voor de extra toelichting Draco
Het verhaal op mijn reactie, was een probleem met winterstalling, waardoor ik genoodzaakt was om deze daar buiten te laten.
Laten we hopen van niet, maar mocht alsnog dit jaar de vorst hier weer toeslaan. Dan wordt een spoedprocedure opgestart om alles alsnog een heel tijdelijke plek te geven in de wasruimte die daar op deze plaats zich bevind.
Ik hoop dat dit niet nodig zal zijn, renovatiewerken rond eind maart zijn hier voorzien en alles moet een nieuwe plaats krijgen, dan begint voor mij nog een erger scenario dan bij JohannOr, want het gaat over mijn gehele collectie planten
JohannOr, als ik goed begrijp is je potgrond nat. Dat heeft natuurlijk een ander resultaat.
In de kas zal geen probleem zijn, die is namelijk vorstvrij schrijf je.
In de schuur kan het een ander verhaal zijn, indien de vorst te hoog wordt.
Het kan ginds dan ook veel langer koud blijven, ondanks buiten de temperaturen al positief zijn. Naargelang de energie die je wil steken in slepen met potten, kan een tijdelijke beschutting tegen vorst goed zijn. Zeker met een isolatieplaat zoals de andere Palmvrienden vernoemen.
Als voorbeeld : Ik heb een blokhut waar ik winter 2012 trachycarpus en chamaerops had gestald, met natte potgrond. In april zag alles er nog goed uit. In mei had alles speerrot en was het verhaal over.
Grtz, Jm