Ensete ventricosum buiten overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Ensete ventricosum buiten overwinteren

Berichtdoor Hitch op 01 okt 2013 11:22

Ik zit met het idee te spelen om te proberen een Ensete buiten te overwinteren in volle grond. Over het bovengrondse gedeelte maak ik me het minste zorgen, met een goede isolatie en wat bijverwarming op 5° moet dit lukken volgens mij. Ondergronds is het volgens mij wel een andere zaak. Die wortels zouden zo droog mogelijk moeten blijven en met onze natte winters lijkt me dit niet zo evident. Er zou ook niets vorst aan de wortels mogen komen dus ik hoop dat door een gloeilamp op de kluit te laten schijnen de bodem net warm genoeg blijft maar ook niet te erg opwarmt dat de plant terug aan de groei wil gaan.

Tegen volgend jaar zie ik me niet meer beginnen aan het uitgraven van één van mijn planten omdat die simpelweg te zwaar en te groot word, ik met een slechte rug zit en hij neemt ook te veel plaats in in mijn serre.

Heeft er al eens iemand dit geprobeerd? Ik heb al gehoord dat de Musella lasiocarpa op deze wijze kan overwinterd worden, dus dan zou een Ensete het toch ook moeten kunnen denk ik dan.
Hitch

156 bedankjes

Re: Ensete ventricosum buiten overwinteren

Berichtdoor p e t e r op 01 okt 2013 12:30

Dit lukt niet met een ensete.

Ook al lijkt deze na de winter goed overwinterd dan zal je toch merken dat de kern iets boven het grondoppervlakte rot is. Door het teveel aan vocht hier.

Tot nu toe heb ik nog maar van 1 succes verhaal gehoord. Al staat proberen je natuurlijk vrij.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 01 okt 2013 13:52

Ja, dat idee van te vochtige grond had ik ook al maar ik heb sinds kort terug een jonge Ensete ventricosum 'Perrieri' en deze geniet mijn voorkeur als kuipplant dus ik denk dat ik het toch volgend jaar eens ga proberen om mijn grote gewone ventricosum buiten te houden.
Ik kan al goed op voorhand beginnen met platen te leggen zodat er alvast geen regenwater meer de grond in kan rondom het wortelgestel. Ach ik heb nog een jaar de tijd om te bedenken hoe ik dit het best kan aanpakken. Dit jaar schuif ik hem nog een laatste keer de serre in ter overwintering.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor adriadriaans op 01 okt 2013 16:51

Op een collega bananen site in de USA las ik dat iemand succesvol Maurelii buiten in de volle grond in zone 6(kouder dan hier) heeft laten overwinteren met foto,s van de plant in het voorjaar bij het uitlopen.
Nadat ik afgelopen winter 60+ pups kweekte uit 1 maurelii en niet meer wist waar ik ze slijten moest besloot ik om de komende winter er 2 buiten te gaan laten overwinteren.
Ik heb op 31 mei twee pups in de border gezet, 1 op normaal maainiveau en 1 in een kuil op -30 cm. De maurelii in de kuil heb ik het afgelopen seizoen langzaam aangevuld met alle snoeiafval dat ik kon vinden. Beide planten hebben het zeer goed gedaan en zijn 1,80+ m.
Inmiddels ligt om beide planten al een bult van 20 cm. Als de vorst invalt(geen nachtvorstje)zal ik ze afsnijden op 5 cm boven het maaiveld en verder afdekken tot ca 40 cm met blad van een in de tuin staande walnootboom en afdekken met plastic. Het plastic komt los/vast te liggen zodat de wind er onderdoor kan blazen en condensvorming wordt geminimaliseerd. Groeten, Henk
adriadriaans

7 bedankjes

Berichtdoor amino20 op 02 okt 2013 12:40

Pups uit een maureli ?
Kan dit dan? :onzeker:
amino20

2 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2013 13:43

Denk je dat dat op die manier gaat lukken? Dat betwijfel ik toch sterk hoor. Zonder bijverwarming gaat dat niks dan een hoop rot opleveren volgens mij. Jij spreekt ervan om je Ensete af te snijden. Dan heb je kans dat die heel misschien pups gaat willen vormen maar je originele plant is alleszins wel om zeep en schiet niet meer terug uit. Het is geen Musa basjoo he.
Nee, naar mijn oordeel kan het op die manier toch niet lukken hoor.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 02 okt 2013 13:43

De maurelie geeft geen pups vanuit de corn zoals bij andere musa's. Je kan deze wel vermeerderen door een dikke moederplant op te offeren en deze onderaan af te snijden.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor adriadriaans op 04 okt 2013 21:46

amino20 schreef:Pups uit een maureli ?
Kan dit dan? :onzeker:

Ja, dit kan en bleek afgelopen voorjaar veel makkelijker te zijn dan het laten opkomen van Ricinus. :shock:

Ik heb hier al eens eerder de link naar mijn google+ pagina geplaatst waar de gebruiksaanwijzing te vinden is. Als je hem afspeelt als diavoorstelling staat er commentaar bij(in engels, ik deed dit project samen met een Canadees, zijn video:
http://www.youtube.com/watch?v=CbQBbsiM ... e=youtu.be )
Zoek door zijn video's voor de update's.

Ja, je moet er wel een plant voor opofferen. mijn pagina:
https://plus.google.com/u/0/photos/1176 ... 3332157137

@hitch en peter, Als je een maurelii afsnijd groeit hij gewoon verder als een basjoo. De eerste twee jaren sneed ik mijn maurelii's af op 25 cm boven de grond omdat ik niet meer ruimte had om te overwinteren. Bij tien graden groeit de plant langzaam door en zitten er in het voorjaar al twee of drie bladeren aan. Pas als je de knol bewerkt zoals in de link hierboven gaat de plant puppen.

Overwinteren in zone 6:
http://www.bananas.org/f15/ensete-survi ... 13101.html
Als je op de fotogalerij van de poster (aroidgrower) klikt zie je er meer foto's van.

Als je een maurelii wil puppen..... NU beginnen om in het voorjaar te kunnen uitplanten!

Succes allemaal,

Henk
adriadriaans

7 bedankjes

Berichtdoor amino20 op 15 okt 2013 23:32

Ik leer nog elke dag bij :lol:
amino20

2 bedankjes

Berichtdoor adriadriaans op 12 nov 2013 22:06

amino20 schreef:Ik leer nog elke dag bij :lol: