goede middag mijn medullaris groeit enorm goed. hij heeft in de tijd dat ie bij mij is al 3 bladeren gemaakt en 4de is aan het rollen. maar dat ik hem binnen kreeg zaten er al 2 bladeren aan die waren heel hoog. dat ik hem diep had opgepot tot je net een rol ziet bleek door die twee enorme lange bladeren door een beetje wind al alle kanten op te gaan van links naar rechts en andersom. maar de kruin bewoog ook afentoe bijna kwartslag

dus heb ik de twee bladeren aan stokken vast gemaakt en zo laten zitten. maar nu de nieuwe bladeren zijn gegroeid die 2 keer zo laag zijn beginnen die stokken en stengelbladeren in de weg te zitten voor de openrollende bladeren die veel lager zijn. ik wil de stokken eruit hebben want ik heb gevoel dat hij nu goed geworteld is en de stam is nu ook twee keer zo dik geworden. maar ja die lange bladeren gaan dan weer alle kanten op ik weet dat het niet aangeraden word om ze eraf te halen. maar ze zijn voeilelijk omdat ze zo lang zijn en de oudste blad is verbrand. hoe zou ik dit kunnen oplossen? ik laat ff fotos zien van dat ik hem net binnen heb dat je duidelijk ziet hoe lang die bladeren zijn en een foto hoe hij nu is:
net binnen gekregen. zie je hoe lang die bladeren zijn vergeleken met zn groeipunt

ik had besloten als de rol 2 keer zo groot is geworden dat ik hem ging verpotten vandaar dat hij binnen staat om opgepot te worden. hier zie je ook goed hoe lang en dun de stengels zijn.

het is een beetje lastig te zien maar als je goed kijkt bij de stok waar 1 blad aangebonden zit zie je dat een rol aan het open klappen is en de stok zit tussen twee veertjes in als die stok er niet is dan maait die lange blad hem stuk

de drie laagste veren zijn de nieuwste veren

me vierde rol die opengaat:D in 2 maanden tijd 4 rollen want 2 mei kreeg ik hem binnen:D

het ziet er heel erg rommelig en troep uit. maar als het weer warmer word ga ik het opruimen dan gaat de tafel weg en dan kan de medullaris lekker ruim staan en ook de cooperi en dan ga ik een schermdoek ophangen. ben dan benieuwd hoe hard ze dan gaan:D maar ik zou egt blij zijn als ik van die twee oude veren afkomt als de 4de rol open is dan ziet hij er tenminste normaal uit:)
groetjes chris