Canna Musafolie: Doe ik het goed?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Canna Musafolie: Doe ik het goed?

Berichtdoor Rob op 04 okt 2012 22:18

Basjoo is echt knetterhard ondergronds. De echt uitdaging is de stammen behouden.

Hier is 3 jaar op rij alles bovengronds afgevroren (laatste jaar zonder bescherming), en elk jaar terug uitlopers.
Dit jaar is ie bijna 2 meter hoog ondanks zijn beroerde standplaats (te donker en te droog)

Andere genoemde bananen (Red Tiger en Lasiocarpa) zijn niet winterhard dacht ik.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 05 okt 2012 06:20

Met de lasiocarpa en de red moet je het niet proberen .
De basjoo is te zien wat je er van wilt hoge stammen of niet hier gaan ze er bijna allemaal uit met kluit in pot of een grote zak en gewoon de zolder op zonder naar om te kijken .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 okt 2012 07:44

Palm Section schreef:
Waterboyke schreef:Je kan hem ook gewoon laten zitten, Basjoo vriest wel af maar komt volgend jaar sowieso terug met vele nieuwe scheuten, dat garandeer ik je !

Kan je dit echt met zekerheid zeggen, ik ben namelijk ook nog aan het twijfelen of ik ze laat staan, of als ik ze ga uitsteken. Hoe groot zouden ze dan ong kunnen worden als ze moeten van 0 terugkeren?
Zou dit ook lukken met een red tiger? Of komt die zeker niet terug? En wat met lasiocarpa, komen deze goed terug?

Grtn,

Ik ben er zeker van dat Basjoo terug komt en garandeer het je dus ! ;) Eind 2008 heb ik een kleine Basjoo (lees: 30cm), nog snel en toen nog onwetend, in de volle grond geplant op een schaduw plek. Die winter toen was de eerste zware met -20 graden enzo remember ? Wel dat Basjoo'ke is uitgeplant geweest en van toen af heb ik er nooit meer iets aan gedaan, dus nooit beschermt of wat dan ook. Is natuurlijk afgevroren maar begin 2009 kwam die al snel terug boven met nieuwe scheuten. Jaren erna juist hetzelfde, nog nooit beschermt en steeds komt die terug. Natuurlijk worden ze dan wel niet zo groot als dat je de stammen overhoud. Van niks beginnen dan zijn ze tegen het einde van Augustus toch zeker weer 2m en meer, afhankelijk van de zomer (het weer) natuurlijk maar toch minimum 2m.
Als je de stammen kunt overhouden door in te pakken en bij te verwarmen enz... dan worden ze wel een heel pak groter en dikker natuurlijk, zie verschillende leden hier op het forum (foto afdeling)
De keuze is dus aan u :)

Red tiger & Musella Lasiocarpa uitgraven en binnen overwinteren, bij deze soorten lukt dat zeker niet ! Misschien ooit een keer met veel geluk dat er iets zwaks van terug komt maar dat is zeker geen garantie.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Esther op 05 okt 2012 09:16

Ik ben er zeker van dat Basjoo terug komt en garandeer het je dus !

Het hangt er wel een beetje vanaf wat voor grond je hebt hé. Ik heb het nu 3 jaar achtereen geprobeerd maar ze komen hier niet meer op. Ik heb klei met leem in de grond en ik denk dat dit te vochtig blijft. Afgelopen jaar nog geprobeerd met een flinke laag bladeren en stro maar ook dat heeft niet geholpen. Ik graaf ieder jaar 1 of 2 pups uit en die overwinter ik binnen, echter er wordt niet verwarmd dus ze staan koel. Daar krijgen ze in de koudste periode (als het buiten een -20 wordt) een -5 en dat gaat prima. Ik heb nu de basjoo al uitgegraven en opgepot want er zitten geen pups aan dit jaar. (plant is ook niet zo groot geworden)

De Canna's blijven hier ook nog zitten en na de 1e nachtvorsten gaan ze in emmers ook in de koude kamer overwinteren evenals de Dahlia's.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 okt 2012 19:10

Daar heb je een punt Esther :thumb_up: Dit is een puntje dat ik regelmatig eens vergeet (uit gewoonte :oops: omdat ik zelf gewoon zandgrond heb en er dus geen rekening mee moet houden) Kleigrond kan inderdaad een probleem geven.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 25 nov 2012 23:41

Ik heb dit jaar voor het eerst ook een mooie musifolia gehad; nu opgegraven, afgesneden en ligt nu te drogen. Toch een paar knollen met mooie jonge scheuten in mijn lichte winterberging gezet of is dit verloren moeite? (er moet nl nog veel meer in die winterberging!)
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor Arno op 26 nov 2012 11:09

De canna 's die ik heb zijn nu ook net uit de volle grond.
Zoals ieder jaar laat ik ze met zand en al een tijdje in de serre, om te drogen.
Na enkele weken schud ik ze uit doe ze in kratten met een beetje turf dan gaan ze op een koele donkere plaats tot het voorjaar.
Werkt al jaren goed.
De soorteen die ik heb zijn
cleopatra
durban
musifolia( ook de rubra)
stutgart en nog wat soorten waar ik de naam niet van weet.
groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor jaak op 26 nov 2012 21:04

afgelopen weekend heb ik alle canna's en siergembers uitgegraven,de aarde hangt er grotendeels nog aan en blijft ook zo,ze worden vorstvrij in een zo goed als donkere garage overwinterd bij een schommelende temperatuur tussen 5 en 15 graden,in het vroege voorjaar(februari)krijg ik al nieuwe uitlopers.
Afbeelding

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming