Hoe overwinteren?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Hoe overwinteren?

Berichtdoor Joeppp op 30 okt 2012 12:21

Hallo,
Ik heb sinds zondag een Phoenix Canariensis, een Brahea Armata, een Musella Lasiocarpa en een Tetrapanax Papyrifer. Nu is mijn vraag hoe ik deze planten het beste kan overwinteren. Ze staan allemaal nog in pot, de twee palmbomen staan best krap is het verstandig om deze nu te verpotten?

Ik heb ze nu allemaal in de garage staan, met niet echt heel veel zonlicht en de temperatuur blijft er altijd boven de 7 graden. Kunnen ze daar blijven staan?

De Musella en Tetrapanax plant ik in de lente in de volle grond, de Phoenix en Brahea houd ik waarschijnlijk in pot, maar de wortels komen er echt al heel goed onderuit en de brahea drukt zichzelf omhoog dus is mijn vraag ook of ik ze nu kan verpotten of pas in de lente.

Ik dacht zelf nu, met het idee dat ze dan de hele winter hebben om hun wortels weer te laten groeien, en dan in de lente als ze weer naar buiten gaan kunnen de planten zelf gaan groeien?

Ik heb ook nog een Gunnerra in de tuin staan in volle grond, ik weet niet precies welke soort. In ieder geval is het geen Manicata want hij groeide niet heel hard. Ik heb van de Gunnerra de bladeren afgeknipt en omgekeerd om de plant gelegd. Is dit voldoende voor de winter?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Alvast bedankt!
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Re: Hoe overwinteren?

Berichtdoor StijnV op 01 nov 2012 15:04

Voor wat de gunnera betreft:

Enkel afdekken met zijn eigen blad is niet voldoende. als het stevig gaat vriezen dek je hem best af met een hoop stro + plastiek om het droog te houden.
StijnV

12 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 01 nov 2012 17:02

Als je de plaats hebt om ze te stallen mag je eventueel de Phoenix en Brahea zeker verpotten. De gunnera moet zeker en vast meer bescherming hebben zoals StijnV ook zegt.
Hier een voorbeeld hoe ik het aanpak. ;)
Afbeelding

Afbeelding

Dit is natuurlijk nog niet volledig af hé, ;)
Enkele stokken in de grond en wat ijzerdraad errond.
Ik heb eerst de bladeren erop geplaatst, en daarna een heel pak stro.
Daarbovenop zal later nog een dekzeil geplaatst worden, dat het geheel niet nat wordt.

Hier ook een interessant filmpje :)
http://www.kanaal50.be/Tv/Mammoetblad_i ... alogus/245

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 01 nov 2012 19:26

Ik heb sinds dit jaar wel een manicata in de grond, stro en hier een kuip of emmer erop zou dit volstaan.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor StijnV op 02 nov 2012 15:36

Zorg gewoon dat je stro niet nat wordt, anders isoleert het niet zo goed meer.
Ik zou 50 cm stro rondom en bovenop de plant leggen, dat moet volstaan.
StijnV

12 bedankjes

Berichtdoor prijk op 02 nov 2012 16:35

Ik heb al jaren een Gunnera en die bescherm ik met een laag Franse boomschors met daarbovenop een laag stro van een centimeter of 30, afgedekt met de oude bladeren van de Gunnera. Nog wat bakstenen erop zodat het niet wegwaait. Ook afgelopen winter geen probleem gehad, eind maart gaat de bescherming eraf en zie je de eerste bladeren al ontluiken.
prijk

2 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming