Boomvarens weer naar buiten?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Boomvarens weer naar buiten?

Berichtdoor Sharon-vds op 23 jan 2016 15:28

Ik heb net voor de vorst alle boomvarens naar binnen gesleurd. Ze staan momenteel op de zolder maar met de huidige temperaturen gaat de temp op de zolder al snel naar de 15 graden.

Kan ik de varens beter weer buiten zetten? Of toch binnen laten, ik twijfel :?
Ik heb eigenlijk ook geen zin om ze over 2 weken weer naar boven te sleuren :lol:
Sharon-vds

18 bedankjes

Re: Boomvarens weer naar buiten?

Berichtdoor Eduard op 23 jan 2016 16:07

15ºC is de wel de max. temp. Sjaron, voor stalling liever lager, ik vind het net zo als je aangeeft vrij moeilijk hier advies te geven, Februari is eigenlijk de vervelendste Maand als het om weersituaties gaat, zo kunnen de verschillen erg groot zijn, van redelijk zacht weer naar plotselinge wintertoestanden!
Als het niet hoger oploopt zou ik het nog even aan zien, overigens van wind en regen in combinatie met een t. onder 10ºC worden ze er niet mooier op, daarom heb ik mijn dicksonia's toch ook maar binnen gezet, niet voor de vorst die hadden ze nog net aangekund met wat lichte bescherming.

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2016 16:40

Zelf heb ik vandaag een groot deel van de boomvarens opnieuw naar buiten gehaald maar dat is vanuit de serre dus dat is maar een meter of 5 en dus ook snel terug op zijn plaats gezet. Als je zoals jij al naar een zolder moet gaan snap ik dat je dit enkel wil doen als je zeker bent dat ze buiten kunnen blijven en zoals Eduard al zegt... februari is hier steevast een grillige maand waar het erg snel van goed naar erg slecht kan gaan. Let er bij die 15° bij jou op dat je planten die nu aan de groei willen dat ze zeker nooit droog komen te staan.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 23 jan 2016 19:36

Heb vandaag de bescherming van de Dicksonia's gehaald en morgen gaat die van de twee Cyathea's in volle grond er ook af. Degene die in pot in de serre staan gaan morgen ook naar buiten. Mocht het nog eens gaan vriezen, dan beginnen we weer van voorafaan.
Een voordeel van op pensioen te zijn. ;) Maar ik laat ze liever wat ademen en we zijn toch al zeker van 2 weken vorstvrij.
Ook de bescherming van de wat gevoelerige palmen en planten is verwijderd trouwens.
(Livistonia australis, Acacia dealbata, Brahea edulis, Sabal uresana, rode Phormium, Phoenix canariensis etc...
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 23 jan 2016 21:21

Ik kan ze helaas nergens anders kwijt. In de schuur vriest het net zo hard als buiten. We zijn van plan om de schuur te gaan isoleren, maar dat kost natuurlijk ook weer wat.

Als het buiten vriest komt de temp op de zolder ook niet boven de 10 graden als ik het dakraam open zet. Maar met dit weer en een zonnetje gaat het richting de 15.

Ik kijk er elke dag, dus uitdroging is geen punt.

Morgen ga ik toch de grotere varens weer buiten zetten, die hebben sneller last van uitdrogen op de zolder, de kleinere blijven dan nog maar even staan.

Kon ik maar een garantiebrief krijgen dat er geen vorst meer gaat komen :lol:
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 jan 2016 22:11

Persoonlijk heb ik slechte ervaring met dit gesleep en nu in deze tijd buiten zetten, de planten takelen ook behoorlijk af door lage temp. regen en wind, heb dat 2 jaar geleden ondervonden, de echte schade zie je dan meteen als de eerste serieuze zon in het voorjaar aan het blad komt en gelijk wegschroeid :fluiten: vanaf volgende week ook weer herfstweer voorspeld, ik laat alles mooi binnen staan ;)

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 jan 2016 23:43

Ik heb alleen de dicksonia antartica en fibrosa naar buiten gegooid.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2016 10:24

zezinho schreef:Heb vandaag de bescherming van de Dicksonia's gehaald en morgen gaat die van de twee Cyathea's in volle grond er ook af. Degene die in pot in de serre staan gaan morgen ook naar buiten. Mocht het nog eens gaan vriezen, dan beginnen we weer van voorafaan.
Een voordeel van op pensioen te zijn. ;) Maar ik laat ze liever wat ademen en we zijn toch al zeker van 2 weken vorstvrij.
Ook de bescherming van de wat gevoelerige palmen en planten is verwijderd trouwens.
(Livistonia australis, Acacia dealbata, Brahea edulis, Sabal uresana, rode Phormium, Phoenix canariensis etc...
Wilfried

Opgepast met de Sabal uresana, deze heeft een hekel aan nattigheid en al helemaal bij lage t°.
Mijn exemplaar heeft enkel een afdakje zodat hij kurkdroog staat en doet het goed zo. -8° en niets beschadigt.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 25 jan 2016 00:05

Michael, het is nog een klein exemplaar maar hij staat wel met een grote bloempot over zijn kop als het regent. Ik had er alleen wat vliesdoek rondgedraaid en hij heeft niet geleden onder de -7 die het hier is geweest.

wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor vercouluh op 16 maart 2016 08:25

Hoe gaat het ondertussen? Kunnen mijn D. Antartica en C. Medullaris al naar buiten of kan ik beter nog even wachten?
vercouluh

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens