Aantal bladeren per kroon

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor bjornobo op 06 mei 2010 19:01

Hoi,

ben nieuw hier en hoop hier veel te leren over al mijn varens. Ken Remco (griphuz) privé,

Heb bij mijn 2 grote antarica's (1 m. stam, dat is voor mij al groot) groot aantal verschillende bladeren. 1 heeft er 23 en de ander 7, toch lijken ze het goed te doen.

Is hier iets zinnigs over te zeggen als: heeft dit te maken met de boom, of meerdere kronen?
Of weer soort afhankelijk?

Ik ben benieuwd.

Ps. Gisteren 2 mooie nieuwe aanwinsten: 2x blechum nudum en 1 10 cm stam cibotium barometz, ben er erg blij mee. Iemand ervaring met de b. nudum?
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor Eduard op 06 mei 2010 20:08

Hoi, bedoel je nieuwe uitlopers? en heb je de stammen van de zelfde leverancier? Ik heb laats gehoord van de baas van Ponga dat de stammen vaak te lang liggen [ verzameling voor volle containers] en dat de rollen zich ontwikkelen en naar boven willen terwijl ze horizontaal liggen, en thuis in de grond dan een scheve uitgroei krijgen! Zo zijn er veel factoren die spelen, hoe deed hij het het jaar daarvoor hoe was de bescherming en zo meer, en natuurlijk de ene boomvaren is de ander niet, Zo had ik vorig jaar meer uitrollers dan dit jaar, alleen zijn ze nu dikker en zullen ze ook weer langer worden , Ik krijg altijd een massale uitstoot van nieuwe rollen +- 18 / 20 en later nog eens een 8 tal nakomers, dus is het mogelijk dat de mindere er later nog extra gaat uitgooien!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10332
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor bjornobo op 06 mei 2010 20:19

Eduard, dank je voor je antwoord.
Vorig jaar was het een nieuwe zending die pas 5 dagen in Nederland was (maar weet niet hoelang ze al onderweg naar Nederland waren) en gisteren was er een zending binnengekomen bij Tropicalcenter, heb er daar ook een paar gekocht. Deze liggen er pas net en had eerste keus.
Kan me niet voorstellen dat het transport de oorzaak was. Waren beide van dezelfde zending en vrijwel identiek. Ik hoop dat ik dit jaar meer dan 7 bladeren heb. Ik kan het aantal krullen nog niet tellen. Even afwachten dus..
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor TropiRo op 07 mei 2010 21:07

Ik heb hier ook de Blechnum nudum en mijn ervaringen zijn dat ze eigenlijk niet van vorst houden, beschud moeten staan voor de wind, niet van zon houden en gedijen in de schaduw en dat ze van veel vocht houden.

Met de aankoop van barerooted stammen moet je niet kijken naar hoeveel rollen er klaar zitten maar of je bloedingen ziet aan de afgesneden bladstelen, tevens de dikte van de stam is meer voor het oog en hoeft niet te betekenen dat je een gezonder exemplaar hebt.
Als je bloed ziet zitten dan kan je ervan uitgaan dat de stam de eerste tijd rol na rol aanmaakt i.p.v. een flush ( meerdere tergelijk), deze flush geeft hij wel na hij 1 winter heeft overleefd.
Zie je geen bloed zitten aan de oude stelen dan krijg je bijna altijd een flush en daarna een aantal losse rollen, na de eerste winter geeft hij een grotere flush dan het jaar ervoor ( mits hij goed de winter doorkomt).
Voordeel en nadeel tussen de 2 zit dat je bij de ene een mooie grote flush hebt en bij de ander niet en dat bij de gene die als eerste een grote flush aanmaakt waarschijnlijk de winter ingaat met rollen die half uitgerold zijn en deze dus eigenlijk verloren zijn voor het volgend jaar.
De stammen die geen bloed hebben aan de oude stelen zijn gerooid tijdens hun winterslaap en waren dus al bezig om hun flush aan te maken. De stammen waar wel bloed te zien is zijn gerooid toen ze nog rol na rol er aan het uitgooien waren, deze gaat nu weer verder met rol na rol aan te maken ( dus geen flush) en pas na de winter geeft deze ook een flush.

Nu weet je ongeveer waarom de ene stam 20 rollen er uitgooid en de ander 5.

Op de foto is het niet goed te zien maar de linker stam heeft geen bloed en de rechter wel.
Afbeelding

Waar je ook op moet letten met barerooted stammen is dat de wortels aan de onderkant van de stam niet te los zijn maar een compact geheel, dit geeft een iets snellere wortels aangroei.

Hoop dat jullie er iets aan hebben met jullie volgende aankoop.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor rabbit op 07 mei 2010 21:23

Dus als ik het goed begrijp Ro, is dat het voor de gezondheid van de stam niet uitmaakt dat hij een flush maakt of rol na rol eruit gooit.
Maar dat het belangrijkste is een compact wortelgestel.

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor TropiRo op 07 mei 2010 21:44

rabbit schreef:Dus als ik het goed begrijp Ro, is dat het voor de gezondheid van de stam niet uitmaakt dat hij een flush maakt of rol na rol eruit gooit.
Maar dat het belangrijkste is een compact wortelgestel.

Groet,
Bert


De gezondheid van de stam heeft ook niets te maken met de compactheid van de wortels aan de onderkant van de stam, de compactheid geeft alleen kans op een snellere aangroei van nieuwe wortels.
De gezondheid is moeilijk te bepalen bij een barerooted stam, net zoals ander planten moet je geluk hebben.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor bjornobo op 10 mei 2010 10:48

Dank je Ro, voor je uitgebreide uitleg.

ben vrijdag nog even bij je in de kas geweest en je vrouw heeft me geholpen maar was zelf aan het werk, dus maar een half uurtje rondgelopen. Indrukwekkend alle soorten die je hebt staan.

Kom (als ik tijd heb, vanuit Eindhoven) zeker nog een keer terug met een grotere auto.

gr. Bjorn
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Aantal bladeren per kroon

Berichtdoor TropiRo op 10 mei 2010 11:49

bjornobo schreef:Dank je Ro, voor je uitgebreide uitleg.

ben vrijdag nog even bij je in de kas geweest en je vrouw heeft me geholpen maar was zelf aan het werk, dus maar een half uurtje rondgelopen. Indrukwekkend alle soorten die je hebt staan.

Kom (als ik tijd heb, vanuit Eindhoven) zeker nog een keer terug met een grotere auto.

gr. Bjorn


Je hebt het een beetje mis, jij hebt gesproken met de vrouw van Maurice de grote baas, ik was er zelf niet. Je bent altijd welkom.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast