T-fortunei winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

T-fortunei winterbescherming

Berichtdoor geordy29 op 07 dec 2013 16:18

Ik heb afgelopen voorjaar een t-fortunei verlplant. Nu is mijn vraag wanneer zal ik deze fortunei inpakken voor de winterkou? De fortunei is bijna twee meter hoog.
Mijn andere fortunei heb ik al ingepakt voor de winterkou.
Graag jullie reactie.

Ik wilde er een foto toevoegen, maar dat lukte niet.
geordy29

0 bedankjes

Re: T-fortunei winterbescherming

Berichtdoor plasta op 08 dec 2013 05:41

Foto's plaatsen op het forum kan op diverse manieren.
Vul eens rechtsboven in beeld in: "foto plaatsen" en klik op zoeken of kijk eens in de linker kolom, daar staat "Hoe foto's uploaden".
Wat specifieker gericht op jouw vraag: voor een fortunei is er echt nog geen sprake van winterkou en als jouw palm gewend is om buiten te zijn in de volle grond en ook dit jaar goed gegroeid is, zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Een trachy kan heel wat hebben, sterker, met nu al inpakken ontneem je de palm het zonlicht en ventilatie voor meerdere maanden terwijl de temperaturen dat totaal nog niet vereisen.
Eigenlijk doe je meer kwaad dan goed op dit moment met inpakken van een fortunei. Hij zal er niet van dood gaan, maar nog totaal onnodig. Bij matige tot strenge vorst zou je wat kunnen gaan beschermen.
Dit jaar was een goed jaar voor trachies, dus waarschijnlijk heeft hij zich goed kunnen herstellen van eventuele wortelschade en zodoende wel tegen een stootje kunnen deze winterperiode.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor angeleddie op 16 jan 2014 08:45

Ik zal later foto's bijvoegen. Deze heeft een stam van pak en beet 12 centimeter en is op de gok 130 cm hoog. De stam zal zo'n 70 cm hoog zijn schat ik. Mooi koopje dus. Die van mij ziet er nu echt uit als een peuter.
angeleddie

0 bedankjes

Berichtdoor Bjorn. op 16 jan 2014 16:41

Het drooghouden lijkt mij nu wel een belangrijk punt, ik zelf heb ze al namelijk beschermd met winterhoezen. Vandaag regent het hier al de helen dag namelijk, maar zodra het droog is laat ik ze luchten. Zonlicht lijkt me geen belangrijke factor want die schijnt toch niet. Zodra het kouder wordt (-5) stop ik er eventueel wat vliesdoek bij of stro.
Bjorn.

5 bedankjes

Berichtdoor luc buyse op 24 jan 2014 19:41

zelf heb ik reeds 20 jaar trachys fortunei in de volle grond in de tuin ze overleefden reeds temperaturen van -20 graden en zij nu reeds zes meter hoog dus mijn advies : niet beschermen . jonge planten zijn echter wel gevoelig voor speerrot en dit vooral bij sneeuwval, dooi en terug vorst. Dit los ik op door een grote kuip omgekeerd over de plant te plaatsen als men sneeuwval voorspeld, zodra het weer het toelaat , de kuip eraf. eens de plant te groot wordt om de kuip erover te plaatsen is hij meestal groot genoeg om probleemloos onbeschermd te overleven.
luc buyse

0 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 24 jan 2014 21:08

nog lekker wachten met de winterbescherming.
misschien wel verstandig om pas aangeplanten exemplaren droog te houden in de kop dmv een paraplu of iets dergelijks.

inpakken is enkel nodig bij:
pas aangeplanten exemplaren
uitgrogende oosten wind bij temp rond of onder het vriespunt
zeer strenge vorst
matige/strenge vorst gedurende die lang aanhoudt
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming