakjes ongeveer? Heb sinds een week of 2 ook 4 soortjes gezaaid, met dank aan Remko voor de sporen. Ik hou ze momenteel op kamertemperatuur bovenop de frigo.

Van Angiopteris het ik een enkel sporanghium (is dat enkelvoud van sporanghii?) staan sinds een tijdje. Het blijft er goed uit zien maar aangezien het eenzaam en alleen is kan die zichzelf bevruchten en uitgroeien tot een echt plantje?

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b

15 bedankjes

Berichtdoor boomvaren op 13 jan 2016 10:26

Eduard schreef:Mooi resultaat Mario :thumb_up: bij mijn weten nog niet eerder vertoond, welk substraat gebruik je ?
Ik weet niet wat hier aan de hand is maar van alle gezaaide soorten komt geen enkele in beweging :roll: niet dat dat erg is heb sowieso te veel staan van de afgelopen jaren maar vind het vreemd!

Mijn kleine Angiopteris evecta heb ik van Ro 2013 als jonge plant maar daar komt ook niet veel van buiten! Enkel zo als hij nu staat in de subtropische kas waar die meestal na een paar weken wakker wordt en een tot twee nieuwe veren aanmaakt dan nog eentje in de beneden serre in de lente en dan stopt het weer, ben benieuwd na de ontwikkeling van deze ;)

Groet Eduard.

Dat wist ik niet dat het zo moeilijk ging. Hopelijk gaat het vlot om er ook planten uit te halen.
We zullen nog enkele maanden geduld nodig hebben.
Substraat is zwarte potgrond en turf 50/50.
Mijn Rhizoom Angiopteris evecta heeft voorlopig enkel wortels aangemaakt, ik hoop dat hij snel met blad gaat beginnen.

fernman schreef:Heel goed bezig Mario!
Ik heb ondervonden dat bij Angiopteris-soorten en Cibotiums de sporen vers moeten zijn, denk dat de jouwe ook vers waren?
Groeten
Mario M.

De sporen waren heel vers. Hopelijk komt de tweede soort Angiopteris ook in beweging, want deze is nog zeldzamer.

Groeten Mario R.
Laatst bijgewerkt door boomvaren op 13 jan 2016 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor boomvaren op 13 jan 2016 10:37

peter b schreef:Hi,

Op welke temperatuur houden jullie je zaaibakjes ongeveer? Heb sinds een week of 2 ook 4 soortjes gezaaid, met dank aan Remko voor de sporen. Ik hou ze momenteel op kamertemperatuur bovenop de frigo.

Van Angiopteris het ik een enkel sporanghium (is dat enkelvoud van sporanghii?) staan sinds een tijdje. Het blijft er goed uit zien maar aangezien het eenzaam en alleen is kan die zichzelf bevruchten en uitgroeien tot een echt plantje?

Groeten,
Peter

De bakjes staan op kamer temperatuur aan het oost raam (waar het wat kouder is).
Raar maar waar hebben ze ook licht nodig.

Voor je Angiopteris zou je nog even geduld moeten hebben.
Als je er maar 1 prothallium hebt zal er geen bevruchting plaatsvinden, maar kan nog wel even blijven leven.
Als die van mij groter zijn kan je er wel enkele hebben om te bevruchten...

groeten Mario R.
Bijlagen
Prothallium.jpg
een enkele Prothallium
Prothallium.jpg (191.98 KiB) 4610 keer bekeken
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor fernman op 13 jan 2016 16:42

Peter,
Ikzelf zaai minunum 20 graden!
Mijn zaaimedium; zeer lichte en fijne potgrond (hier van de plaatselijke kwb).

Sporangium (meervoud: sporangia) is het sporendoosje dat onderaan een fertiel varenblad zit.
Prothallium (meervoud prothallia), is de voorkiem van de varen.
Sporofyt uit het prothallium ontwikkeld is de varen !

Groeten
Mario M.
fernman

34 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens