Varens genieten al sinds lang mijn belangstelling en boomvarens in het bijzonder. Maar de laatste groep nam op den duur veel ruimte in beslag en is sindsdien flink teruggebracht. Maar de verleiding om ze weer aan te schaffen blijft aanwezig zodat inmiddels een paar soorten terug zijn gekeerd. Een van mijn favoriete varens is Blechnum brasiliense waar ik qua verzorging regelmatig ruzie meer heb. Meestal gaat het mis bij het verpotten. Onlangs kreeg ik in overleg met Eduard het idee om tijdiger en in kleinere stappen te verpottten. Dat lijkt goed te werken en de recente aanwinsten zijn sinds dit voorjaar 2 x in een grotere pot gezet. Blechnum brasiliensis werd onlangs door 'splitters' taxonomen in een eigen genus geplaatst en doorvoor werd de naam Neoblechnum gemunt. Niet iedere vakgenoot is het daarmee eens. Bovendien is het ook wel zielig voor deze fraaie varen om als enige soort van dit 'neo' geslacht te fungeren. Het zal wel weer overwaaien net als destijds met Neodypsis decaryi de driehoekspalm die nadien door Dransfield en Beentje bij Dypsis is ondergebracht.
Hier volgen nog een aantal foto's van mijn favoriete niet-winterharde varens. Vanwege de slakken zijn sommige soorten gedoemd om in de kas te verblijven Aspleniums met name.