Schaden aan boomvarenblad door weersinvloeden!

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Schaden aan boomvarenblad door weersinvloeden!

Berichtdoor Eduard op 22 apr 2010 21:54

Hallo zoals jullie weten staat het grootste gedeelte van mijn boomvarens al buiten, maar de laatste dagen zie ik ook bij alle soorten dat de veren bruin/rood worden! Dit komt wel eens voor, maar nooit zo massaal! Zou het te maken hebben met de luchtverontreiniging veroorzaakt door die vulkaan? Als ik zie wat er op mijn auto ligt zou je het bijna gaan geloven! Heeft iemand anders hier last van? :|
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Re: Schaden aan boomvarenblad door weersinvloeden!

Berichtdoor Christophe op 22 apr 2010 22:03

Hey Eduard,

Niet aan m'n planten maar wel aan m'n luchtwegen. Gisterennacht sliep ik met de raam open, en zo rond 0:30u begon het bijzonder verbrand te ruiken. Het was echter zo erg dat je er onwel van werd. Het leek wel alsof je met je neus in een hoopje as had gezeten. Erg indringend. Ik heb de raam dan maar dichtgedaan en even naar beneden gegaan en wat tv gekeken. Een half uurtje nadien weer naar boven en dan ging het weer beter. Ik dacht eerst dat het een kachel was van de buren die doofde maar de buren vertelde me dat ze hun kachel niet meer aandoen (hout is trouwens op) Het rook ook niet echt naar een kachel maar meer naar oud as. Vies om in te slapen :(

Dacht zal me dit wel inbeelden dat het van de vulkaan komt maar zou toch kunnen hé? Vliegverkeer zal wel niet voor niks 5 dagen hebben stil gelegen ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 23 apr 2010 08:28

zou het niet kunnen komen door de koude nachten ?
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 apr 2010 08:35

EDUARD schreef:Hallo zoals jullie weten staat het grootste gedeelte van mijn boomvarens al buiten, maar de laatste dagen zie ik ook bij alle soorten dat de veren bruin/rood worden! Dit komt wel eens voor, maar nooit zo massaal! Zou het te maken hebben met de luchtverontreiniging veroorzaakt door die vulkaan? Als ik zie wat er op mijn auto ligt zou je het bijna gaan geloven! Heeft iemand anders hier last van? :|

Bij mij heeft slechts 1 blad van de grootste varen (de dicksonia fibrosa) het, het viel me op een week geleden en ik dacht toen aan zonnebrand maar da's onwaarschijnlijk gezien het slechts om 1 blad gaat.
De fibrosa slaapt al sinds aankoop buiten dus het zou best kunnen door de koude zijn (maar wederom: vreemd dat maar 1 blad het heeft?).
De 2 antarctica's zet ik iedere nacht binnen, enkel overdag buiten in de schaduw en die hebben niks en groeien goed.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 23 apr 2010 14:57

Bij mij is de ene helft van de bladeren er alweer aan door de felle zon, en de andere helft is alweer snot door de nachtvorst.
Het heeft eigenlijk geen zin om boomvarens in blad door de winter te krijgen in de hop ze een voorsprong te geven in de lente, volgens mij kunnen we ze net zo goed in een donker hoekje gooien in de garage en er de hele winter niet meer naar omkijken,...

Anyway, ik moet weg hier, ik wordt gek.
Ik begin al serieus te kijken of een berk niet mooi is in mijn tuin, hoewel die bijna uitgestorven zijn door de berkendoder....een eik dan,...eiken,...ja ik heb bij deze een nieuwe hobby, ik ga eiken kweken!

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 apr 2010 15:46

griphuz schreef:Ik begin al serieus te kijken of een berk niet mooi is in mijn tuin, hoewel die bijna uitgestorven zijn door de berkendoder....een eik dan,...eiken,...ja ik heb bij deze een nieuwe hobby, ik ga eiken kweken!

... want je houdt van eikels....? :mrgreen: :lol:

Wat de boomvaren betreft: de jouwe stond de hele winter buiten? Dan is dat toch vreemd dat die nog moet 'wennen' aan de zon? Of staat hij echt totaal niet beschut en in de zon tijdens het warmste van de dag?
Die van mij staan alle3 in pot en ik kwijfel nog waar ik ze beste zet de komende maanden... ik heb ook wel wat schrik van de zon, maar heb ook geen hoge bomen waar ze onder kunnen bvb.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 23 apr 2010 22:19

Hier ook een beetje schade aan voornamelijk de Cyathea's en dan bij de bladeren die vorig jaar als laatste zijn aangemaakt voordat ze de stalling in gingen, hier komt het door de zon, laatste 3 weken is het hier niet onder de 3.7 graden geweest dus aan nachtvorst zal het niet liggen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 24 apr 2010 08:13

De Brownii,Cooperi en Dealbata hebbben dat bij mij,
en dan vooral de C en de B,de D heeft er minder last van
De grote antartica heeft nergens last van,raar

Gr Grad
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 25 apr 2010 10:59

Lijkt me sterk dat dit iets te maken heeft met de aswolk,daar deze wolk op circa 5km hoogte heeft gehangen en het niet heeft geregend.Die rotzooi wat op de auto's ligt is gewoon stof en stuifmeel van bepaalde bomen.Lijkt me eerder dat de zon de oorzaak is.Christophe staat er in de buurt bij jou geen verbranding oven hier namelijk wel en dat kan behoorlijk stinken,het raam moet dan zeker dicht omdat het op de adem slaat.Beetje zo,n zurige lucht .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 25 apr 2010 15:45

Hey Turtleboy,

Nee, geen verbrandingsoven in de buurt ... juist wat kachels van buren, maar de geur was veel indringender. Bah :(

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens