mijn nieuwe dicksonia squarrosa

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

mijn nieuwe dicksonia squarrosa

Berichtdoor plasta op 17 jun 2011 19:51

Ik lees her en der over het scheiden van de stammen en scheuten.
Is dit beter voor de plant, of wordt het gedaan om zo meer planten te krijgen, of omdat men het niet mooi vindt?
Hier de mijne, circa 45 cm stam.
nieuw 45 cm stam-K295.jpg
nieuw 45 cm stam-K295.jpg (295.74 KiB) 5059 keer bekeken
nieuw 45 cm stam 1-K295.jpg
nieuw 45 cm stam 1-K295.jpg (296.03 KiB) 5059 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Re: mijn nieuwe dicksonia squarrosa

Berichtdoor Eduard op 17 jun 2011 20:41

Hoi Raymond, proficiat met je nieuwe aanwinst, weer eentje om te stallen! zul je straks toch echt moeten verhuizen of een grotere stalling moeten zoeken :P Maar ja met die stammen is een kwestie van smaak, soms een must, er zijn gevallen zo als turtleboy er ook eentje heeft waar de jonge scheut sneller gaat groeien dan de moeder plant, 1 ziet dat niet uit 2 is het beter deze te scheiden dan hebben bijden een betere kans anders verdringt de ene de andere.
Kijk naar de mooie rechte enkele stam van het exemplaar van Arian, een plaatje toch!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 17 jun 2011 21:00

He Eduard, de mooie rechte stam had iemand anders al voor gezorgd noem even geen namen maar hij woont in Maastricht.
Ik persoonlijk vind 1 stam ook mooier, dan komt die beter tot zijn recht vindt ik, of de een moet zijn kroon echt een flink stuk boven de ander hebben.
Hij moet helaas naar binnen in de winter, maar daardoor behoudt deze wel al zijn blad en kan in het voorjaar weer vroeg naar buiten.
Echt een prachtige plant!!!
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 17 jun 2011 21:19

Het is een mooi exemplaar, maar ik zou de scheut eraf halen.
Je hebt dan twee planten en persoonlijk vind ik een dubbele stam wel mooi maar dan moeten de stammen wel van gelijke hoogte zijn.
bij mijn Squarrosa en youngiae haal ik de scheuten gelijk weg en pot ze op.
Maar het is moeilijk om ze aan de trek te krijgen,want het lukt bijna niet om er voldoende wortels erbij af te snijden.

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 17 jun 2011 21:26

Heb hier hetzelfde probleem aan de grote scheut geen wortels dus laat ik hem maar gewoon door groeien het duurt toch niet meer lang dan heeft hij de moeder plant ingehaald.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 17 jun 2011 21:34

Mooi exemplaar Raymaond, als je hem in de volle schaduw zet en heel vochtig houdt dan staat hij binnen de korste keren vol in het blad.

Het is een gegeven dat als een D. squarossa of D. youngiae scheuten aanmaakt als het niet helemaal naar zijn zin heeft, als je alleen een stam zonder scheuten heb dan gedijt de plant optimaal en heeft hij geen behoefte om zicht voor te planten.
Als je scheuten afneemt van de D. squarossa of D. youngiae moeten er eerst een aantal bladeren aanzitten en je moet er voor zorgen dat hij zoveel mogelijk wortels heeft. Oppotten moet gebeuren met zo luchtig mogelijk potgrond, zorg dat de grond vochtig blijft en zet de pot op een plek waar zoveel mogelijk schaduw is en zo min mogelijk wind.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 17 jun 2011 22:41

Persoonlijk vind ik het niet echt lelijk.Zeker een wat hogere stam met een aantal scheuten van diverse hoogtes kan zeker mooi zijn.Bovendien is het een natuurlijk verschijnsel bij de D. squarrosa. Ik vind het veel irritanter om bij "echte" enkelstammige soorten sporelingen aan de voet te vinden. Vooral bij Cyathea's zie je dit nog wel eens.
Deze zijn vaak zeer lastig te verwijderen.Ook kan het zijn,als je de plant gekocht hebt in een zaak waar meerdere soorten verkocht worden,dat zo'n sporeling ook nog van een ander soort kan zijn.In zo'n geval verwijder ik zo'n plantje direkt aangezien je in zo'n jong stadium nog vaak niet kan zien om welke soort het gaat.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor plasta op 17 jun 2011 22:57

Ik heb de neiging om ze te laten zitten. De antwoorden hebben me nog niet kunnen overtuigen van het scheiden. En zoals Ben zegt, als de natuur het zo gemaakt heeft.
Als de een maar geen grote last heeft van de ander en niet elke boomvaren hier is meerstammig, dus zoiets er tussendoor, lijkt me geen ramp.
Ik zal de toekomstige groei in de gaten houden. Zo zal het vlug duidelijk worden, neem ik aan.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 19 jun 2011 12:36

Zo ziet die van mij eruit,de moederplant heeft te veel winters klappen gehad wat te zien is aan het kleine kroontje de nieuwe scheut is qua stam de oude in aan het halen.
Afbeelding
Afbeelding
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 jun 2011 13:45

Hoi, het kan natuurlijk allemaal, de een vind het niet erg en de ander vind het niets , zelf hoor ik bij de laatste! Vind het rommelig op deze manier! niet om Bert zijn plant te kraken maar meer een gevoels kwestie! In Nieuw-zeeland kom je ook van die klusters tegen, maar dan iets wat meer in verhouding [de kronen in verschillende lagen] en wat mij daar opviel stonden die meestal voor 3/4 in de volle zon en in bos echter zie je de mooie rechte stammen met enkel 1 kroon, maar goed dat er wat te kiezen valt zo heeft ieder zijn opvatting en voorkeur, en als ik mij niet vergis was dit ooit Bert zijn eerste boomvaren ! En die koester je dan, dat is natuurlijk vanzelfsprekend Bert, die hou je in ere :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens