Potten beschermen?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Potten beschermen?

Berichtdoor Johann0r op 27 jan 2014 15:04

Wanneer moet ik de potten van mijn trachy's en Chamaerops humilissen (verschillende grote's) gaan beschermen tegen de vorst?

Afgelopen zaterdag en zondag zijn ze allemaal nat gesneeuwd. Dus heb alle kleinere 2-4 jaar oud in de kas gezet (vorstvrij) en de rest in de schuur. Bovenkant van modder is wel bevroren al volgens mij alleen als ik een mes erin steek is het nog wel zacht.
Johann0r

0 bedankjes

Re: Potten beschermen?

Berichtdoor draco op 27 jan 2014 15:51

De wortels van deze palmen verdragen probleemloos enkele graden vorst. Hier staan diverse grote exemplaren Trachycarpus en Chamaerops buiten. Deze week wordt opnieuw een paar nachten vorst voorspeld (-4°C). Ik wikkel dan oude of goedkope verhuisdekens om de kuipen. Die zijn duurzamer en makkelijker op te bergen dan noppenfolie dat bovendien aan isolatiewaarde inboet door de krimpende lucht. Gaat het steviger vriezen, i.e. matige vorst met ijsdagen, dan zet ik de kuipen tijdelijk vorstvrij.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor GeL op 31 jan 2014 10:15

Ik doe het net zoals Draco en schuif er nog een isolatie plaat van 40 of 50mm onder, die zijn op maat gesneden. Ik gebruik van die blauwe PUR platen.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 31 jan 2014 11:02

Persoonlijk heb ik slechter ervaringen met vorst en wortels. Welke omstandigheden nu bepalend zijn weet ik niet. Maar ik loop geen risico meer en zorg dat wortels nooit, maar dan ook nooit bevriezen. Zodra er vorst is voorspeld schuif ik alles naar binnen. De plant kan wellicht veel vorst verdragen, maar wortels zijn altijd kwetsbaarder. Bovendien kan een bevroren wortel geen vocht opnemen en als je dan zo'n ochtend hebt als nu, lekker zonnig hier, dan droogt je plant uit. Want het lullige is dat al je wortelpunten, die juist zo belangrijk zijn voor je plant, allemaal tegen de rand van je pot groeien. En juist die rand krijgt de volle laag bij ook maar een klein beetje vorst. Terwijl een lullige graad vorst er misschien wel een dag over doet om meer in je pot te komen, is de rand van je kluit, tegen de potwand aan, meteen net zo koud en dus de hele nacht bevroren, tenzij je een geisoleerde pot hebt natuurlijk.

Zie foto's van een fortunei, goed geworteld, erg gezonde plant, totdat de kluit bevroor....Zie hoe het er een maand later uitzag, terwijl net na de vorst de wortels nog mooi wit waren. Terwijl ik ook enkele voorbeelden ken van fortuneis die wel gezonde wortels hielden na blootgesteld te zijn geweest aan vorst. Maar ik ken meer voorbeelden van waar het fout is gegaan door bevrotren wortels.

Een plant waarvan je de wortels vorstvrij houdt, zal in het voorjaar ook weer heel snel aan de groei geraken. Met wortelschade kan wellicht overleven, maar zal lang zo goed niet groeien. maar niet iedereen haalt zijn planten in het voorjaar uit de pot om te kijken of er wellicht wortels bevroren zijn geraakt. Nogmaals, ik zou geen risico nemen en altijd maatregelen treffen, ook tegen lichte vorst.
SDC11219.JPG
SDC11219.JPG (266.49 KiB) 5069 keer bekeken
SDC11220.JPG
SDC11220.JPG (256.52 KiB) 5069 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 jan 2014 19:33

Ik ben het met Dennis eens dat je beter geen onnodig risico kunt nemen. De vorst bleef hier de voorbije 2 nachten beperkt tot -3°C tegen de ochtend. Dat is nog te ondervangen met een deken o.i.d. om de plantenkuip. Weefselschade door vorst ontstaat op het moment dat het celvocht bevriest. Daarbij ontstaan ijskristallen die de inwendige celstructuren beschadigen met celsterfte tot gevolg. De temperatuur waarbij het celvocht bevriest, ligt enkele graden onder nul afhankelijk van de samenstelling van het celvocht, i.e. de osmotische waarde.
De aanwezige mineralen, suikers en eiwitten zijn verantwoordelijk voor de vriespuntdaling. Van dierlijk celmateriaal (weefselkweek) is bekend dat de kristallisatie bij invriezing start bij ± -6°C. Invriesapparatuur geeft op dat moment een koudestoot met vloeibare stikstof om de optredende kristallisatiewarmte te compenseren. De vorming van schadelijke ijskristallen wordt daarmee voorkomen en de ijsvorming verloopt amorf. Dit geeft aan dat een langzame temperatuurdaling zoals bij nachtvorst waarschijnlijk relatief het meest schadelijk is omdat daarbij grotere ijskristallen ontstaan. Nachtvorsten afgewisseld met dooi overdag zijn waarschijnlijk ook schadelijker dan een aanhoudende milde vorstperiode. Herhaaldelijk invriezen en ontdooien is een beproefde methode om cellen en weefsels stuk te maken. Additieven als glycerol en dimethyslsylfoxide (DMSO) beschermen daarentegen de gevoelige celorganellen tegen bevriezingsschade. Winterharde (groenblijvende) planten slaan in de weefsels extra (poly)suikers en dito alcoholen (glycerol) op. Dat is vooral van betekenis voor de bovengrondse delen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 31 jan 2014 20:45

wij hebben hier nog niet beneden de -2 gehad xs. Whats happening?? In men border rollen de eerste bladeren al uit de struikjes. Er zit nog steeds bloei in fuscia en de bloembollen steken bijna de grond boven. Voor de palmen is dit ideaal, maar de rest. Of gebeurt dit regelmatig?

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 01 feb 2014 00:17

Mijn ervaring tijdens winter 2012-2013.
Een droge kluit bij Trachycarpus Fortunei, bij overwintering in pot buiten kan heel wat schade beperken.
Exemplaren onderaan stond op een isolatieplaat onder het afdak tegen het huis en heeft zonder probleem deze winter overleeft. Kijk goed naar het omcirkelde gedeelte waar de potgrond nog nat was, zijn de wortels beschadigd. De rest zijn spierwit.
Ondertussen zitten deze palmen in volle grond en staan er mooi bij.
Behalve de Chamaerops ;)

Mijn conclusie,
Hoe droger hoe beter :!: Wortelschade wordt zo beperkt.
Deze stonden natuurlijk al heel geruime tijd onder het afdak.

Vrgr, J-M.

Tijdens de Vorst 2013. Geen enkele van onderstaande palmen zijn dood, allen staan nu in volle grond.
Afbeelding

in april 2013
Afbeelding

in januari 2014
Afbeelding

Afbeelding

Chamaerops humilis , korte periode hevige vorst 2013
Afbeelding

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 feb 2014 01:35

Dat een droge wortelkluit waarschijnlijk het risico op vorstschade verlaagd, betekent in theorie dat de osmotische druk in de cellen hoog is met een grotere vriespuntverlaging tot gevolg. Daar komt bij dat droge grond meer lucht bevat met een isolerend effect. Ook telt het effect van winterrust, delende en metabolisch actieve cellen zijn gevoeliger voor schadelijke invloeden. Dat werd dramatisch zichtbaar in 2012 toen een zachte winter eindigde met een strenge vorstperiode in februari.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 01 feb 2014 11:50

:thai: voor de extra toelichting Draco :thumb_up:

Het verhaal op mijn reactie, was een probleem met winterstalling, waardoor ik genoodzaakt was om deze daar buiten te laten.
Laten we hopen van niet, maar mocht alsnog dit jaar de vorst hier weer toeslaan. Dan wordt een spoedprocedure opgestart om alles alsnog een heel tijdelijke plek te geven in de wasruimte die daar op deze plaats zich bevind.
Ik hoop dat dit niet nodig zal zijn, renovatiewerken rond eind maart zijn hier voorzien en alles moet een nieuwe plaats krijgen, dan begint voor mij nog een erger scenario dan bij JohannOr, want het gaat over mijn gehele collectie planten :? :roll:

JohannOr, als ik goed begrijp is je potgrond nat. Dat heeft natuurlijk een ander resultaat.
In de kas zal geen probleem zijn, die is namelijk vorstvrij schrijf je.

In de schuur kan het een ander verhaal zijn, indien de vorst te hoog wordt.
Het kan ginds dan ook veel langer koud blijven, ondanks buiten de temperaturen al positief zijn. Naargelang de energie die je wil steken in slepen met potten, kan een tijdelijke beschutting tegen vorst goed zijn. Zeker met een isolatieplaat zoals de andere Palmvrienden vernoemen.
Als voorbeeld : Ik heb een blokhut waar ik winter 2012 trachycarpus en chamaerops had gestald, met natte potgrond. In april zag alles er nog goed uit. In mei had alles speerrot en was het verhaal over.

Grtz, Jm
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming