Wortelsnoei Cyathea

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor peter b op 23 jul 2015 15:19

Hallo,

Ik ben in het bezit gekomen van een vrij grote Cyathea cooperi (met dank aan Lenie). Die zit in een pot van een 100l die volledig doorworteld is. Moet dus eens verpot worden. Maar een grotere pot is bijna niet meer manipuleerbaar. Kan je bij Cyathea een ruime wortelsnoei toepassen mits je extra water geeft? Bij D. antartica zou ik het riskeren maar ik heb geen ervaring met Cyathea. Best in de herfst doen of beter in het voorjaar?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 03 jan 2015 14:39
Woonplaats: Gent
15 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor Sharon-vds op 23 jul 2015 18:55

Dat moet je Eduard vragen, die heeft ervaring met wortelsnoei bij boomvarens ;)
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor draco op 24 jul 2015 00:34

Waarom zou je deze varen nog verpotten, tenzij het een probleem is om water te geven? Mijn Cyathea cunninghamii/Dicksonia squarrosa combinatie van op het laatst 3,50 m hoogte stond vele jaren in dezelfde bescheiden kuip en bleef met (veel) regenwater en 1 x per maand 's zomers vloeibare kunstmest in topconditie. Het enige probleem was de snelle groei, waardoor de combi tenslotte voor mij onhanteerbaar werd. Bij de Dicksonia antarctica met een kroondiameter van 3 m en 130 cm stam was de situatie nog extremer en was de kuip amper groot genoeg om de stam te omvatten. Ik heb door mijn vele contacten met verzorgers van botanische collecties geleerd, dat oudere kuipplanten nog maar zelden hoeven te worden verkuipt. Daartoe werd alleen overgegaan als een plant zichtbaar achteruit ging.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor peter b op 24 jul 2015 15:07

Hi Draco,

Ik had gedacht om hem te verplanten om verschillende redenen:
- De kuip zit volledig vol met wortels dus dacht ik dat hij wat grond kon gebruiken
- water geven gaat vrij moeilijk omdat er geen gietrand meer is
- de kuip is vrij groot in verhouding tot de stam van een 80cm
Het is geen absolute noodzaak om hem om deze redenen te verpotten maar mocht het vrijwel risicoloos kunnen dan zou het leuk zijn.

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 03 jan 2015 14:39
Woonplaats: Gent
15 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor draco op 24 jul 2015 16:24

Hallo Peter,
(Boom)varens beschikken over een primitief wortelstelsel dat niet of weinig is gedifferentieerd. Als de wortels in goede conditie verkeren en genoeg water en voedingstoffen kunnen opnemen voor een gezonde groei, heeft een (boom)varen voldoende aan een betrekkelijk kleine kluit. De kroonomvang/c.q. het bladvolume zijn bepalend daarvoor, de hoogte van de stam veel minder, want deze bestaat hoofdzakelijk uit afgestorven materiaal. Tijdens de groei blijft het volume van de kroon vrijwel constant, dus waarom zou de plant dan een grotere kuip behoeven? Aarde of potgrond is slechts een vulmiddel. Meer voeding en wortelgroei betekent misschien een snellere (hoogte)groei, maar wil je dat wel tenzij 'the sky the limit is'. Voor palmen geldt in veel opzichten dezelfde redenering, niet verkuipen zolang de plant in goede conditie verkeert en een normale groei vertoont. Voor jonge planten gaat dit verhaal minder op, die zullen eerder gebaat zijn bij een grotere kuipinhoud zolang hun wortelstelsel nog in ontwikkeling is. Ook dan ben ik doorgaans terughoudend met verkuipen en doe dit alleen als de wortels aan alle kanten de pot uitpuilen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor peter b op 24 jul 2015 19:31

Hi Draco,

Dank voor je advies. Ik zit nog te veel met "gewone" planten in mijn hoofd. Ben net terug van Vietnam en daar stonden overal vrij grote palmen (Archontophoenix achtig) in geweldig kleine en lage schalen.Het is zeker niet de bedoeling om de Cyathea zo snel mogelijk door het dak van een dikke 3 meter te laten groeien. Ik hoop hem integendeel lang te kunnen houden.

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 03 jan 2015 14:39
Woonplaats: Gent
15 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor Rob op 24 jul 2015 21:49

peter b schreef:Hi Draco,

Dank voor je advies. Ik zit nog te veel met "gewone" planten in mijn hoofd. Ben net terug van Vietnam en daar stonden overal vrij grote palmen (Archontophoenix achtig) in geweldig kleine en lage schalen.Het is zeker niet de bedoeling om de Cyathea zo snel mogelijk door het dak van een dikke 3 meter te laten groeien. Ik hoop hem integendeel lang te kunnen houden.

Groeten,
Peter


Ik vermoed Areca Catechu, de betelnoot, komt werkelijk in heel Vietnam om de 5 meter voor.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11297
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor varenlover op 24 jul 2015 22:15

In de lente plant ik mijn cyathea's met pot en al in de volle grond. Ik maak een klein heuveltje boven de potrand met potgrond en aarde. Dit heeft 2 voordelen, je ziet de pot niet meer en water geven gaat zo heel gemakkelijk. De wortels zoeken ook hun weg zo over de potrand heen. In de herfst haal ik de potten uit (uitsnijden) en met een scherp mes snij ik enkele centimeters schuin af van de wortelkluit aan de bovenkant rondomrond tegen de rand zodat weer een gietrand ontstaat. Dat gaat tot nu toe prima en watergeven gaat dan weer vlotter.
varenlover
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 03 dec 2009 23:00
Woonplaats: West-Vlaanderen Ieper
2 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor draco op 25 jul 2015 00:47

Voornoemde Cyathea cunninghamii was ook bovenop lastig water te geven en kreeg (regen)water of plantenmest via een onderschotel, die ik op warme dagen 2 x daags volgoot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor peter b op 27 jul 2015 11:06

Allen dank voor de tips. Hier kan ik mee gaan experimenteren.

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 03 jan 2015 14:39
Woonplaats: Gent
15 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron