Ik heb vorig jaar 2 grondvarentjes overgenomen van een verzamelaar die zijn kollectie varens van de hand deed. De moederplant was afgestorven omdat zij een flinke dosis vorst over zich had gehad door een elektriciteitspanne tijdens afwezigheid van de toenmalige eigenaar maar er waren 2 nieuwe plantjes terug opgekomen. Hij wist echter de juiste naam van deze varensoort niet meer en dus zette ik ze indertijd op Cemunnos ter identificatie. Er werd me toen verzekerd dat het om de Calochlaena dubia ging wat ik dan ook aannam.
Nu heb ik vandaag toch eens wat nader gezocht op het net wat deze plant betrefd en ik begin me daar nu toch meer en meer vragen bij te stellen want er kloppen een paar dingen niet.
Eerst en vooral zou de Calochlaena dubia uit Australie/Tasmanie komen en ten tweede zou deze zich vermenigvuldigen dmv kruipende rhizomen. Mijn planten komen uit Chiang mai (N.-Thailand) en zijn dus voortgekomen uit sporen en niet uit rhizomen. Volgens mij heb ik dus wat anders.
Plantjes zijn nog erg klein (net 2 jaar nu) en ik denk dat een foto ervan op deze leeftijd niet veel zegt maar ik zal er één van de komende dagen toch eentje maken en misschien doen mijn 2 gegeven aanwijzingen wel een belletje rinkelen bij iemand. Ik hoop er althans op want ik heb er een hekel aan om niet te weten welke planten ik heb.