poll: dicksonia antarctica in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Hoe behandelen jullie de dicksonia antarctica in de winter?

Ik hou deze in een kuip om deze vorstvrij te overwinteren.
9
19%
Ik bescherm deze met een externe warmtebron.
7
15%
Ik bescherm het groeipunt met een vliesprop vanaf 0°
3
6%
Ik bescherm het groeipunt met een vliesprop vanaf -5°
1
2%
Ik bind de kroon op om deze mee te beschermen.
6
13%
Ik laat de kroon afvriezen.
3
6%
Ik bescherm de stam met vliesdoek/noppenfolie.
8
17%
Ik bevochtig de stam regelmatig in de winter.
7
15%
Ik bescherm deze niet.
0
Geen stemmen
Andere, zie onder.
3
6%

Totaal aantal stemmen : 47

Re: poll: dicksonia antarctica in de winter

Berichtdoor jos944 op 23 nov 2014 13:42

Hitch schreef:Dat is idd een praktische handleiding.
Heb toch even een apart vraagje, namelijk over het knakken van bladeren van een boomvaren. De oude kroon is het jaar nadien toch redelijk snel kapot dus ik vraag me af of het kwaad kan om in het najaar de bladeren te knakken (niet afdoen) en zo te laten hangen. Ik heb dit met mijn uit de kluiten gewassen Cyathea smithii moeten doen omdat de bladeren opgebonden helemaal (voor 1/2de) tegen de noppenfolie gedrukt zitten. Daar gaan ze namelijk ook van kapot heb ik al ondervonden. Nu zou ik dit voor mijn Dicksonia antarctica die in de volle grond staat ook willen toepassen tegen dat het echt moest gaan vriezen en ik hem moet inpakken maar dus wederom de vraag is dit op enige wijze nadelig voor de plant?

Of het knakken van de bladeren slecht is voor de D. Antartica durf ik niet te zeggen.
Ik weet wel (uit ervaring) dat mijn Dicksonia's dit jaar zeer veel gegroeid zijn door hun dubbele kroon (de kroon van 2013 heeft de winter van 13/14 overleefd).

Daarnaast heb ik ervaren dat de Dicksonia's waarvan ik de veren had opgebonden en beschermd met vliesdoek tijdens extreme vorst vaak nog wat groene blaadjes hadden in het voorjaar.
Niet een complete groene veer maar veren die niet helemaal bruin waren maar vlak bij de stam vaak nog wat groene blaadjes.
De Dicksonias met deze nog wat groene blaadjes ontrolde (in mijn ervaring) wat eerder en wat sneller nieuwe mooie veren uit.
Ik kan het mij verbeelden maar ik heb het gevoel dat de Dicksonias met het meeste groen in het voorjaar zich het snelste herstelde van de winter. En vaak al een redelijk kroon hadden eind april.

Ik weet niet hoe andere dit ervaren?

Ik bind dus ook bij mijn grootste D. Antartica de veren bij elkaar en bescherm dit met vlies doek bij strenge vorst.
Meestal verlies ik mijn kroon toch wel maar ik heb ook het gevoel dat de samengebonden kroon de groeikern beter beschermd tegen vorst en uitdroging.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 nov 2014 14:13

Hoi Jos, zoals je het omschrijft is daar zeker wat van te zeggen en zal een plant het fijner vinden dan dat alle nog levende goed wordt geknakt of nog erger wordt afgeknipt, het laatste is tegennatuurlijk en kan lijden tot het afsterven van de plant, ik heb ook altijd de mooiste nieuwe kronen kronen met behoud van het oude blad, vorig seizoen is de plant onbeschermd buiten blijven staan en is toch alle ondanks er geen vorst was blad verloren gegaan wat resulteerde in een magere nieuwe kroon, beter alles beschermen zoals je doet, bruin of groen maakt niet uit maar beter dan afknippen, dit laatste mag als alle veren bruin zijn en verdort uitzien.
@ Michael, ben wel eens bij een Duitse kweker geweest die knakte had blad voor de helft terug om ruimte te besparen in zijn grote stalling dat kan ook na een paar weken kun je het geknakte gedeelte dan afnemen.
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 23 nov 2014 15:12

Eduard schreef:Hoi Jos, zoals je het omschrijft is daar zeker wat van te zeggen en zal een plant het fijner vinden dan dat alle nog levende goed wordt geknakt of nog erger wordt afgeknipt, het laatste is tegennatuurlijk en kan lijden tot het afsterven van de plant, ik heb ook altijd de mooiste nieuwe kronen kronen met behoud van het oude blad, vorig seizoen is de plant onbeschermd buiten blijven staan en is toch alle ondanks er geen vorst was blad verloren gegaan wat resulteerde in een magere nieuwe kroon, beter alles beschermen zoals je doet, bruin of groen maakt niet uit maar beter dan afknippen, dit laatste mag als alle veren bruin zijn en verdort uitzien.
@ Michael, ben wel eens bij een Duitse kweker geweest die knakte had blad voor de helft terug om ruimte te besparen in zijn grote stalling dat kan ook na een paar weken kun je het geknakte gedeelte dan afnemen.
Groet Eduard.

Ik weet niet meer welke winter het geweest was (09/10 of 10/11) hadden we een winter waar er tot aan eind januari nauwelijks vorst was geweest en mijn D. A. had nog steeds groen blad.
Toen uiteindelijk eind januari de vorst in alle hevigheid toesloeg was wel al het blad in februari afgestorven. Er volgde toen eind maart een behoorlijke warmte golf (20 plus).
Nog geen 2 weken nadat de laatste vorst verdwenen was had ik al mijn eerste nieuwe veer.

Dus mijn ervaring zegt dat ook al verliest een D.A. al zijn blad hij sneller hersteld hoe langer het blad groen blijft / aan de plant blijft zitten.

Ik merkte met name het verschil het jaar erop toen we al vroeg in december strenge vorst hadden dat mijn D.A. aanzienlijk langer nodig had zich te herstellen van de winter. En het tot ruim juni duurde voor het eerst veertje uit de stam kwam.
Ik ben deze D.A. Uiteindelijk wel verloren (tijdens vakantie in het buitenland had de sproei installatie niet gewerkt waardoor de stam behoorlijk was ingedroogd.

Dus mijn ervaring zegt. Hoe langer een D.A. groen blijft hoe beter het voor hem/haar is.
Dus zeker met het huidige weertype heb ik nog niet eens een poging gewaagd om maar iets van bescherming te voorschijn te halen. Ik heb 2 of 3 weken terug nog een nieuwe veer gehad in mijn kleinste D.A. en nog steeds lijkt er groei in de D.A. te zitten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor fernman op 23 nov 2014 16:01

Jos, het is inderdaad zoals Eduard zegt beter om niets af te knakken wat nog iet of wat leeft.
Een plant zal al de energie die nog in het blad zit (dat begint te verdorren of af te sterven) terug tot zich nemen. Ook zal er altijd een zekere mate van vochtverlies zijn wanneer een blad word afgeknakt of afgesneden. Dat de plant langer groen blijft maakt niets uit maar het is zo als hij langer groen blijft is de winterkoude mider lang geweest en dat maakt het verschil. Als het blad volledig is afgestorven (verdroogd) is er geen energie meer in en gaat er ook geen vochtstroom meer, dan is er ook geen probleem om het weg te halen (logisch ook). Ik heb altijd het oude blad van al mijn varens (ook grondvarens weggedaan als de nieuwe bladeren in het volgende seizoen uitgelopen zijn. Tenslotte is dit een natuurlijke winterbescherming!
Groeten
Mario :happy_thai:
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 nov 2014 20:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stam ingepakt met schors, vanaf -5 komt er vliesdoek en een lichtslang rond de kruin + een thermozak over het geheel.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming