Biogreen Thermostaat helemaal uitgebrand

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Biogreen Thermostaat helemaal uitgebrand

Berichtdoor GeL op 28 feb 2015 10:15

Hallo,

Ik zag gisterenochtend dat mijn LED controle lampje in de kas niet meer brandde. Dit is een Ikea LED bureaulampje met knijper dat ik op een verticale stok bevestig en die er mij toe instaat stelt om van op afstand (bvb slaapkamer) te zien of mijn verwarming elektriciteit krijgt. :onzeker:

In de kas zag ik dat het display van mijn Biogreen Thermo 2 thermostaat geen aanduiding meer gaf.
Tot mijn totale consternatie merkte ik dat de stekker van mijn Biogreen tunnelverwarmer volledig was versmolten met de thermostaat. Na lang wrikken het ding er toch kunnen uittrekken, blijkt dat de Thermo 2 binnenin helemaal is uitgebrand. De tunnelverwarmer heeft een rating van 2800W - de Biogreen Thermo2 3000W, aangezien de tunnelverwarmer puur resistief is (lage piekstroom) moet ik concluderen dat dit de laatste Biogreen thermostaat is die ik koop wegens totaal onbetrouwbaar én gevaarlijk :evil:
Dit is niet de eerste Biogreen thermostaat die de geest geeft, 2 jaar geleden mocht ik een volledige zaaibak met palmzaden weggooien (30 variëteiten) omdat een Biogreen Thermo1 er tijdens mijn verlof de brui aan gaf.

Dit is de 3de keer deze winter dat ik mijn kas stroomloos aantref, 2 maal waren de sockets van mijn kabel door het stroomverbruik zodanig verbogen dat ze open gegaan zijn (vrouwelijke kant van een verlengkabel) en geen contact meer maakten met de mannelijke stekker van het verwarmingstoestel. En dit uiteraard net gedurende die enkele nachtjes van -5°C, :( Mango met afhangend blad = waarschijnlijk dood, enkele bananen die er niet meer uitzagen, vaste passievrucht met afhangend blad met tientallen bijna rijpe vruchten naar de zak. Deze laatste komt er wellicht nog door.

Mijn 32 citrussen lijken van niets te weten :thai:

Er zijn betere tijden.

Michel
GeL

200 bedankjes

Re: Biogreen Thermostaat helemaal uitgebrand

Berichtdoor Jozef op 28 feb 2015 11:09

Balen Michel, gelukkig lijken je citrussen wel in orde. Als je daarmee opnieuw zou moeten beginnen.. :cry:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 28 feb 2015 11:58

Dat is wel balen als dit gebeurt, ik denk dat je wattage te hoog is voor de thermostaat, alles wat boven de 2000 watt komt op een schakelaar wordt warm / heet, beter met afzonderlijke thermostaten werken, hier ging het 2 jaar geleden ook mis, gelukkig dat ik de elektrische rolluiken nog open had anders had ik het niet gezien /bemerkt en was alles [2 stallingen en een tent totaal bevroren geweest! ] gelukkig was enkel de tent bevroren met stervend C.medullaris blad, ik werk met conrad thermostaatjes zijn niet zo duur en betrouwbaar, enkel is de sensor kabel een zwak geheel, die breekt snel af, daar moet je voorzichtig mee zijn maar verder doet die zijn werk al bijna 5 jaar, succes met de zoektocht naar een veilig heheel :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor GeL op 28 feb 2015 13:24

@ Jozef, Inderdaad een geluk dat mijn citrussen het overleefd hebben. Het zijn bijna allemaal kanjers tussen de 1,5 en 2m.

@Eduard, Het zou toch niet morgen hé. Als ik een (duur) Duits kwaliteitsproduct koop dat een rating heeft van continu 3000W en 16A dan verwacht ik niet dat mijn serre bijna in brand vliegt omdat ik om de 30 minuten even 2800W - 13A vraag. Er hangt verder ook niks anders aan buiten dat lampje van 5W. Je bent daar ook goed weggekomen met je planten. Bedankt voor de tip, ik zal even de Conrad catalogus raadplegen.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor thijsschetters op 06 maart 2015 10:36

Een ander oogpunt zou kunnen zijn: Klopt het opgegeven verbruik van de aangesloten materialen wel?
thijsschetters

1 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 maart 2015 11:10

@Thijs,
In een vorig leven was ik elektrotechnieker en heb hier nog wat testmateriaal staan. Ik heb er een power meter opgezet, het vermogen is zelfs lager en zoals geschreven puur resistief, dus geen inductie en daardoor ook geen hoge inschakelstroom.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor thijsschetters op 06 maart 2015 11:46

Ok, dan is dat dus uitgesloten! Dat is wel balen, ik heb dezelfde thermostaat. Gelukkig voor mij wel met veeel minder erop aangesloten, 2x75 watt gloeilampen, en 1 lichtsnoer.
thijsschetters

1 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 06 maart 2015 18:27

Misschien de contactpennen van de stekker van het verwarmingstoestel die, door vervuiling (zand) of eerdere oververhitting slecht contact maakt met de thermostaat en zo heet wordt?
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming