Polystichum vestitum

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Polystichum vestitum

Berichtdoor Hitch op 11 nov 2015 11:24

Ik heb al een paar jaar een ¨Polystichum vestitum in kuip staan maar deze doet het bar slecht. Komt elke winter met schade uit mijn verwarmde serre en herstelt dan amper tot niet. Volgens mij is deze niet geschikt als kuipplant en zou hij het veel beter kunnen doen in volle grond mits winterbescherming. In theorie kan deze soort -15°C aan dus dat zou moeten lukken. Nu zit ik te twijfelen of ik hem niet beter nu nog uitplant of dat ik beter wacht tot volgend voorjaar. Ik zit zo'n beetje in een tweestrijd omdat de plant er echt slecht uitziet en ik vrees dat hij nog een winter in de serre zelfs niet meer gaat doorkomen. Wat de reden is van de problemen in de winter weet ik niet. De serre word op 6°C gehouden en ik sproei de planten regelmatig af en zorg dat ze vochtig blijven staan. De luchtvochtigheid in de serre is in de winter steeds +/- 70%. De bladeren drogen steeds uit terwijl de kluit goed vochtig is??? Elk jaar hetzelfde liedje...
Wat denken jullie? Nu uitplanten of toch hopen op het beste en hem nog een winter in de serre houden?
Bijlagen
DSC02876-400.jpg
DSC02876-400.jpg (18.19 KiB) 4437 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Re: Polystichum vestitum

Berichtdoor carex op 11 nov 2015 12:20

Ik zou allereerst de plant veel dieper planten. Als deze een pseudostam gaat maken wordt deze veel gevoeliger voor uitdrogen. Zo ver ik het gehoord heb gaan alle oudere planten dood in ons klimaat.

Ik zou dus beginnen met verpotten en dan ook meteen veel dieper.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 11 nov 2015 12:38

Begrijp ik het goed en bedoel je de stam mee in de potgrond steken :shock: ??
Ik heb 'm nu juist net OMDAT hij die schijnstam heeft.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor carex op 11 nov 2015 14:35

Ja, dat bedoel ik inderdaad !
Hoe hoger die stam hoe gevoeliger de plant wordt.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 nov 2015 18:49

Het groeiprobleem zal inderdaad een gevolg zijn van uitdroging wat des te sterker speelt bij een relatief slanke stam. Ik heb zo 'n varen gehad van Ponga maar die had een dikke horst die goed vocht vasthield. Bij Blechnum gibbum signaleer ik een vergelijkbaar probleem. De wildvorm maakt een frêle stam in vergelijking met de robustere 'Silver Lady'. Het is me ook nimmer gelukt om de wildvorm lang in leven te houden in tegenstelling tot de "Silver Lady' die met 45 cm gekweekte stam nog steeds in blakende gezondheid verkeert. Meestal echter takelen deze pseudovarens af wanneer de 'stam' een bepaalde hoogte heeft bereikt. De groei verplaatst zich dan naar de jonge scheuten zoals bij Blechnum nudum en id. discolor.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 11 nov 2015 19:01

Dus de slechte toestand van de varen kan liggen aan een te droge stam, ongeacht dat de kluit goed vochtig is?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 nov 2015 19:25

Hoi, Ik heb deze varen al bijna 20jaar en deze blijft het zeer goed doen in pot, heb er nooit problemen mee gehad, echter 4 jaar geleden werden de veren slapper en heb ik in dat voorjaar de hele varen opgeschoond van alle blad, ik ontdekte dat die 7 verschillende groeipunten had aangamaakt en een goede mix van zure grond en bloed en beendermeel weer helemaal top werd, deze moet ook niet in de zon staan maar op een schaduwrijke plek, hier krijgen onder normale omstandigheden de planten geen kans om uit te drogen!

Michael ik heb wel eens gelezen dat jou kas vrij warm wordt gehouden in de winter omdat je er ook gevoelig spul hebt staan, deze varens mogen niet boven de +10ºC gehouden worden, hier staan ze tussen 0 en 8ºC.
Dat zou ook een reden tot die aftakeling kunnen zijn, heb dat wel eens gehad met andere soorten!

viewtopic.php?f=52&t=1446&start=70

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens