Mini veren bij D. antarctica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Mini veren bij D. antarctica

Berichtdoor Rico op 30 jun 2013 20:58

Hallo,

Ik heb dit jaar een D. antarctica in de grond gezet sinds dien is hij wel begonnen met het uitrollen van nieuwe veren, maar deze zijn wel extreem klein. Ik heb bloed en beendermeel in het plantgat gegooid.
Iemand een idee waardoor dit komt?

Afbeelding

De lange voorste bladeren zijn van vorig jaar. Het kleine kuifje bovenop is nieuw...
Afbeelding
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: Mini veren bij D. antarctica

Berichtdoor Eduard op 30 jun 2013 21:45

Hoi Rico, zaten er wortels aan de stam? zo niet dan heb je geen verse stam aangekocht als deze niet meer wortelen teert het groeipunt op de overgebleven energie die nog in de stam zit en wordt het blad steeds kleiner, je zou de stam goed vochtig kunnen houden en een beetje vloeibare mest net onder het groeipunt langs de stam [wortels] af kunnen gieten in de hoop dat die weer aanslaat en de rollen toch nog wat extra voeding krijgen, echt snel resultaat zal dit niet geven je zult geduld moeten hebben!
P.S. Ik heb net je foto album bekeken, moet ik zeggen dat het geheel wel een stuk beter uitziet nu dan toen hij nog in die pot stond, dat geeft hoop ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 jul 2013 00:03

Het kan zijn dat inderdaad het vocht en voedingstransport vanuit de wortels faalt door verdroging van de stam. Ik had dit eens bij een Cyathea cunninghamii door vorstschade. De stam werd daarna goed nat gehouden geholpen door een omwikkeling van keukenfolie. Het idee hierachter was dat hierdoor nieuwe wortels uit de pruik in of langs de stam omlaag konden groeien. Hoe dan ook het effect was dat de aanvankelijke minibladeren geleidelijk weer groter werden en als aardig bijverschijnsel populaties verschillende varenplantjes op de natgehouden stam tot ontwikkeling kwamen. Zelfs geheel dode varenstammen kun je op deze manier nog opfleuren en versieren met jonge varens. Sporen zijn meestal al aanwezig.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rico op 01 jul 2013 00:06

Super dat je bij deze plantengroep toch altijd weer kunt reken op goed advies van een prof :thumb_up: :thai:

Hij had geen wortels toen ik hem kocht. Ik hem hem toen in een (achteraf) veel te grote pot gezet en de wortels die hij vorig jaar nog gemaakt heeft zijn met de verhuizing naar de volle grond wel een beetje beschadigd. Ik las dat jij ze gewoon universele pokon voor kamerplanten geeft, dus daar ik morgen mee beginnen. Hij krijgt elke dag een flinke plens water en ik ga er een nevel systeem boven maken zodat hij ook water krijgt als ik een paar dagen weg ben.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens