Hoi Han, de waterhardheid is hier gemiddeld dat wil zeggen op de Duitse schaal+-10 D.H. het wordt gelukkig wel biologisch gefilterd sinds 12 jaar, 2 keer in de week ga ik nog met de gieter rond met regenwater al dan niet vermengt met leidingwater nagelang wat er nog is! voor de rest met leiding water met tuinslang en douchesproeier.
Hier drink ik mijn leven lang al Brandbier uit de bronnen bij Wijlre en diens brouwerij ook wel eens een Belgisch biertje

Ja wat die luchtvochtigheid bij jullie mag je blij mee zijn hier wisselt het heel erg en met dit aanhoudende weertype [Noorderwind al 10 dagen] droogt alles heel snel uit, ben benieuwd waar dat heengaat met de natuur en grondwaterstand als dat zo doorgaat
En ja natuurlijk zijn er meerdere manieren tot het grootbrengen van varens /boomvarens, ik ben wel altijd heel voorzichtig als het gaat om zon, er zijn veel mensen die geen ervaring hebben met deze planten groep en dan zou het zonde zijn je planten door uitdroging of verbranding te verliezen, daarom dat ik altijd halfschaduw/ schaduw adviseer.
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC