door Eduard op 16 jan 2011 13:14
Hoi, Fijn Chris dat het direct al wat oplevert, maar zal het nog wel even duren eer je echt van alle ongemakken af bent! Ik zou de zwakkere planten of de gene die aangetast waren door schimmel wel nog kunnen behandelen, zo dat eventuele schimmels die er nog zijn geen kans meer krijgen, Ik duim voor je !
@Sven, ieder heeft zo zijn eigen planten met verschillende plantengroepen, zo dat het ook moeilijk wordt in het algemeen aan te geven wat het beste is te moeten doen! In mijn geval boomvarens en palmen mogen alle vrij lage temperaturen hebben tussen +1 / +8 liever niet hoger, dan hoef je niet veel te stoken en blijft het extreem vochtig 95% in mijn geval, daar staat die hygrostaat schakelaar op afgesteld en is er veel ventilatie naar buiten 6 roosters [instelbaar open/ dicht] en blijft dit zeker met het huidige weertype veel werken zo dat je een goede luchtverplaatsing krijgt, heb ik enkel schimmel bij de afstervende blaadjes die op de potkluiten liggen, en verder eigenlijk niet. En als er gestookt moet worden is de luchtvochtigheid buiten ook meestal een stuk lager zo dat dit zich vanzelf opheft in de stalling [vanzelf droger wordt] Maar zoals gezegd iedere situatie is verschillend, stook je puur elektrisch zul je niet veel last hebben van vocht en schimmel en moet je zelfs vocht inbrengen zoals in de serre waar de boomvaren kweek staat! Bij stookweer iedere dag 2 l water over de vloer heen om een luchtvochtigheid van 60% te krijgen! Normaal bij constant stoken [ moet min. maal 12 gr. hebben] wordt het minder dan 40% en verschrompelen de blaadjes! Een heel gedoe, ben blij als dit verhaal de deur uit is! Kost handen vol geld en ontzettend arbeidsintensief!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC