Pteris wallichiana rhizomen

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Pteris wallichiana rhizomen

Berichtdoor draco op 19 jun 2014 10:00

'Kan goed tegen de zon' en warmte kan ik beamen. Mijn exemplaren staan nog in potten in de kas waar de hele dag de zon op staat en de temperatuur geregeld oploopt tot boven 30 °C. Ze behoeven daarbij uiteraard veel (regen)water. Wat het vermeerderen betreft, ik zie nu de eerste sporangia ontstaan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 jun 2014 10:23

Toch staat deze varen in de natuur niet in de volle zon, vind het dan ook verkeerd dat wel te gaan beweren als of dit goed is, je zet ook geen zon minnende palm in de schaduw, bij een paar heten dagen bestaat de kans dat het blad brandschade oploopt, mijn advies geef de planten de situatie die ze in de natuur ook hebben, dat geld ook voor veel boomvarensoorten die ook tegen beter weten zomaar in de volle zon gezet worden, en wordt gezegd dat als je ze goed nat houd dit wel kan, het zijn kunstingrepen, als je dan door omstandigheden het niet kunt nathouden verlies je je plant!
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 19 jun 2014 10:41

Helemaal mee eens Eduard, zo zie ik ook dat mensen soms Dicksonia's in een cactustuin hebben, verschrikkelijk! Zo tegen een hete zuidmuur aan bij het zwembad ofzo,....bijna misdadig!

Los daarvan kan deze Pteris ook in natuurlijke habitat veel zon hebben hoor, mits hij natte voeten heeft. Verder is bij ons zowel de zon-intensiteit als de duur veel minder dan op veel plekken in de Himalaya, dus planten die daar in de schaduw moeten, mogen hier soms best in de zon, vanuit die logica geredeneerd. Wel kun je dan idd op heten dagen verbrandingen krijgen (tenzij je hiervoor even beschermd, of beregent), maar over het algemeen zal de plant het beter doen/langer uithouden.
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 jun 2014 21:55

Ik ben er niet zo benauwd om een (boom)varen in de zon te zetten. Op het eiland Dominica groeien de boomvarens op 1000 m hoogte in het open veld. Het koele vochtige bergklimaat in de tropen is redelijk vergelijkbaar met ons gematigde zomerklimaat. Alhoewel de tropenzon intenser is, wordt deze vaak getemperd door nevelsluiers. Dat varenblad kan verbranden is correct, maar dat geldt ook voor veel palmsoorten. Ik heb zelden last van bladverbranding, omdat de planten in de kas vanaf het vroege voorjaar gewend zijn aan UV straling. Planten die binnenshuis achter glas overwinterden zijn daarentegen zeer gevoelig voor zonnebrand.
Dicksonia squarrosa staat hier een groot deel van de dag in de zon. Het jonge blad van deze boomvaren is rossig getint een indicatie dat er beschermende stoffen in aanwezig zijn, flavonoides en/of anthocyanen. Cyathea cunninghamii mist de rode kleurfactor, maar is evengoed bestand tegen de zon. Deze soort geldt als speciaal gevoelig voor zon en wind. Deze informatie is echter vooral gebaseerd op het natuurlijke voorkomen van deze varen in de (sub)tropen. Met Blechnums zoals de gibbum ben ik wat voorzichtiger omdat deze een forse kruin torst op een relatief dunne stam en ik de kans op uitdroging groter inschat. Grondvarens zijn over het algemeen gevoeliger voor een overmaat aan zon waardoor het blad kan vergelen. Maar ook hier zijn er aanzienlijke verschillen.
Onnodig te bevestigen dat varens in de zon dorstiger zijn. De big boy (C. cunninghamii) verbruikt 5-10 liter water per dag dat via een onderschotel wordt toegediend en opgezogen. Sproeien doe ik deze knaap nooit. Het enige nadeel daarvan is dat de stam niet mooi groen bemost raakt zoals bij de gunstelingen van Eduard het geval is en dat additionele wortelgroei uitblijft behoudens tijdens de winterperiode in de dan kletsnatte kas.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 20 jun 2014 05:57

Ik ben het wel eens met advies varens in de halfschaduw te zetten. Maar die P. wallichiana doet het prima hier in de zon. Krijgt wel goed water en staat in humusrijke grond.
Nu staan in de natuur veel varensoorten ook gewoon in de volle zon. Neem Osmunda regalis, adelaarvarens en ook boomverens groeien vaak in de volle zon in het wild. Kijk maar na wat willkeurige fotos van boomvarens in Nieuw Zeeland. Zelfs in de tropen in vochtige gebieden staan ze vaak ook zonnig. Heb ik op Sumatra gezien om maar wat te noemen.

Als het maar voldoende vochtig is.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 jun 2014 10:25

Alexander schreef: Kijk maar na wat willkeurige fotos van boomvarens in Nieuw Zeeland. Zelfs in de tropen in vochtige gebieden staan ze vaak ook zonnig. Heb ik op Sumatra gezien om maar wat te noemen.

Alexander

Ja dat klopt als ze volwassen zijn en hun kop boven het groene bladerdek uitsteken, echter de stammen staan meestal uit de zon, een jonge boomvaren maakt geen kans in de volle zon!
de gemiddelde neerslag in Nieuw- Zeeland is 100 mm per maand en aan de westkust zowel Noorder als zuider eiland kan op sommige plekken tot 7500 mm op jaar basis vallen, pinuts met het geen wat bij ons valt genmiddeld 750 mm, als we dat al halen hier blijft het tot nu toe steken bij 170 mm, ik sproei al sinds Maart bijna iedere dag.
Kortom op plekken waar de luchtvochtigheid hoog is in combinatie met de juiste temperatuur en veel neerslag zullen zeker de volwassen cyathea's het goed doen in de volle zon.
Groet Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 jun 2014 11:17

Het veelvuldig sproeien van jouw varens is duidelijk te zien aan de uitbundige mosgroei, Eduard. Gebruik je daarvoor leidingwater, dan is dat blijkbaar van een zeer zachte kwaliteit en waarschijnlijk gefilterd door mergellagen net als mijn favoriete Limburgs bier Alpha Dort? Ik beschik hier doorgaans over een buffer van 1,5 m3 regenwater, maar bij warm weer is dat snel op en gaan de varens voor. Mosgroei zul je hier bij kuipplanten weinig aantreffen, alhoewel op de stenen rond de vijver een dik pakket groeit. De luchtvochtigheid is hier tamelijk hoog vanwege de nabijheid van een omvangrijk loofwoud, naar verluidt het grootste van West Europa (4800 hectare).

Uit de verschillende ervaringen blijkt hier wel dat er meerdere werkwijzen zijn voor het bereiken van een mooi kweekresultaat, waarbij aandacht en zorg voorop staan.

groet,

Han
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 jun 2014 14:59

Hoi Han, de waterhardheid is hier gemiddeld dat wil zeggen op de Duitse schaal+-10 D.H. het wordt gelukkig wel biologisch gefilterd sinds 12 jaar, 2 keer in de week ga ik nog met de gieter rond met regenwater al dan niet vermengt met leidingwater nagelang wat er nog is! voor de rest met leiding water met tuinslang en douchesproeier.
Hier drink ik mijn leven lang al Brandbier uit de bronnen bij Wijlre en diens brouwerij ook wel eens een Belgisch biertje :fluiten:
Ja wat die luchtvochtigheid bij jullie mag je blij mee zijn hier wisselt het heel erg en met dit aanhoudende weertype [Noorderwind al 10 dagen] droogt alles heel snel uit, ben benieuwd waar dat heengaat met de natuur en grondwaterstand als dat zo doorgaat :roll:
En ja natuurlijk zijn er meerdere manieren tot het grootbrengen van varens /boomvarens, ik ben wel altijd heel voorzichtig als het gaat om zon, er zijn veel mensen die geen ervaring hebben met deze planten groep en dan zou het zonde zijn je planten door uitdroging of verbranding te verliezen, daarom dat ik altijd halfschaduw/ schaduw adviseer.
Groet Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 21 jun 2014 05:43

Hier krijgt Pteris wallichiana gewoon slootwater. Een schone sloot maar thats it. En hij doet het er goed op.

Alleen mijn vleeseters krijgen regenwater.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 21 jun 2014 05:46

Eduard schreef:
Alexander schreef: Kijk maar na wat willkeurige fotos van boomvarens in Nieuw Zeeland. Zelfs in de tropen in vochtige gebieden staan ze vaak ook zonnig. Heb ik op Sumatra gezien om maar wat te noemen.

Alexander

Ja dat klopt als ze volwassen zijn en hun kop boven het groene bladerdek uitsteken, echter de stammen staan meestal uit de zon, een jonge boomvaren maakt geen kans in de volle zon!
de gemiddelde neerslag in Nieuw- Zeeland is 100 mm per maand en aan de westkust zowel Noorder als zuider eiland kan op sommige plekken tot 7500 mm op jaar basis vallen, pinuts met het geen wat bij ons valt genmiddeld 750 mm, als we dat al halen hier blijft het tot nu toe steken bij 170 mm, ik sproei al sinds Maart bijna iedere dag.
Kortom op plekken waar de luchtvochtigheid hoog is in combinatie met de juiste temperatuur en veel neerslag zullen zeker de volwassen cyathea's het goed doen in de volle zon.
Groet Eduard.

Eduard,

Klopt. Maar in Zuid Afrika komt een boomvaren voor in open grasland waar af en toe branden optreden. Dat is duidelijk te zien aan de zwart geblakerde stammen. En je hebt daar ook nog eens een droge tijd, de winter, en een regenperiode in de zomer.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens