Inkuilen van bananen in de winter ? Iemand ervaring mee?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Inkuilen van bananen in de winter ? Iemand ervaring mee?

Berichtdoor Wimkoh op 15 apr 2012 11:20

Ik ben van plan om eind dit jaar mijn bananen planten uit te graven en in te kuilen. Het inkuilen kan zowel onder de grond als ook boven de grond. Ik ga kiezen om het boven de grond te gaan doen. Dit omdat ik dan zeker weet dat ik geen last krijg van grondwaterpeil.

Ik weet dat sommige mensen fuchsia’s en brugmansia ’s overwinteren in een grote kapotte diepvries die gewoon swinters buiten staat. Of dat ze ingekuild worden.

Ik wil een grote geïsoleerde bak maken die ik van binnen geheel met isolatiemateriaal ga bekleden, dus alle zijden van de bak die dan ook geheel dubbelwandig is. De bak maak ik op maat van plaatmateriaal dus 2.44 x 1.25 meter. Mooi groot dus. En zou dan ook grotere planten daarin kunnen overwinteren.

De bak ga ik dan in de winter vullen op dezelfde wijze als het ondergronds inkuilen. ?

Mijn vraag is dus heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, welke?
En misschien nog tips waar ik aan zou moeten denken.
Wimkoh

33 bedankjes

Re: Inkuilen van bananen in de winter ? Iemand ervaring mee?

Berichtdoor p e t e r op 15 apr 2012 12:19

Misschien een aansluiting voor een klein gloeilampje voorzien zodat je het bij langdurige vorst toch vorstvrij kan houden?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Wimkoh op 15 apr 2012 13:10

Als het goed is moet het zo vorstvrij zijn. En daar komt bij dat de kist op een plaats komt te staan waar ik geen beschikking heb over elektriciteit.

Fuchsias en brugmansia ‘s kunnen zo ook overwinteren en die kunnen geen enkele graad vorst verdragen.

p e t e r schreef:Misschien een aansluiting voor een klein gloeilampje voorzien zodat je het bij langdurige vorst toch vorstvrij kan houden?
Wimkoh

33 bedankjes

Berichtdoor shusui op 15 apr 2012 13:35

Als het 3 weken aan een stuk vriest, met enkele nachten rond -20 dan zal het wel vriezen in die kist. of je moet hem al 50cm ofzo onder de grond steken, dan kan het werken, maar dat lijkt me een heel gedoe ;)
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor robke op 15 apr 2012 17:26

Denk eerlijk gezegd zoals shusui aangeeft,als het enkele nachten redelijk goed doorvriest en je zonder lamp/warmte kabel of iets dergelijks werkt je de bananen kwijt bent.
Als je echt zeker bent dat je het boven het vriespunt kan houden zou ik zeggen proberen,persoonlijk graaf ik al mijn bananen voor de winter uit en overwinter ze in een hok rond de 5 graden,dan ben je zeker dat je ze het volgend seizoen nog hebt.
robke

10 bedankjes

Berichtdoor Wimkoh op 15 apr 2012 21:43

Hieronder een beschrijving hoe ik al jaren mijn fucksias en brugmansia's overwinter en wie de brugmansia kent weet dat bij 1 graadje vorst de plant het niet overleeft.

Tot nu toe heb ik alleen ingekuild en opgekuild maar nog niet in een kist.

Inkuilen

A. een kuil: we graven een kuil van zo'n 60 centimeter diep. We moeten echter zorgen dat we ook bij hoge waterstand boven het grondwater blijven. We kloppen de planten uit de pot, snoeien de takken terug, halen het blad er af en de grond wordt van de wortels geschud. We leggen de planten dakpansgewijs op een dikke laag turfmolm in de kuil. We kunnen drie lagen op elkaar leggen en schudden turfmolm tussen de planten. Leg enige planken of palen over de kuil, daarover leggen we gaas en plastic. Hierop brengen we een laag turfmolm of bladeren en daarover zand aan. Bij zware vorst kan een extra dek hierover aangebracht worden.

Opkuilen:

B. op de grond opkuilen: Net als bij b, maar nu niet in de grond maar op de grond; dit voorkomt dus dat bij hoog water onze planten in het water komen te liggen en ten gevolge daarvan kapot gaan.

Opkuilen in kist

C. in een kist met turfmolm op balkon of schuur. De wanden en de bodem kan men beter vorstvrij maken met dikke platen schuimplastic. Hier ga ik voor dubbelwandig en in de tussenwanden komt isolatiemateriaal

Dus dit keer ga ik voor de versie B EN C. Ga wel van alle soorten minimaal 1 exemplaar achterhouden en die in een hok overwinteren. Mocht het dan niet lukken wat ik niet vermoed dan heb ik tenminste nog de soorten.
Wimkoh

33 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 apr 2012 22:46

Wimkoh schreef:Hieronder een beschrijving hoe ik al jaren mijn fucksias en brugmansia's ... 8< ...

Sorry voor :off_topic:

:lol: :lol: :lol: Ik begon te lezen en ik moest drie keer opnieuw lezen... :mrgreen:
*Me* even strijk voor deze tikfout zenne :lol: :lol: :lol:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 01 okt 2012 01:18

Geen ervaring mee maar hoe denk je dat het met het vocht zit? Bananen overwinter je het best zo droog mogelijk. Heb je enige vorm van beluchting?
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming