voor de liefhebbers

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

voor de liefhebbers

Berichtdoor ger op 20 jun 2010 18:38

Ik kan het toch niet laten om hier een foto van de boomvarens van mijn vriend te plaatsen.
Ik vind ze geweldig en hoop jullie een beetje kijkplezier ermee te geven.
Ger
Bijlagen
boomvarens iwi 11111.JPG
een heel karwei om ze te gieten
boomvarens iwi 11111.JPG (144.45 KiB) 5744 keer bekeken
ger

1 bedankjes

Re: voor de liefhebbers

Berichtdoor Tropical Bart op 20 jun 2010 19:03

3 meter ... dat is watergeven op een trapje :D
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 jun 2010 20:07

Hoi Ger , het ligt eraan wat je onder mooi verstaat! Dit zijn geroofde stammen die uit de bossen van Tasmania komen en nooit meer een mooie volle natuurlijke kroon zullen krijgen, en bovendien verkeerd staan! [volle zon] Kweekvormen zijn er ook maar die zijn allen onder de 100 cm bij dat soort diktes, en die hebben een kans tot wortelen en uit te groeien tot een volwaardige boomvaren, Ik zeg dit om dat veel mensen dit niet weten, veel geld uitgeven en vaak na een strenge winter hun aanwinst weer verloren zijn! en zo lang de vraag zo hoog blijft gaat de sloop gewoon door! Dus ik ben voorstander van kweekvormen van soorten om die handel een beetje de kop in te drukken, maar de meeste mensen hebben geen geduld, en moeten snel alles groot hebben!
Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 25 jun 2010 22:17, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor ger op 20 jun 2010 21:20

Deze boomvarens worden hier in Nederland gewoon in een tuincentrum aangeboden en verkocht en zolang zij deze mogen verkopen, zullen er ook altijd kopers zijn.
En als het iemand graag groot heeft en geen geduld heeft om jaren erop te wachten todat zijn/haar plant eens wat groter is, dat moet toch denk ik iedereen zelf weten.
Wat de plek betreft (volle zon) kunnen ze heel goed aan, ze groeien als een speer en hebben nergens last van.
De afgelopen winter hebben ze goed overleefd (met de juiste bescherming natuurlijk).
Ik denk toch dat iedereen ondertussen wel weet hoe die z'n planten in de winter inpakt.
Maargoed ieder zijn mening, ik vind dit mooi en zo zullen nog wel meer mensen zijn die dit mooi vinden.
Even goeie vrienden ;)

Mvg Ger
ger

1 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 20 jun 2010 22:36

De buren zullen er ook wel plezier aan beleven.. wat een joekels!!!

Hoe zijn die wel niet beschermd afgelopen winter, dat moet een behoorlijke stellage geweest zijn..
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor ger op 20 jun 2010 22:49

hoi bommetje
De bescherming viel best mee maar was wel effectief.
DEZE boomvarens zijn beschermd afgelopen winter met een lichtslang dan de bladeren afgeknipt en om de kroon gebonden en een emmer er boven op en hebben het goed overleefd.
ger

1 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 21 jun 2010 00:35

ger schreef:hoi bommetje
De bescherming viel best mee maar was wel effectief.
DEZE boomvarens zijn beschermd afgelopen winter met een lichtslang dan de bladeren afgeknipt en om de kroon gebonden en een emmer er boven op en hebben het goed overleefd.

Hallo Ger

Dat klopt is gemakkelijk te beschermen met weinig moeite , de oude bladeren in de kop steken een ruime emmer op ze hoofd om teveel water te vermijden en wat vliesdoek rond de stam.
Als men een boomvaren verliest komt dit nog altijd door de onjuiste bescherming te geven , vele mensen beschermen hem wel maar vergeten dat de oorzaak van de dood overtollig water in het hart is
waarbij vorst het hart gewoon kapotgevroren word. Wat oude bladeren in het hart met een emmer op zijn hoofd is al voldoende , met strenge vorst wat vliesdoek erond en meer moet dat niet zijn , soms zie je mensen gewoon belachelijke creaties maken voor hun bescherming van planten zoals halve kippehokken erond bouwen terwijl dit erger is dan een goede bescherming op de juiste manier. Sommige beschermen en sluiten gewoon hun planten op zodat ze stikken tijdens de winter of dat het vocht in de bescherming niet kan verluchten waarbij hun plant dus ook doodgaat en toch krijg je vaak nog veel te lezen als ik heb hem nochtans goed beschermt :roll:
Een boomvaren mag inderdaad in de volle zon staan en heeft hij geen last van , hij doet het evengoed in onze volle zon zonder problemen of in schaduw. Het voordeel is dat je hem in de zon meer warmte kan geven en tijdens de zomer met wat flink water de boomvaren 2 tot 3de kroon bladeren kan afgeven , in schaduw zal hij het maar bij 1 a 2 kroon bladeren steken.
Er is nog zoveel geroddel en verhaaltjes die mensen nog alijd geloven in de exotenwereld , als er 1 iemand de verkeerde informatie rondspreid dan geloven en weten de mensen van niets beter , maar dat moet je maar eens proberen te discusieren met de echte waarheid :D Als voorbeeld mensen geloven de dag van vandaag nog altijd dat een Ensete glaucum of snowbanana niet eetbare bananen afgeeft :D Dit mag je aan iedereen vragen en iedereen zal hetzelfde antwoord geven omwille een of andere clown dat ooit rondgespreid heeft op het internet , maar nog niemand heeft ooit een sneeuwbanaan in zijn mond gehad. Ik dus wel en het zijn buiten de vele zaden in de bananen een van de overheerlijkste zoete bananen die er zijn. In Thailand vind je ze overal afhankelijk van streek tot streek.

Mvg Michael
Tropthaipalms

Berichtdoor Eduard op 21 jun 2010 11:41

Hallo mensen, er is veel te zeggen over het wel en wee van boomvarens maar wordt er ook weer onzin beweerd! zoals deze; "Een boomvaren mag inderdaad in de volle zon staan en heeft hij geen last van" zijn er inderdaad soorten die de zon aankunnen, en enkele soorten die zelfs niet zonder kunnen! Maar dit kun je in het algemeen niet stellen, de meeste soorten kwijnen of branden snel weg, en de D. antarctica krijgt een kleinere kroon dan dat hij half schaduw staat wordt het tijd dat sommige hier zich wat meer verdiepen in het geheel ! Dan weten ze waar ze over praten!
Hier voor alle duidelijkheid een passage uit een van mijn boeken, en alle boeken schrijven het zelfde!

Afbeelding

En dan een voorbeeld van een echte kroon die ontstaat als hij halfschaduw tot schaduw staat 2,5m breedte!

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 jun 2010 17:53

Ziet er mooi uit Ger.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor ger op 21 jun 2010 18:40

Dank je tropiro maar zijn helaas niet de mijne,die van mij moet nog een paar jaartjes groeien om zo hoog te worden hahahah.

Maar ik ga hier op dit thema "wel goed, niet goed" niet verder in.
Mijn bedoeling was het om gewoon de boomvarens van mijn vriend te laten zien, omdat ik het de moeite waard vind om het op dit forum te tonen.
En niet om er een hele discussie te starten, wat wel en wat niet goed is.
Ik vind gewoon dat als er iemand zich een boomvaren gaat aanschaffen, dat hij genoeg informatie op het internet kan vinden hoe een boomvaren te verzorgen.
De een zegt dit de ander zegt dat maar uit eindelijk moet hij er toch zelf leren mee om te gaan en doet wat hij het beste vind voor zijn varens.
Uiteindelijk zijn palmbomen ook niet bedoeld om hier te overwinteren, anders stonden hier de bossen er wel vol mee.

Mvg Ger :thai:
ger

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens