Winterbescherming Chamaerops humilis

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterbescherming Chamaerops humilis

Berichtdoor veronique op 25 okt 2012 14:15

Onze Chamaerops humilis blijft buiten staan. Deze staat in een houten bak waarin gaten gemaakt zijn voor overtollig water. Dit is de allereerste die buiten blijft dus alle tips zijn welkom.
Eerst hebben we ervoor gezorgd dat deze een paar weken geleden een afdak heeft gekregen en beschutting tegen eventuele slagregen zodat de grond al kon uitdrogen.
Afbeelding
Daarna hebben we de bak waarin hij staat voorzien van een dubbele laag vliesdoek.
Afbeelding
Dan hebben we rond de gebouwde stelling de noppenfolie bevestigd. De deur moet er nog aan bevestigd worden zodat we kunnen verluchten.
Afbeelding
Tussen de noppenfolie en de bak met vliesdoek dachten we stro te leggen zodat er toch meer bescherming is voor de wortels. Zouden we ook stro op de aarde in de bak zelf leggen of niet? Eigenlijk dachten we in de bak zelf de lichtslang op de aarde te leggen voor extra verwarming.
Ook hebben we nog een fleecezak die we eventueel rondom de plant zelf kunnen plaatsen,of gaat dit wat te veel worden?

Mvg,
Veronique
veronique

62 bedankjes

Re: Winterbescherming Chamaerops humilis

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 okt 2012 07:54

Het voornaamste bij Chamaerops is dat die droog staat en wat beschut dus een hokje is toch het beste. Deze staat in pot dus je moet je ook vooral focussen op de wortels. Ik zou de pot omhoog zetten (zwevend) op houten blokken ofwel een dikke isomo plaat eronder doen. Zo kruipt de vorst niet langs de onderkant in de pot. Die twee laagjes vliesdoek rond de pot lijken me wat weinig, draai er nog een paar keer noppenfolie rond en dan nog eens vliesdoek. Op de aarde een dikke laag (+10cm) houtschors ofzo, als het maar ademt en geen koude geleid :!: Met stro heb ik geen ervaring dus daar durf ik me niet over uitspreken. Rot dat niet ? :onzeker:
Het hokje zelf is goed genoeg voor een Chamaerops, ze kunnen heel wat hebben hoor. Goed verluchten :!: Het blad/plant beschermen met die fleecezak vanaf -7 en bijverwarmen vanaf -9 en dan ook zeker de pot !
Ik zie dat deze van bij Jan komt dus die is al wat gewoon omdat die is opgegroeit in een koude kas, echter door het uitgraven begin dit jaar is die wel verzwakt en heeft die zeker aandacht nodig komende winter. Veel succes met je eerste Chammie Veronique ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor veronique op 26 okt 2012 09:24

Bedankt voor de tips Dimi ;)
Heb gisteren de aarde waarin hij staat eens wat omgewoeld en die is al mooi uitgedroogd,dat was eigenlijk mijn grootste zorg omdat die in pot de winter door moest. Straks eens proberen of we die bak nog omhoog krijgen om er een isomo plaat onder te leggen,maar vrees er wat voor :?
De extra noppenfolie en vliesdoek zullen we ook in orde brengen maar is dit al nodig bij de aankomende temperaturen van -2 graden?Of kunnen we daar beter nog even wat mee wachten?
Stro rot niet als je dat droog kan houden.
Als we de pot niet omhoog moesten krijgen is het dan beter om de lichtslang rond de bak te doen in plaats van op de aarde in de bak te leggen?

Deze komt inderdaad van bij Jan en is in voorjaar verhuisd :) De lange bladeren die hij in de serre had aangemaakt hebben het niet gehaald met de wind maar hij heeft er toch al een paar mooie bij aangemaakt de zomer :)

Grt,Vronique
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 okt 2012 17:26

Het inpakken van de pot is nog niet nodig voor komend dipje dit weekend nee, die paar uurtjes grondvorst gaat zo'n pot nog niet bevriezen hoor en het is een houten bak dus da's ook al een voordeel ;) Maar het kan natuurlijk geen kwaad he dat de bak al word ingepakt, dat verandert niks aan de plant of omstandigheden ofzo dus dat mag je zelfs heel het jaar zo laten zitten als je dat makkelijk vind :tong:
Een tip om toch iets onder die zware bak te krijgen, gewoon omver duwen, niet letterlijk hé maar gewoon, eventueel met meerdere mensen, de bak laten kantelen en iemand anders er dan iets onder laten steken. Dan laat je hem terug rechtkomen en duw je hem de andere kant op steunend op dat ding dat je er net hebt onder gestoken. Zo komt die omhoog en kun je er ook isomo onder steken. Op die manier haal ik ook zware planten uit een plantgat, ik duw die scheef en duw dan zand eronder en dan de andere kant op en hetzelfde, zo komen ze vanzelf omhoog ;)
Een lichtslang rond de pot mag ook altijd natuurlijk om de pot vorstvrij te houden, het doel is dat de pot/kluit gewoon niet bevriest dus.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor veronique op 26 okt 2012 18:23

De bak staat nu dus op soort van pootjes van hout. Al het hout is behandeld geweest tegen vocht,dus dat scheelt hem ook al weer wat.
Nu dachten we in plaats van een lichtslang een verwarmingskabel te gebruiken en deze onder de bak en rondom de bak te laten gaan om de kluit vorstvrij te houden.
De extra vliesdoek is er alvast rondgedaan,dan moeten we daar al niet meer aan denken achteraf als de echte winter begint ;)

Grt,Veronique
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor Rico op 26 okt 2012 18:27

Is het niet "beter" om de lichtslang eerst aan te brengen en dan pas het vliesdoek?
Anders bescherm je de kluit/pot ook tegen de warmte die de lichtslang afgeeft.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor veronique op 28 okt 2012 10:05

Daar had ik nog niet bij stilgestaan eigenlijk.
veronique

62 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming