Ik zit met het idee te spelen om te proberen een Ensete buiten te overwinteren in volle grond. Over het bovengrondse gedeelte maak ik me het minste zorgen, met een goede isolatie en wat bijverwarming op 5° moet dit lukken volgens mij. Ondergronds is het volgens mij wel een andere zaak. Die wortels zouden zo droog mogelijk moeten blijven en met onze natte winters lijkt me dit niet zo evident. Er zou ook niets vorst aan de wortels mogen komen dus ik hoop dat door een gloeilamp op de kluit te laten schijnen de bodem net warm genoeg blijft maar ook niet te erg opwarmt dat de plant terug aan de groei wil gaan.
Tegen volgend jaar zie ik me niet meer beginnen aan het uitgraven van één van mijn planten omdat die simpelweg te zwaar en te groot word, ik met een slechte rug zit en hij neemt ook te veel plaats in in mijn serre.
Heeft er al eens iemand dit geprobeerd? Ik heb al gehoord dat de Musella lasiocarpa op deze wijze kan overwinterd worden, dus dan zou een Ensete het toch ook moeten kunnen denk ik dan.