Ik heb al een paar jaar een ¨Polystichum vestitum in kuip staan maar deze doet het bar slecht. Komt elke winter met schade uit mijn verwarmde serre en herstelt dan amper tot niet. Volgens mij is deze niet geschikt als kuipplant en zou hij het veel beter kunnen doen in volle grond mits winterbescherming. In theorie kan deze soort -15°C aan dus dat zou moeten lukken. Nu zit ik te twijfelen of ik hem niet beter nu nog uitplant of dat ik beter wacht tot volgend voorjaar. Ik zit zo'n beetje in een tweestrijd omdat de plant er echt slecht uitziet en ik vrees dat hij nog een winter in de serre zelfs niet meer gaat doorkomen. Wat de reden is van de problemen in de winter weet ik niet. De serre word op 6°C gehouden en ik sproei de planten regelmatig af en zorg dat ze vochtig blijven staan. De luchtvochtigheid in de serre is in de winter steeds +/- 70%. De bladeren drogen steeds uit terwijl de kluit goed vochtig is??? Elk jaar hetzelfde liedje...
Wat denken jullie? Nu uitplanten of toch hopen op het beste en hem nog een winter in de serre houden?