Asplenium Nidus

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Asplenium Nidus

Berichtdoor asiantjen op 04 jun 2014 20:50

Hey allemaal ,

Een beetje vreemd dat deze varen soort nog niet hier veel of niet aan bod is gekomen , toch is het een gemakkelijke soort ,en ook een prachtige varen met zijn smaragd groen glanzend blad , ik heb deze soort toch al een 15 jaar ,en dat komt omdat hij toch beter tegen kou kan dan word geschreven in veel tal boeken ,in boeken schrijft men min 15 graden ,maar ik overwinter deze tot een 3 graden , kan s'zomers goed buiten en verdraagt zelfs een staanplaats in volle zon , enkele houd ik zelfs in een stam van een oeroude cycas, in feite zijn het epyfieten die die op een gastheer wonen
Deze hieronder heeft een diameter van 110 cm
Afbeelding
De andere hangen links en recht ergens onder een tracy palm
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Misschien trek ik hiermee nog andere liefhebbers mee aan :)

grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Re: Asplenium Nidus

Berichtdoor s.janssen op 04 jun 2014 22:05

Heel mooi!! Ik zie ze ook wel in tuincentrum staan, twijfelde altijd maar nu ik dit zo zie is het wel erg mooi!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 04 jun 2014 22:20

Nooit geweten dat deze mooie, zeer bekende varen, zulke lage temperaturen kan verdragen! Soms moet je gewoon iets uitproberen dus. Bedankt voor de tip.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 jun 2014 00:19

Mogelijk is dit niet de Asplenium nidus (zone 11-12) maar Asplenium australasicum die er sterk op lijkt, maar wat meer koude verdraagt (zone 10-11) ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 05 jun 2014 09:09

ik heb er zo 2 al een 5 tal jaren staan en overwinter ze op 7-8°C. Verder staan ze bij mij ook vanaf het voorjaar buiten. Als ze in de volle zon staan dan worden ze wel erg gelig van kleur vind ik en daarom houd ik ze liever op een meer beschaduwde plaats.
Is het niet zo dat deze soort ook een pseudostammetje vormt uiteindelijk?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 05 jun 2014 17:04

Klopt ,ze maken ook een klein stammetje en dat ze in volle zon staan worden ze lichter dan het diep groen ,de mijn staan shaduw -halfschaduw , ze kunnen ook goed tegen droogte

Han , de soort die ik heb heb ik onder de naam Asplenium nidus gekocht , de andere kende ik niet en heb ik ook nog nooit aangeboden gezien , toch niet in een gewoon tuincenter

grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens