Hitch schreef:Dat is idd een praktische handleiding.
Heb toch even een apart vraagje, namelijk over het knakken van bladeren van een boomvaren. De oude kroon is het jaar nadien toch redelijk snel kapot dus ik vraag me af of het kwaad kan om in het najaar de bladeren te knakken (niet afdoen) en zo te laten hangen. Ik heb dit met mijn uit de kluiten gewassen Cyathea smithii moeten doen omdat de bladeren opgebonden helemaal (voor 1/2de) tegen de noppenfolie gedrukt zitten. Daar gaan ze namelijk ook van kapot heb ik al ondervonden. Nu zou ik dit voor mijn Dicksonia antarctica die in de volle grond staat ook willen toepassen tegen dat het echt moest gaan vriezen en ik hem moet inpakken maar dus wederom de vraag is dit op enige wijze nadelig voor de plant?
Of het knakken van de bladeren slecht is voor de D. Antartica durf ik niet te zeggen.
Ik weet wel (uit ervaring) dat mijn Dicksonia's dit jaar zeer veel gegroeid zijn door hun dubbele kroon (de kroon van 2013 heeft de winter van 13/14 overleefd).
Daarnaast heb ik ervaren dat de Dicksonia's waarvan ik de veren had opgebonden en beschermd met vliesdoek tijdens extreme vorst vaak nog wat groene blaadjes hadden in het voorjaar.
Niet een complete groene veer maar veren die niet helemaal bruin waren maar vlak bij de stam vaak nog wat groene blaadjes.
De Dicksonias met deze nog wat groene blaadjes ontrolde (in mijn ervaring) wat eerder en wat sneller nieuwe mooie veren uit.
Ik kan het mij verbeelden maar ik heb het gevoel dat de Dicksonias met het meeste groen in het voorjaar zich het snelste herstelde van de winter. En vaak al een redelijk kroon hadden eind april.
Ik weet niet hoe andere dit ervaren?
Ik bind dus ook bij mijn grootste D. Antartica de veren bij elkaar en bescherm dit met vlies doek bij strenge vorst.
Meestal verlies ik mijn kroon toch wel maar ik heb ook het gevoel dat de samengebonden kroon de groeikern beter beschermd tegen vorst en uitdroging.