Cyathea smithii ; Bladeren worden steeds kleiner

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Cyathea smithii ; Bladeren worden steeds kleiner

Berichtdoor Hitch op 29 maart 2014 11:44

Ik heb een Cyathea smithii staan met een stam van +/- 1.3 m. Toen ik deze kocht had hij bladeren van zo'n 1.2 m. De vorige eigenaar overwinterde hem in een veranda en hield hem gewoon vorstvrij. Hij liet hem zelfs gewoon op een schotel water staan. In het voorjaar zette hij hem dan gewoon in de blakende zon op een koertje. Bij mij staat deze vanaf het voorjaar onder schaduwdoek waarbij de zon enkel bij het opkomen (als ze nog laag staat) de bladeren een uurtje of 2 raakt. Het rare is nu dat mijn bladlengte is teruggevallen tot bladlengtes die niet eens een meter halen. Je zou toch veronderstellen dat die bij mij beter staat dan bij de vorige eigenaar? Hij word ook elke dag in de zomer flink van water voorzien, zowel in de kruin als in de kuip en eens om de 2 jaar voorzie ik hem van bloed en beendermeel. Sinds hij bij mij staat is de stam bovenin wel dikker geworden en hij ziet er verder ook supergezond uit maar ik vraag me toch af wat de oorzaak is van die kortere bladlengtes.
Al mijn andere boom- en andere varensoorten krijgen elk jaar langere bladeren. Enkel deze C. smithii valt zo'n beetje uit de toon.
Wat zou toch de reden kunnen zijn?
P.s. Voor alle volledigheid, bij mij word hij op 7-8° overwinterd in de serre. Momenteel is hij al een volledige nieuwe kroon aan het vormen.
Hitch

156 bedankjes

Re: Cyathea smithii ; Bladeren worden steeds kleiner

Berichtdoor Eduard op 29 maart 2014 13:44

Hoi Michael, deze boomvaren heb ik niet om het fijt dat deze eigenlijk niet geschikt is voor onze zomers. deze moet koel en vochtig gehouden worden, een echte bosvaren die in koele bossen groeit in N.Z.
in N.Z is de maxtemp. 27ºC. bij ons gaat dat wel eens naar 36 a 37ºC.
Waar het kleinere blad door komt weet ik niet, heb het even voor je opgezocht, ze kunnen tot 2,5m lang worden en de stam tot 8 m hoogte uitgroeien daar! In mijn N.Z. fotoreportage staat die veelal te pronken met nieuwe flush op pagina 1
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 maart 2014 22:05

Eduard schreef:Hoi Michael, deze boomvaren heb ik niet om het fijt dat deze eigenlijk niet geschikt is voor onze zomers. deze moet koel en vochtig gehouden worden, een echte bosvaren die in koele bossen groeit in N.Z.
in N.Z is de maxtemp. 27ºC. bij ons gaat dat wel eens naar 36 a 37ºC.
Waar het kleinere blad door komt weet ik niet, heb het even voor je opgezocht, ze kunnen tot 2,5m lang worden en de stam tot 8 m hoogte uitgroeien daar! In mijn N.Z. fotoreportage staat die veelal te pronken met nieuwe flush op pagina 1
Gr. Eduard.

Ik heb hiervan 2 grote exemplaren gehad afkomstig van Ponga. Deze groeiden uitstekend in het koele polderklimaat. Als de veren kleiner worden is er waarschijnlijk iets mis met het vochttransport door de stam. Je kunt dat deels ondervangen door in het groeiseizoen de kop nat te houden. Bij een koele overwintering is dit af te raden vanwege de kans op schimmelvorming en koprot. Als onvoldoende watertoevoer het probleem van dwerggroei veroorzaakt, is een mogelijk oplossing met kans op herstel, de stam te omwikkelen met huishoudfolie in combinatie met gieten op de kruin. Ik kreeg een vergelijkbare dwerggroei na vorstschade bij een van mijn Cyathea cunninghamii. Met de foliewikkeling verbeterde uiteindelijk de groei en werden veren weer langer.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor carex op 31 maart 2014 09:53

Ik heb ook een smithii met stam van ca. 60 cm.
Ik zou deze zeer beschut plaatsen op een zeer luwe plek tussen andere varens. Smithii is zeer gevoelig voor uitdroging door wind en zon. In de schaduw tussen andere planten is de luchtvochtigheid wat hoger. Mijn plant heeft in de winterstalling (kas op min. 5 C) ook kleine bladeren gekregen. Met een goede plaatsing in het voorjaar komt dat waarschijnlijk wel weer goed.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Rose123 op 11 nov 2014 13:00

Al mijn andere boom- en andere varensoorten krijgen elk jaar langere bladeren. Enkel deze C. smithii valt zo'n beetje uit de toon.
Wat zou toch de reden kunnen zijn?
Get free demos for HP0-Y32 practice test exam .
Rose123

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 nov 2014 13:41

Hoi je hebt het over een boomvaren die in het algemeen een beetje moeilijk is, in Nieuw-Zeeland groeien deze in koele bossen met hoge luchtvochtigheid, staan vrij hoog in de heuvels en zien er daar enorm mooi uit, ik wilde deze ook graag maar op advies van een kweker al daar ben ik er niet aan begonnen, temp. van meer dan 25 ºC heeft deze niet graag en dat komt bij ons in de zomer regelmatig voor, de winterstalling dient ook vrij koel te zijn met hoge luchtvochtigheid.
Ik weet dat Bart deze heeft [hierboven beschreven] en Plasta ook, van hem weet ik dat dit bij hem ook voorkwam.

En ja waar Draco het over heeft het vochttransport in de stam kan er mee te maken hebben, dat kan in de wintermaanden gebeuren dat de stam te zeer uitdroogt, is hier ook al eens gebeurt en dan duurt het zeker 2 jaar eer de normale bladlengte weer terug is, of helemaal klein wordt zoals bij een D.squarrosa!

Hier een foto van de C.smithii in zijn natuurlijke omgeving in N.Z.
Afbeelding

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 nov 2014 16:12

Het lukt misschien om de kroon te herstellen door de stam met keukenfolie te omwikkelen. Een van mijn Cyathea cunninghamia kreeg na een onbedoelde nachtvorst steeds kleinere veders. Nadat ik de dunne stam had ingepakt en voortdurend nat hield, werden de bladeren als gevolg van de betere vochthuishouding geleidelijk weer groter. Bijkomend effect is dat onder het transparante folie diverse mossen en varentjes tot ontwikkeling komen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens