Hoi Han, Natuurlijk ieder zijn manier, dat maakt het ook interessant ik hou het dus bij organische mest

hier komt er wel wat meer in dan een flinke schep! Om een idee te geven hoe ik te werk ga geef ik b.v. bij een plant die in een 70l container gaat aan hoe ik het meng, ik meng in een aparte kuip 3 scheppen standaard potgrond en 1 schep turfstrooisel 1 schep bloed meel en 1 beendermeel dit wordt goed gemengd en vormt de bodem +-20 cm , daar wordt de kluit opgezet dan wordt op de zelfde manier weer mengsel aangemaakt in de kuip en langs de kluit opgevuld tot deze goed vast staat dan komt er nog een laag van +- 5 cm als toplaag op .
Ligt het er natuurlijk wel aan hoe groot de schep is heb het nagemeten +-100 gram per schep en dit ongeveer x4 keer in een totaal mengsel = 400 gram van bijden, hier gedijen ze heel lang op 2a 3 jaar nagelang de snelheid of potentie van de varen, ook zijn de kluiten tamelijk dicht zodat het water er maar traag doorheen gaat, dit vertraagt het spoelingsproces, sommige soorten beginnen na 6 weken te knallen en blijven dit jaren doen tot dat je ziet dat het blad achterblijft of het aantal rollen afneemt wat goed te zien was bij mijn C.Australis deze staat in een 70l pot en ga ik volgende maand wortelsnoei toepassen daar ik niet groter wil gaan met de kuipen /containers.
Bij kleine boomvarens doe ik het ook zo maar is de schep een theelepel, dus alles in verhouding na de grote van de plant.
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC