Wortelsnoei Cyathea

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor peter b op 23 jul 2015 15:19

Hallo,

Ik ben in het bezit gekomen van een vrij grote Cyathea cooperi (met dank aan Lenie). Die zit in een pot van een 100l die volledig doorworteld is. Moet dus eens verpot worden. Maar een grotere pot is bijna niet meer manipuleerbaar. Kan je bij Cyathea een ruime wortelsnoei toepassen mits je extra water geeft? Bij D. antartica zou ik het riskeren maar ik heb geen ervaring met Cyathea. Best in de herfst doen of beter in het voorjaar?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 03 jan 2015 14:39
Woonplaats: Gent
15 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor Sharon-vds op 23 jul 2015 18:55

Dat moet je Eduard vragen, die heeft ervaring met wortelsnoei bij boomvarens ;)
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: Wortelsnoei Cyathea

Berichtdoor draco op 24 jul 2015 00:34

Waarom zou je deze varen nog verpotten, tenzij het een probleem is om water te geven? Mijn Cyathea cunninghamii/Dicksonia squarrosa combinatie van op het laatst 3,50 m hoogte stond vele jaren in dezelfde bescheiden kuip en bleef met (veel) regenwater en 1 x per maand 's zomers vloeibare kunstmest in topconditie. Het enige probleem was de snelle groei, waardoor de combi tenslotte voor mij onhanteerbaar werd. Bij de Dicksonia antarctica met een kroondiameter van 3 m en 130 cm stam was de situatie nog extremer en was de kuip amper groot genoeg om de stam te omvatten. Ik heb door mijn vele contacten met verzorgers van botanische collecties geleerd, dat oudere kuipplanten nog maar zelden hoeven te worden verkuipt. Daartoe werd alleen overgegaan als een plant zichtbaar achteruit ging.