Verzorging boomvarens.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Verzorging boomvarens.

Berichtdoor Mul60 op 02 jun 2012 22:56

Op welke manier plaats ik mijn boomvarens.
Heb twee grote boomvarens en een drietal kleinere. Ik lees dat je het beste de pot op/in een schotel kunt zetten. Als je de kroon + kluit water geeft, kan je stoppen als het water in de schotel loopt, maar dat wil dan zeggen dat de aarde kleddernat is en dat de pot enkele centimeters in het water kan staan. De aarde in de pot zuigt dit water uiteindelijk weer op.
Hoe vaak op een dag, geef je nu de kroon/kluit water?
Ik vraag me af of dat uiteindelijk niet te nat wordt zodat er van de kluit niets meer overblijft.
Zou het heel erg zonde vinden als dit nu weer gebeurt.
Heb namelijk deze winter heel trouw, mijn nog jonge varens, elke dag een heel klein beetje water gegeven in de kroon. De pot stond op steuntjes in een schotel waar wat water in stond, maar uiteindelijk zijn ze gewoon "verdronken".

Maar in mijn zoektocht op het internet, over de verzorging van de boomvarens, zie ik deze varens zowel gewoon in de pot met/zonder schotel staan.
Wat is nu wijsheid :?:
Mul60

47 bedankjes

Re: Verzorging boomvarens.

Berichtdoor plasta op 02 jun 2012 23:28

In de winterdag als ze op een plek staan waar ze amper of niet groeien, moet je er voor zorgen dat ze niet uitdrogen. Dus 2x per week zou normaal gesproken voldoende moeten zijn, afhankelijk van de standplaats.
Zomerdag dus 25 + graden is een heel ander verhaal. Dan kan je dit dagelijks en desnoods bij de wat grotere jongens vaker per dag doen. Alles qua zon, temp en neerslag daartussen , van winterdag tot hoogzomerdag dagelijks aanpassen. Het zijn geen waterplanten, bijna net bananen qua water geven, maar dan net iets minder in de zomer en net iets meer in de winter geven:happy_thai:
Een normale schaal kan ie goed hebben tijdens hete periodes, een omgekeerde schaal is goed in de winterdag.
Moet goed komen zo ;)

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 02 jun 2012 23:31

Wanneer een schotel gebruiken:
- als de pot een volledige wortelkluit heeft waar geen aarde meer aanwezig is dan kan de pot in een schotel staan als de temperatuur boven de 12 graden is en de plant aan de groei is. Je past de schotel dus toe omdat de kluit dan geen vocht meer vasthoud en zo kan je hem van vocht voorzien.
- in de winter maanden tijdens de overwintering maar dan moeten er blokje onder de pot geplaatst worden zodat de wortelkluit niet in aanraking komt met het water wat in de schotel staat andere treed er wortelrot op.

*is de kluit dus niet volledig ontwikkeld en zit er nog aarde in de pot dan geen schotel gebruiken want als er teveel water in blijft staan is er kans op wortelrot*

Ik heb hele goede ervaringen met de boomvarens in zo'n groot mogelijke pot plaatsen.
Voordeel van een zo'n groot mogelijke pot ( b.v. van 5 liter naar 65 liter):
- je hoeft de eerste 3 a 4 jaar niet meer te verpotten
- je hoeft niet bang te zijn voor uitdroging omdat er genoeg grond in de pot zit die vocht vasthoud, dus niet dagelijks water geven ook als het 30°C is.
- de plant ontwikkeld zich maximaal, dikkere stam, grotere bladeren, krachtigere groei.

Nadeel van een grote pot:
- goed in de gaten blijven houden of de grond niet te nat is, b.v. een medullaris vind veel vocht niet erg maar een dealbata moet iets droog gehouden worden, hierin moet je ervaring opdoen.
- jaarlijks goede voeding geven ( dit doe je normaal met verpotten)

Na 3 a 4 jaar wanneer de pot volledig is gevult met wortels komt het probleem, er moet eigenlijk verpot worden omdat de boomvaren geen voeding of water meer opneemt.
De oplossing hiervoor is: boor gaten in de kluit en vul deze met voeding en dek daarna het gat weer af met aarde zo heeft de boomvaren voor dat seizoen weer genoeg voeding om verder te groeien, dit dan elk jaar erna herhalen.
Het probleem van water geven wordt opgelost door een schotel onder de pot te plaatsen.
Op deze manier kan je een boomvaren heel lang in dezelfde pot houden zonder.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 jun 2012 11:47

Met een beetje vingerspitsgevoel kom je normaal heel ver :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 03 jun 2012 12:18

Plasta en Tropiro, bedankt voor de info. Kan ik weer vooruit.
Kan ik mijn best gaan doen op de Cyathea cooperi marleyie en de Cyathea medullaris. Heb ze een grotere pot, wat voer en lekker water gegeven....en nu maar afwachten.

Eduard, ik heb helaas deze winter twee mooie varens van jou "verzopen", dus zo goed is mijn Fingerspitzengefühl ook niet meer.....maar het wordt weer langzaam beter met de nodige hulp.
De laatste nieuwe aanwinst uit het Zuiden staat het hier nu mooi te doen.

Moet nu bijna stoppen met de boomvarens, heb nu 2 grotere en 3 kleinere in mijn tuintje. Heb nog wel wat plaats buiten, maar niet meer binnen.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 jun 2012 12:26

Hoi Chris, ik begrijp het wel je wilde het te goed doen, enkel is het zaak dat ze niet uitdrogen of te nat staan, nat staan is voor planten zo als Ro al aangaf die helemaal doorwortels zijn en het water dus ook opnemen, als ze dat niet doen [groeien] rotten de wortels weg en sterven de planten af bij teveel watergift, maar dat weet je nu, succes.
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor swera op 08 jan 2015 08:04

Mijn Dicksonia staat het grootste deel van de dag in de volle zon, aan het eind van de middag alleen niet meer. Maar nu houdt ik hem uiteraard wel goed vochtig en hij doet het geweldig.
swera
swera

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 jan 2015 15:16

TropiRo schreef:Na 3 a 4 jaar wanneer de pot volledig is gevult met wortels komt het probleem, er moet eigenlijk verpot worden omdat de boomvaren geen voeding of water meer opneemt.
De oplossing hiervoor is: boor gaten in de kluit en vul deze met voeding en dek daarna het gat weer af met aarde zo heeft de boomvaren voor dat seizoen weer genoeg voeding om verder te groeien, dit dan elk jaar erna herhalen.
Het probleem van water geven wordt opgelost door een schotel onder de pot te plaatsen.
Op deze manier kan je een boomvaren heel lang in dezelfde pot houden zonder.

Een grote combinatie boomvarens Cyathea cunninghamii en Dicksonia squarrosa gedijde hier jarenlang in een bescheiden kuip met een onderschotel. Vloeibare mest werd goed opgenomen met het water via de schotel. Regenwater werd gegoten over de uitpuilende kluit en in de schotel. Het opgieten had voornamelijk de functie dat de wortels niet zouden uitdrogen; het meeste water werd via de schotel opgenomen. Een nadeel van een overmaatse kuip is het extra gewicht. Bij boomvarens en palmen blijft het kroonvolume vrijwel constant. Wat is dan de noodzaak van het blijven verkuipen behalve om de praktische reden dat het toedienen van water problematisch wordt als gevolg van een een ontbrekende gietrand.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 08 jan 2015 17:01

Hoi Han, dit gaat bij de meeste boomvarens wel, wortel snoei gaat echter beter bij sommige cyathea's en bij bepaalde soorten is het een must [C.medullaris en C.australis ] de laatste deed dit jaar niets meer daar alle goede voeding op was [bloed en beendermeel] dit rijkt tot max 3 jaar en dan gaat het fout hij deed het nog een jaar goed op vloeibare voeding maar zag toch het blad qua grote met de helft terug lopen ook het mooie donkergroene blad verdween naar een lichtgroene kleur,
Dit is de enige gekochte mini stam wat ik heb en deze ging explosief toen deze in een grotere container gezet had in 2010 na 2 jaar kon ik eronder zitten, ik ben heilig overtuigd dat bloed en beendermeel DE meststtof is voor boomvarens, zeewier-substraat schijnt ook erg goed te zijn!

@swera het zou beter andersom zijn! Dicksonia's staan in de natuur meestal halfschaduw tot schaduw, het zal wel gaan maar de kans op verbranding blijft groter, en het blad ontwikkeld zich minder goed ;)

Groet Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 jan 2015 19:01

Klinkt mij ouderwets vertrouwd in de oren, Eduard, 'bloed en beendermeel' Voor mij als vegetariër is het niet de meest voordehandliggende keuze. Alhoewel het DCM granulaat dat ik door de potgrond verwerk, ook slachtafval bevat. Ik begrijp overigens niet waarom deze bijproducten zoveel moeten kosten.
Ik ben zeer tevreden over mijn PlantProd mix een uitgebalanceerde kunstmest. Alle planten krijgen dit, zo ook de varens [1/1], orchideeën [1/2] en succulenten [1/2] en die doen het daar uitstekend op. Het is best mogelijk dat niet alle planten dit uniforme regime appreciëren, maar met enkele honderden kuipplanten is het lastig om deze een individuele verzorging te geven. Zo ontstaat er vanzelf een selectie. :mrgreen:
Ik verpot oudere kuipplanten alleen nog maar als ze bij wijze van spreken de pot uitbarsten. Zo heb ik vorige jaar een dikke Chamaerops in een grotere kuip gezet, met als gevolg dat deze nauwelijks nog is te verplaatsen. Ik kan niet ontkennen dat de palm er goed op heeft gereageerd. Komend voorjaar is een 3 m hoge Chamaerops 'Arboresens' aan de beurt. Na 10 jaar dezelfde kuip verliest deze palm nu wat aan glamour. Voor vermelde palmen is dit de laatste ronde, een vorkheftruc inhuren zie ik niet zitten.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens