hierbij start ik dees topic op over cibotiums naar aanleiding van 2 soorten die ik in m'n bezit heb..
cibotium barometz
cibotium glaucum alias 'splendens'
Dus aan iedereen die een cibotium heeft(gehad) en of de kennis ervan heeft mag zich hier altijd laten gaan.

Ikzelf heb er weinig ervaring mee want ben er nog maar 3 maanden mee bezig,had het nog nooit gezien of iets van gehoord

de c.barometz heb ik van eind juni,toen aangekocht reeds opgepot en 1 blad.
heb ik in de "warme" periodes van onze zomer 2010 buiten op terras llaten staan en veel water gegeven maar er kwam verder geen beweging in(dacht omdat ie al een uitgerold blad had dat ie rapper zou uitrollen)
s'nachts temp onder 16° en m maar binnen gezet.. en dan ook laten staan..
tot ik hier opt forum ergens verspreidt over alle topics gelezen had dat ie toch een hoge vochtigheid nodig had om te' groeien'.
dus ik wat stokjes rondom en er folie rondgedraaid..
OOk niet echt wat het moest zijn want m'n barometz kreeg schimmel plekken..maar er kwam wel beweging in de zaak dus moest ik iets anders gaan zoeken..
bij een erkende tuinwinkel een plastieke tunnel gekocht(10 meter lang),geperforeerd ook goed voor tomaten planten int voorjaar(serre effect) en dat er omheen gedaan en bovenaanopen zodat ik elke dag 2 tot 4 x water geeftelkens maar een 30cl..
en ja m is vertrokken.foto's volgen