mijn (nieuwe) cyathea australis

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: mijn nieuwe c. australis

Berichtdoor plasta op 27 nov 2010 23:42

Omdat het alweer tegen pakjesavond loopt, ben ik ook maar eens wat surprises in gaan pakken.
Je kan er tegenwoordig niet vroeg genoeg mee beginnen wáh :roll:

P1000987.JPG
In uitvoering.
Het inpakken zal nog wel lukken, maar die kl.... rijmpjes ieder jaar voor die
bomen schrijven GRRRR
P1000987.JPG (299.23 KiB) 4099 keer bekeken

P1000974.JPG
Zowel van de dicksonia als van de cyathea laat ik de bladeren kapot vriezen.
Vorige winter geen goede ervaring met het redden van de bladeren en het
scheelt weer 1,5mtr toren.
Lampjes genoeg :?: (wel nog fatsoeneren)
P1000974.JPG (287.38 KiB) 4099 keer bekeken

P1010037.JPG
De lichtgevende verwarming uit
Ipv een cyathea met een zwarte of bruine stam, nu dus ook ene met een
hele dikke witte stam.
P1010037.JPG (293.48 KiB) 4099 keer bekeken

P1010057.JPG
Bij +1 gaat de kermis branden, en als de kachelpijp op +3 is, ga ik weer aan
het milieu denken. De dicksonia geniet mee van de thermostaat.
Het wordt aangestuurd door de thermostaat UT 200 van Conrad. De sensor
hangt op ongeveer 5 cm van de stam op circa 30 cm hoogte.
P1010057.JPG (290.53 KiB) 4099 keer bekeken

Lekker zo'n lichtpaal, die gaat nu om de 10? minuten aan en na 1? minuut weer uit ( -1 C buiten).
Als de bladeren RIP zijn, krijgen beide boomvarens een gepaste dakafwerking en een ventilatiesysteem. Nu zitten er nog proppen vliesdoek in de kroon.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 nov 2010 23:57

Hoi Raymond, dat ziet er veel belovend uit! heb ik wel de vraag hoe warm die lichtslang wordt?
De 2e vraag was onnodig die had je al beantwoord!
En ja een subtropische kerstboom toch, en nu maar hopen dat het blad nog een tijdje meegaat! Bij de medullaris gaat bij -5 al naar de filistijnen, en dan weer hopen dat ze het volgend jaar weer gaan rollen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor plasta op 28 nov 2010 00:33

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe warm de lichtslang wordt, maar afgelopen winter was er wel op diverse plaatsen plastic folie vast gesmolten aan de slang. Ik heb hier ook verwarmingskabels liggen, maar die zijn me te kort (4mtr warmte) en worden een stuk heter (de alombekende handenvastpaktest) dus ook een groter risico op plaatselijk verbranden. Die ga ik gebruiken bij de palmen etc. als het echt koud wordt. Het gekke voordeel bij lichtslang is..........je ziet of de verwarming aan staat :fluiten: , dus bij haperingen kan je ook vlug ingrijpen als je thuis bent. ( ik zal de webcam op mijn website <stukje naar beneden scrollen> komende tijd maar op de boomvaren richten nu ik dit schrijf... kan ik hem ook op het werk controleren.
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor plasta op 01 dec 2010 01:59

Hier is de kroon nog steeds intact. Nog geen blad geknakt, vanmiddag de sneeuw van de bladeren geklopt. Hij is ook nog steeds redelijk groen.
Deze foto zojuist gemaakt. Hierop kun je zien dat ie ut kout hept, maar nog 'leeft'.
Huidige temperatuur op kroonhoogte -5,5 graden en behoorlijk ijzige oostenwind 3 bft.

koud he.jpg
koud he.jpg (294.5 KiB) 4057 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor plasta op 14 dec 2010 02:35

De kroon nu weg geknipt en de verpakking opnieuw aangebracht. De afgelopen paar dagen
heeft hij onbeschermd gestaan. Het blad kapot geknipt en in de kroon gedaan.
Om constant een beluchting te hebben, ben ik eens in de garage gaan kijken en nu heb ik dus een echte schoorsteen....
De kroon van de dicksonia links naast de cyathea ook verwijderd en stuk geknipt als bescherming in de kroon en om de stam gedaan, als hoed een kunststof pot. De lichtslang-besturing is niet veranderd, d.w.z. bij +1 springt de slang aan en bij +3 gaat hij uit.
Ik heb het vermoeden dat het nu lang gaat duren eer de verpakking weer weg gehaald kan gaan worden (pas in het voorjaar? :o )
luchten.jpg
luchten.jpg (289.28 KiB) 4015 keer bekeken

verpakking versie update.jpg
op de achtergrond alweer de eerste mm sneeuw voor deze week
verpakking versie update.jpg (292.44 KiB) 4016 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 14 dec 2010 10:58

Goed dat je de boel zo nauwkeurig bijhoud Raymond,
Of het je nou lukt of niet, in elk geval zullen we er allemaal van kunnen leren, en niet eens alleen op boomvarengebied denk ik.

Heb je tussendoor trouwens nog water gegeven (op de stam) of juist niet?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor plasta op 14 dec 2010 15:24

Ik hoop er zelf ook veel van te leren, Remko.
De afgelopen dagen is ongeveer 8 mm neerslag gevallen en ik denk dat dat
ruim voldoende is geweest. Belangrijk bij mij is ook dat hij in de volle grond staat
en dus ook daar zijn vocht vandaan kan halen. Als ik de eigenschappen van de
cyathea australis mag geloven, kan deze in de winter ook wat beter tegen 'droogte'.
Gisteren op een Engelse site nog een leuk stukje gevonden wat mij weer een hart
onder de riem stak m.b.t. de australis.
http://www.forestferns.co.uk/fern-files/cyathea/cyathea-australis
Er staat veel info over vele soorten boomvarens. Uiteraard in het Engels, maar met
http://translate.google.nl/?hl=nl&tab=wT# kom je een heel eind.
(Het internetadres van de Engelse pagina plakken in de Google-vertaler. Het resultaat
is niet perfect, maar je kan het verhaal dan wel volgen.)
Nog effe wat heel anders.
De komende dagen (vanaf donderdag t.m. zondag) gaan waarschijnlijk bakken sneeuw over heel Nederland vallen.
Hou rekening met het gewicht van de sneeuw met het maken van bescherming!

foto bij daglicht
schoorsteen.jpg
schoorsteen.jpg (280.71 KiB) 3990 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 dec 2010 16:23

Hoi Raymond, meer dan je tot nu toe gedaan hebt qua bescherming kun je ook niet, het ziet er heel goed uit :thumb_up: en uitgaande van die -8 die ze aangeven zou ik niet weten waarom je hem er niet doorhaalt! Enige onzekerheid in jou situatie is dat je geen bescherming tot diep in de grond hebt! en wist je volgens mij ook niet of hij geworteld heeft? en qua vochtigheid hoef je je ook niet zo'n zorgen te maken als het blad eraf is of verwelkt neemt hij ook minder op! dat wil niet zeggen dat je het kunt verwaarlozen, maar deed je al niet! De medullaris kan maar tot -2 hebben dus een ander verhaal! Ik heb deze nog niet nat gemaakt sinds hij in de tent staat, wilde dat gisteren doen, maar was huiverig voor de vorst die in ons vooruitzicht gesteld werd! Maar een volgende dooi krijgt hij weer water in de kroon en langs de stam, bij mij droogt het sneller daar ik een tent heb met grotere verwarmde luchtruimte.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 15 dec 2010 14:23

De reden waarom ik dat van het watergeven vroeg ik dat ik hoor dat de doodsoorzaak van de meeste Dicksonia's in de winter uitdroging zou zijn. Nou weet ik niet of dat waar is, en hoe men dat dan vast denkt te stellen, maar vandaar dus.

Sneeuw op de winterbescherming is mits voldoende stevig aleen nog maar extra isolatie, dus best gunstig.
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 dec 2010 15:37

De wortelvorming is inderdaad een groot vraagteken, uiteraard hoop ik dat hij aangeslagen is.
Het verwelken van de bladeren is trouwens volgens die engelse website normaal voor de australis, ook in warmere klimaten zou hij in de winter bladverliezend zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de dicksonia die bladeren behoudt en dus ook drinken wil in de winter. Hierdoor is het water geven idd niet zo'n probleem in de winter bij de australis.
Met het inpakken is het hier echt oefening baart kunst. De vorst in de grond blijft hier het grootste risico.
Makkelijk praten achteraf van hieruit natuurlijk, maar ik had je medullaris wel water gegeven Eduard. Je verwarming heeft toch power genoeg om lichte vorst te weren. In die tijd kan die lekker drinken. Of denk je dat het te lang duurt eer het vocht verwerkt is door de medullaris?

Raymond
plasta

146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens