Bescherming d.m.v. Doos

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Bescherming d.m.v. Doos

Berichtdoor henno op 18 okt 2012 17:50

Ik ben van plan om mijn palmen bij strenge vorst onder-8 bijv of wanneer het overdag ook langere tijd vriest onder een kartonnen verhuis doos te doen.

Hebben julle hier ervaringen mee?
ze staan dan donker kan dit kwaat? :?:
henno

9 bedankjes

Re: Bescherming d.m.v. Doos

Berichtdoor s.janssen op 18 okt 2012 22:16

Dit kan wel kloppen ja, dacht dat Herbert van Gardenpalms dit ook gedaan had tijdens de Vorst. Dat palmen even in het donker staan is niet heel erg want de groei staat bij lage temperaturen toch stil ;) Ik zou er wel voor zorgen dat het karton niet nat gaat worden anders verlies je veel van je isolatie. Niet weghalen als de vorst is gestopt, maar pas weg halen als het aan het dooien is ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 18 okt 2012 22:20

tja ?? kan wel als het een kleine palm is en er niet te veel wind staat,en natuurlijk droog,en als het een tijdelijke bescherming is (enkele dagen ) moet het kennen natuurlijk,en wat ook belangrijk is over welke palm (pje) praten we dan over,wandt ja bij vorst vriest het ook door een kartonnen doos heen ,zeker als er wind bij staat,,dus het hangt er een beetje vanaf welke palm je wil beschermen daarmee,,mvg paul,,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 okt 2012 01:04

Ik dek tijdens vorstperiodes kwetsbare lage soorten meestal af met overmaatse zwartrubberen plantenkuipen die ik toevallig over heb. Het isoleert misschien wat minder dan karton maar creëert evengoed een microklimaat door het vasthouden van de bodemwarmte. Overdag kan de bescherming eventueel worden verwijderd. Op deze wijze heeft een jonge Trachycarpus princeps -20 °C overleefd. Uiteindelijk ging het groengebleven blad wel verloren. Ook vorstgevoelige varensoorten, i.e. Blechnums, Woodwardia' s e.d. hebben het dankzij deze bescherming gered.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor GeL op 19 okt 2012 09:22

Waar is de tijd toen TV's nog verkocht werden in bewoonbare kartonnen dozen. :mrgreen:
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Nody op 19 okt 2012 10:08

Ik heb ondervonden dat stro de beste isolatie geeft. Uiteraard alleen gebruiken als je NIET bijverwarmd.
Om het goed op zijn plek te houden zou een doos wel uitkomst kunnen bieden, maar zorg wel voor luchtgaten in de doos anders gaat de boel schimmelen.

Je kunt een flinke baal stro halen voor max. 5 euro in een grote dierenspeciaalzaak of misschien bij een plaatselijke boer.

Ik heb afgelopen februari een kleine Dicksonia antarctica zonder stam (ZONDER ENIGE BLADSCHADE) weten over te houden in de volle grond met enkel een laag stro en een dakpan eroverheen.

Als het overdag dooit is het wel nodig om het stro droog te houden.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor henno op 19 okt 2012 11:50

Het gaat om kleine jonge trachy Met nog niet heel veel wortels en alleen bij echte kou wil ik die beschermen
heb al cocos bodem bedekker gekocht dit zijn snippers van kokos noten En of stam.

verwacht dat dit wel goed isoleert
henno

9 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 okt 2012 12:19

Behalve karton zijn ook oude dekens of overgordijnen geschikt voor de bescherming van jonge palmen. Terwijl mijn grootste deels beschermde Trachycarpus al z 'n blad verloor en tenslotte speerrot ontwikkelde, kwam een jonge palm frisgroen tevoorschijn vanonder een dik overgordijn dat als een wigwam met hulp van stokken om de palm was gewikkeld. Ook de late schade was beperkt tot een paar strepen in de bladeren. Het feit dat hier een dik pak sneeuw lag terwijl de grond onder de wigwam kaal was zal misschien een rol hebben gespeeld. Als het komende winter weer -20 ° gaat vriezen, moet ik wel iets anders verzinnen want kleine palmen worden groter.
Bijlagen
Trfortunei.jpg
Trfortunei.jpg (193.28 KiB) 4146 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor henno op 20 okt 2012 14:48

Oogt wel frisgroen draco
henno

9 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming