Ik heb een Cyathea smithii staan met een stam van +/- 1.3 m. Toen ik deze kocht had hij bladeren van zo'n 1.2 m. De vorige eigenaar overwinterde hem in een veranda en hield hem gewoon vorstvrij. Hij liet hem zelfs gewoon op een schotel water staan. In het voorjaar zette hij hem dan gewoon in de blakende zon op een koertje. Bij mij staat deze vanaf het voorjaar onder schaduwdoek waarbij de zon enkel bij het opkomen (als ze nog laag staat) de bladeren een uurtje of 2 raakt. Het rare is nu dat mijn bladlengte is teruggevallen tot bladlengtes die niet eens een meter halen. Je zou toch veronderstellen dat die bij mij beter staat dan bij de vorige eigenaar? Hij word ook elke dag in de zomer flink van water voorzien, zowel in de kruin als in de kuip en eens om de 2 jaar voorzie ik hem van bloed en beendermeel. Sinds hij bij mij staat is de stam bovenin wel dikker geworden en hij ziet er verder ook supergezond uit maar ik vraag me toch af wat de oorzaak is van die kortere bladlengtes.
Al mijn andere boom- en andere varensoorten krijgen elk jaar langere bladeren. Enkel deze C. smithii valt zo'n beetje uit de toon.
Wat zou toch de reden kunnen zijn?
P.s. Voor alle volledigheid, bij mij word hij op 7-8° overwinterd in de serre. Momenteel is hij al een volledige nieuwe kroon aan het vormen.