Stormschade Dicksonia?????

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Stormschade Dicksonia?????

Berichtdoor kiwi op 19 jul 2010 14:21

Beste palmvrienden,
na afgelopen stormen van vorige week zijn de stelen(1.30) van de dicksonia antartica gaan hangen. Deze stonden voor de storm nog mooi overeind en hebben dus naar mijn idee een flinke tik gehad! Nu heb ik net rond de varen een aantal palen in de grond geslagen met touw er om heen om de stelen hierop te laten rusten zodat ze weer omhoog kunnen groeien. Heeft dit zin of beschadig ik de plant hier alleen maar mee

Groeten Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Re: Stormschade Dicksonia?????

Berichtdoor Inazuma op 19 jul 2010 15:45

Was bij mij ook zo. Met de regen die gepaart ging met onweers buien dacht ik dat ze nat genoeg waren. Nou niet dus.

Na toch weer enkele dagen flink water geven hebben de meeste zich weer uit zichzelf opgericht. Dus hier was het waarschijnlijk een combinatie van te droog en de klap van de harde wind en regen.

De plantjes maken wat mee dit jaar buiten kwa weer....
Inazuma

24 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 20 jul 2010 06:22

Zoals Inazuma al aangeeft veel en veel water geven, hangen van bladeren is vaak een teken dat er te weinig vocht is, ander probleem kan zijn dat de bladeren vanwege hun lengte gaan doorhangen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 20 jul 2010 08:30

Ik zal de varen nog eens meer water gaan geven alleen denk ik dat hij al iedere avond genoeg krijgt, nl bijna 10 liter. Wat een dorst hebben die jongens dan...... :lol: . Ik zal ze vroeg in de ochtend ook maar eens besproeien.
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 20 jul 2010 16:55

10 liter met dit weer is helemaal niks voor een boomvaren, mijn 7 koppige met 45 cm stam drinkt per dag alleen al 25 liter water weg, Cyathea´s drinken zelfs nog meer, mijn brownii met 5 bladeren en 25 cm stam drinkt een schottel van 15 liter in 2 uurtjes leeg, staat wel in volle zon.
Met dit weer is aan te raden om minimaal 2x per dag te sproeien, als de plant goed is aangeslagen in volle grond dan is 1x per dag ook mogelijk.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens