hutjes bouwen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

hutjes bouwen

Berichtdoor Rico op 25 okt 2012 16:48

Hallo allemaal,

Ik ben ook maar vast begonnen met het bouwen van hutjes in de tuin.

Ze zijn nog niet helemaal klaar. Er komt nog van dat dikkere transparante plastic omheen voor nog meer isolatie en bescherming tegen vocht.

Aangezien ik straks een beetje moeilijk bij de plantjes kan heb ik die nu ook al vast aangepakt.
Ik heb er eerst gaas omheen gedaan om de bladeren bij elkaar te houden en om de lichtslang aan vast te kunnen maken. Het leek mij vrij logisch om eerst de lichtslang te doen en daarna pas het vliesdoek. Pas als het echt gaat vriezen ga ik het vliesdoek eromheen te wikkelen. De lichtslang zit dan dus tussen de plant en het vliesdoek. Met een thermostaat laat ik de lampjes aan en uit gaan.

Hier even wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: hutjes bouwen

Berichtdoor DeLuud op 25 okt 2012 19:01

Mooi hutje! Ga morgen ook aan de slag zodat ze iig vast droog staan.
DeLuud

1 bedankjes

Berichtdoor DeLuud op 25 okt 2012 19:03

Mooi hutje! Ga morgen ook aan de slag zodat ze iig vast droog staan.
DeLuud

1 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 25 okt 2012 22:05

ja heel leuk gedaan hoor,zie en merk al op dat er al veel geknutseld wordt,hopelijk krijgen we deze winter een wat mildere winter wandt het was de afgelopen jaren wel raak,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 okt 2012 22:11

Is het niet al beetje vroeg om alle planten massaal te gaan inpakken? Zeker de trachy's kunnen een aantal graden vorst wel hebben. Voor mijn gevoel is het allemaal al zo snel!
Hou je ook rekening met beschimmeling van het hout of ??
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 25 okt 2012 23:53

waarom is het dak zo lang?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Rico op 26 okt 2012 09:13

Bedankt voor de reacties.

Het is ook geen trachy hoor, maar een butia ;)

Het is wel vroeg om ze in te pakken dus dat doe ik ook nog niet. Het dak kan scharnieren zoals op de foto's te zien. Deze blijft blijf dan ook een klein stukje openstaan. Alleen kan er nu geen water meer bij komen. Ik ben niet bang dat het hout gaat rotten. Er komt nog plastic omheen zodat het hout niet meer nat kan worden van de regen. Volgend jaar moet ik het toch anders gaan doen en heb ik deze latten waarschijnlijk toch niet meer nodig. Dus dat beetje rot wat er her en der toch aan komt...

Het dakje is zo lang omdat de plaat dat was :lol: Ik hem hem zo gelaten omdat anders al het water nog direct naast/tegen het hutje valt en via de grond dan toch weer bij mij plantjes in de buurt komt.

Gr, Rico
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Rico op 26 okt 2012 09:16

Ooh ja, Ik heb het hokje niet ook zo groot gemaakt omdat ik dan in het hokje veel meer volume heb wat ik warm moet houden. Dus hokje zo klein mogelijk, dakje zo groot mogelijk. :D
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 26 okt 2012 11:36

Dat hout gaat echt niet in één winter wegrotten hoor.. :)
Sodiac

41 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming