vraag: Bladschade trachycarpus

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

vraag: Bladschade trachycarpus

Berichtdoor henno op 06 nov 2012 21:08

Ik wil mijn palmen eigenlijk beschermen tegen bladschade, vanaf welke temperaturen kunnen we dit verwachten?

-18 zou een trachy moeten kunnen hebben maar bij welke temp, heb je bladschade?
-10 ong? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
henno

9 bedankjes

Re: vraag: Bladschade trachycarpus

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 nov 2012 22:05

Henno, doe je goed, ik bescherm ook om bladschade te vermijden en dus niet alleen maar om te overleven. ;) (Wat heb je aan een levende lelijke palm hé ? Herstel duurt jaren..)
Dit is uitgebreid getest afgelopen winter, topics zijn nog wel te vinden op het forum hoor.
Maar om je even al snel te helpen...
Trachycarpus Fortunei krijgt bladeschade vanaf -9 a -10, maar als het nu lange tijd -8 vriest dan zou ik toch ook beschermen als je begrijp wat ik bedoel. Het is nog steeds ook een beetje aanvoelen, niet alleen de hoeveelheid vorst is van belang maar ook de duurtijd, vochtigheid, ijswind enz...
-18 kunnen ze overleven maar er kunnen al doden vallen vanaf -14 a -15 hoor (of zelfs minder), dus je niet blindstaren op die veel uitgesproken -18 enz...
Andere Trachy's hebben ook andere waarden hé voor alle duidelijkheid ! Bijvoorbeeld Wagnerianus heeft al iets eerder bladschade.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Re: vraag: Bladschade trachycarpus

Berichtdoor henno op 06 nov 2012 22:21

Heb beide een fortuinei en wagneriaans, welke temp heb jij ervaren ook rond - 8 inpakken?
henno

9 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming