Hoi Michael, mijn roepnaam ontdekt! deze varen kan goed tegen droge lucht, in de veranda waar hij is opgetrokken uit sporen is het erg droog in de winter, daar heb ik vloerverwarming, de luchtvochtigheid is daar gemiddeld 50% in de winter en 65 a 70 % in de zomer, de palmen hebben het daar zwaar in de winter, dan zie je bij vele soorten het blad verdrogen [bladpunten] .
Waar hij nu staat is de gemiddelde luchtvochtigheid hoger [ het oude huis met steens muren] maar staat de plant bijna en sommige veren zeker tegen de radiator die soms erg heet wordt! Het deert de plant tot nu toe niet.
@ Han het plantentafeltje voldoet prima het is van staal en geeft gelukkig mee! Mijn hond loopt er wel eens tijdens het spel tegen aan en dan gaat die behoorlijk wiebelen maar valt niet om, ik denk niet dat hij nog lang daar of in de woonruimte kan blijven staan, van het hoogste punt tot het laagste bedraagt nu al 2.20m en is hij 1.80m breed de hoge slaapkamer zou eventueel een optie kunnen zijn en hem daar te hangen zoals je aangaf, goede tip
@ Gerardo heel veel sporen! Deze heeft veel palmen kluiten besmet met jonge plantjes, ik zou wel eens willen horen van jullie of het een optie zou zijn deze in een met luchtgevulde zak te versturen, ik heb veel plantjes zoals je kunt zien ze komen gemakkelijk los dat is het punt niet maar hoe krijg je zo'n jong plantje op een verantwoorde manier opgestuurd? een jonge cyathea in p.10 verstuur je met gemak goed verpakt in een doosje, maar dit is nu niet te doen op die manier ze zijn jong en erg fragiele!
Sporen kan altijd dan moet ik ze niet meer opzuigen

Deze gaan er binnen kort uit, ik hoop dus een goede manier te vinden ze te behouden en door te geven, ze zelf opkweken is geen optie ze nemen te veel plek in en groeien vrij hard.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC