Hoi, heb maar gelijk een groeifoto van enige jaren geleden erbij gehaald! Het voordeel van jonge D.antarctica is dat je mooie volle kronen krijgt en een mooie stam ontwikkeling welke je in mindere maten ziet gebeuren bij kale stammen die opnieuw moeten beginnen! Verder woon je gunstig T.o.v. het weertje dan zou ik kiezen als je de mogelijkheid hebt er eentje in de volle grond te plaatsen en de andere in pot, die je dan wel moet kunnen stallen in de winter, dan zie je het verschil in groei heel mooi!
Verder zou ik er wel voor kiezen ze half schaduw te zetten, zeker om dat het om jonge planten gaat, voor de rest weet je het wel zoals ik begrijp! Vocht huishouding, ze mogen nooit helemaal uitdrogen [zeker niet in pot] die wat eventueel in de volle grond staat kan diepe wortels maken dus dat zal zo'n vaart niet lopen, vind altijd wel water maar verzorg ze het zelfde dan kan er niet veel fout gaan.
Verschil van volle grond en pot zit hem daar in dat er een kans bestaat dat die in de volle grond zijn kroon verliest in de winter, zeker bij -8 wordt deze bruin, en de plant die je stalt komt onder normale omstandigheden weer naar buiten zoals hij de stalling inging! Susses verder.

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC