Brahea Armata wel of geen winterbescherming?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Brahea Armata wel of geen winterbescherming?

Berichtdoor jos944 op 17 feb 2013 14:41

Ik zit een beetje met het weer van de komende week / 2 weken.

Dag temperaturen zijn redelijk boven nul de komende 2 weken. Echter de minimum (nacht) temperatuur ligt de komende 2 weken tussen de -1 en -5 gragen.

Nu heb ik een B. Armata in de volle grond staan en ik zit dus een beetje (veel) te twijfelen tussen volledig uitpakken of ingepakt laten staan.

Voordeel van uitpakken: Hij krijgt wat zon en dus kans om aan te sterken.
Nadeel van uitpakken: Hoe gaat hij de komende weken om met de nachtvorst?

Kortom wat is jullie advies?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Brahea Armata wel of geen winterbescherming?

Berichtdoor Hitch op 17 feb 2013 14:54

In jou plaats zou ik toch echt nog wat geduld proberen opbrengen en hem gerust te laten. Uitpakken is in mijn ogen gewoonweg nog te vroeg. Jij kijkt nu naar vorige week maar met nog 88 dagen kans op vorst is het nog best mogelijk dat we er nog een andere koudeperiode bovenop krijgen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor ick op 17 feb 2013 15:00

Buiten de nachtvorst, waar een Brahea armata in principe best tegen zou moeten kunnen (hoewel ik dat ook nog niet riskeer) is het de komende tijd voorlopig nog koud en vooral nat weer.
Vooral van vocht houdt een Brahea ook al niet, zeker niet in combinatie met vorst.
Dus ik ben het met Michael eens, ik zou 'm in ieder geval droog houden.

Groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 17 feb 2013 20:24

ik zou de komende week zeker nog ingepakt laten,als de kleine koude golfje zoals ze nu voorspellen over een week al weer ten einde komt en werkelijk eindelijk de temp ruim boven 0 graden uitkomt ook in de nacht kan je hem uitpakken,maar wel bij de hand laten ,wandt ja,maart roert zijn staart,en voor je weet zitten we weer in die ellende,dus is het altijd opletten in deze periode en het weersvoorspellingen in de gaten houden,m,v,g,paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 17 feb 2013 21:53

Vorig jaar een van mijn best groeiende en meest happy palm, de Armata, gemold door een lichtslang die te dicht op het groeipunt was geplaatst, Ik was er kapot van. Gelukkig zijn ze sterk en kwam hij afgelopen groeiseizoen aardig terug, Dit jaar heb ik wegens omstandigheden geen lichtslangen gebruikt en stond de Armata alleen droog. Gezien de ervaringen van de afgelopen zes jaren, kan ik bjna met zekerheid zeggen dat de Armata het ook dit jaar heeft overleefd en er niet veel anders uitziet dan dat hij de winter wel was bijverwarmd met een lichtslang.

Droog is denk ik het belangrijkste element om de Armata te laten overleven in dit klimaat en daar hoort condens etc dus ook niet bij.

Groetjes.

p.s een ander belangrijk element is luchtcirculatie.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 feb 2013 19:06

Inderdaad, droog is de belangrijkste factor al zou ik wel oppassen Dalmatee. Jouw exemplaar is verzwakt van vorig jaar, nu onverwarmd overwinteren is een risico nemen al is het gelukkig nog niet teveel extreem koud geweest. Mijn armata's blijven staan zoals ze staan, open en bloot in het hok, de verwarming blijft uit en ik pak ze niet in, dus gewoon droog maar de vorst krijgen ze dus ook wel gewoon te zien. Hier staan ze wel al meerdere jaren in volle grond en deze palmen ken ik al goed... Echter jouw exemplaar Jos staat nog maar recent neem ik aan ? Ik zou die toch nog wat bescherming geven en eventueel wat bijverwarmen op de koudste nachten eind deze week. Geen risico nemen, je krijgt er anders veel spijt van als het toch mis gaat. Ook zou het erg jammer zijn als je als nog schade zou hebben en we zijn nu al zo ver geraakt. Even op de tanden bijten en nog wat geduld hebben, dit is een venijnige tijd, veel slachtoffers vallen in deze periode.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 19 feb 2013 19:34

bedankt voor de reacties.

Ik laat hem dus nog maar ingepakt staan en verwarm hem eventueel bij met een lichtsnoer. Hij staat er vanaf juni of zo in de volle grond maar behoorlijk droog kan ik gerust zeggen. (verhoging die ruim 80 cm boven het maaiveld staat).

ga vrijdag ook mij Dicksonias weer van winterbescherming voorzien :-)

en dan maar hopen dat het snel maart is.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 19 feb 2013 20:09

Waterboyke je hebt gelijk over mijn Armata en zal nog niet van de daken schreeuwen dat hij het gered heeft, de klap van vorig jaar kan idd problemen geven.

Even afwachten dus nog, keihard zijn ze in iedergeval!!

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming