dicksonia antartica Boomvarens aanplanten

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

dicksonia antartica Boomvarens aanplanten

Berichtdoor musafreak op 22 aug 2012 16:32

Hallo,

Daar ik mijn eerte dicksonia antartica boomvarens heb aangekocht had ik graag wat info ontvangen omtrend het planten van deze boomvarens.

-Is het aangeraden deze nu nog te planten of zou ik deze de komende winter nog in een verwarmde serre houden en deze pas volgend voorjaar in de volle grond uitplanten?

- Hoe winterhard zijn deze eigenlijk?

- Welke is de beste grond samenstelling om deze in te planten?

Mvg,
M
musafreak

0 bedankjes

Re: dicksonia antartica Boomvarens aanplanten

Berichtdoor Eduard op 22 aug 2012 17:24

Hoi, ik zou hem nu niet meer in de volle grond zetten maar eerst in een pot zetten zodat die wortels gaat aanmaken rond om 5 a 10 cm speling is wel belangrijk dan heb je als die goed wortelt een mooie kluit volgend voorjaar, zelf gebruik ik D.C.M. standart potgrond en meng i/3 deel turfstrooisel daardoor, niet te warm wegzetten net boven het vriespunt houden als het vriest bij mij zit de temp. tussen +1 en +10ºC
Als ze goed geworteld zijn kan die kortstondig -10ºC. aan zonder bescherming maar dan zal het blad al een flinke mep krijgen, beter de stam met lichtslang net los van de stam houden [b.v latjes tegen de stam binden en daar de lichtslang omheen wikkelen] en noppefolie erom heen draaien wel zorgen voor een beetje verluchting .
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 22 aug 2012 17:53

Bij het belang van de worteling stel ik mij toch enkele vragen.... Bij andere planten is de wortelvorming uiteraard belangrijk om voedingsstoffen en water uit de bodem te kunnen halen. Bij een boomvaren is dit toch enigzins anders aangezien de stam grotendeels uit bovengrondse wortels en plantenresten bestaat en de plant zonder ondergrondse wortels even goed groeit. Verder lijkt mij de (ondergrondse-) wortelgroei van een groot exemplaar (meer dan 1,5 meter) de eerste jaren vrij beperkt. Wat ik mij dus afvraag is of het dus een rol speelt of de plant buiten uitgeplant wordt met of zonder wortelkluit...de wortels die er niet zijn kunnen in ieder geval al niet bevriezen :?
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 aug 2012 18:19

Hoi Peter, een D.antarctica die niet meer wortelt is al bezig met afsterven en zal nooit meer een mooie kroon kunnen ontwikkelen, het is dus zeker van belang deze afgezaagde stammen goed vochtig te houden , drogen deze eenmaal op van onderen af is het over en uit de bladeren worden kleiner en kleiner en uiteindelijk verstik die in zijn eigenkop!
Laatst bijgewerkt door Eduard op 22 aug 2012 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 22 aug 2012 22:06

Eduard,
Ik ben er mij wel van bewust dat de wortelgroei van een D. antartica belangrijk is en niet mag stilvallen. Nathouden is inderdaad de boodschap.
Het gaat er mij echter om dat ik twijfel aan het nut om de planten te laten wortelen alvorens ze in de volle grond uit te planten. Ze zullen in volle grond ook wel wortels aanmaken (wat ik zelf hier heb ondervonden) en staan dan al direkt op hun plaats zonder dat je de wortels nog eens dient te verstoren bij het overplanten.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 22 aug 2012 23:01

Peter,

Ga jij de jouwe nu nog in de volle grond zetten?
Ik ga de mijne eerst nog proberen te laten wortelen deze winter om hem volgende lente uit te planten. Als hij reeds wat wortelt staat hij stabieler en zo droogt de stam ook minder uit deze winter volgens mij.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 aug 2012 23:02

Als die goed geworteld is kun je gelijk de volle bemesting toedienen bij het definitief plaatsen en dan knalt die gelijk door, zet je hem bare root dan moet er ook nog energie naar het wortelen, staat die inmiddels met een behoorlijke kluit krijg je ook meteen een veel grotere kroon, ik geef advies voor een goed resultaat, natuurlijk mag het ook zonder kluit, maar hier wordt gevraagd wat het beste is, en naar mijn bevindingen gaan ze beter zo als aangegeven, wel uitgaande dat de pot dan volledig doorworteld is, doet die dat nu weet ik zeker dat een gezonde boomvaren volgend jaar April doorworteld is, en zo de grond in kan.
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 23 aug 2012 09:01

Peter,
Aanvankelijk wou ik hem ook in pot zetten tot volgend voorjaar omdat iedereen mij dat adviseerde. Wanneer ik hier echter aan wou beginnen stuitte ik op enkele praktische probleempjes. De stam is loooooodzwaar waardoor ik het niet zag zitten om die tot over de potrand te tillen. Bovendien wordt het geheel dan helemaal onverplaatsbaar met die zware pot aarde. Verder heb je dan het probleem van de hoogte. Het zwaartepunt zit te hoog waardoor de pot zou kunnen omver waaien...en hoe blokkeer je de wortelloze stam in de pot? Hoe zou ik die tegen de winter naar de winterstalling moeten transporteren? Wat voor een ruimte heb je niet nodig om die te stallen? Enfin, dan begin je (pas) na te denken hé...
Hij staat dus al in volle grond ;)
Peter

Dicksonia.JPG
Dicksonia.JPG (151.91 KiB) 6655 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 23 aug 2012 09:11

Eduard,
Je hebt natuurlijk gelijk dat het beter is als ze wortels in de grond hebben( bemesting, stabiliteit,..) maar hoe lang zou ik een exemplaar met afgezaagde stam van pakweg 1,60m. (wat ik toevallig net heb aangeschaft :roll: ) in pot moeten houden alvorens die zijn pot heeft doorworteld? Zouden we dan niet al snel 3 jaar verder zijn?
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 aug 2012 09:18

Hey Peter,

Ik heb de mijne een dagje geen water gegeven. Daarna heb ik hem eens goed vastgenomen en hem zo in de pot gezet.
Rond de pot heb ik 3 palen in de volle grond geslagen en hem vastgebonden.
Ik ga hem deze winter met een steekkarretje verrijden naar mijn winterberging.

Je had me verteld dat je hem ging beschermen met een warmte kabel. Ga je er dan nog een thermostaat voor zetten en waar haal je die?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens