vochtprobleem winterstalling

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: vochtprobleem winterstalling

Berichtdoor Tropical Bart op 15 jan 2011 12:12

Mijn palmen en bananen doen het nog opvallend goed in mijn stalletje.
Het stalletje heeft veel tochtgaten. In de vriesnachten zet ik een elektrisch warmteblazertje aan.
En af en toe een geut water in den diksonia. :thumb_up:
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 jan 2011 12:17

Hoi , dat van die ventilatie gaten zouden bijden heren eigenlijk ook moeten weten [Chris en Peter] bijden waren hier, en ik weet zeker dat ik het met Chris over gehad heb, hij zal de ventilatie ook wel hebben, of ik het er met Peter over gehad heb weet ik niet meer! Het probleem bij Chris is dat hij geen harde vloer maar een vrij natte zand vloer heeft, en de kas eigenlijk net voor het winterstallen af was! En dan zit je met opstijgende verdamping van die natte vloer, die zal hij komend voorjaar als de serre leeg is moeten dichtmaken met een harde bedekking.
Ik heb bij mijn stalling 6 regelbare ventilatie roosters aan iedere langskant 3,ze zijn niet groot maar je kunt niet zonder!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 jan 2011 12:23

Hey Ronnie, daar zit het probleem! Met dit weer stoken we niet, dus komt dit probleem snel naar boven luchtcirculatie is dan echt het sleutelwoord! Maar dan moet er ook verse lucht bij het gaat hier niet om de condenseren maar om geen schimmelvorming te krijgen! Ik zag het gisteren bij de stam van mijn medullaris, naar een nacht luchten is het weg!
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 16 jan 2011 08:34

Hoi..het lijkt te helpen..gisteren door de dag direkt een ventilatorafzuiging in de nok van m'n serregebouwd en deze heeft heel de dag z'n werk gedaan..condens van de polycarbonaatplaten was dan ook verdwenen tegen de avond..
Ik had het idd met Eduard erover gehad om te ventileren in de serre en heb toen dan ook een zeil gelegd om te zien wat het resultaat dan zou zijn..is het enkele dagen na het leggen van het zeil beginnen vriezen tot over enkele weken en heb ik dan ook redelijk wat gestookt waardoor de vochtigheid in de perken kon gehouden worden zoals hier reeds gezegd..
Maar sinds enkele weken zag ik dan m'n planten terug achteruit gingen omdat er niet gestookt werd en de vochtigheid te hoog was.
Dus met andere woorden dacht ik dat ik het probleem gedeeltelijk opgelost had met een zeil te leggen wat dus blijkbaar niet voldoende was..heb er ook een staande ventilator(24/7 draaiend) staan en door de dag de deur open maar dat had ook geen nut.
Mijn probleem met vochtigheid is dus opgelost :thai: :thai:
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 jan 2011 12:10

Over hoeveel % relatieve luchtvochtigehid spreken jullie als het "te vochtig" is?
Hier heb ik geen probleem met het vocht, het mocht zelfs meer zijn, dat hebben de orchideetjes graag. De RV is altijd tussen de 65 en 80% afhankelijk van de temperatuur.

De serre is in 4mm polycarbonaat platen met aan de binnenkant noppenfolie, zoals jullie mss wel weten staat deze een stuk in de grond , zo win ik warmte in de winter en heb ik koeler in de zomer, en het verhoogt de RV ook. Van het begin van de winter is het dakraam niet meer open geweest. De temperatuur is minimum 9°c en op een zonnige winterdag18-20°C. In de serre blaast continue de blazer van het electrisch vuurtje (blazer gaat continue, verwarmingselement gaat aan met thermostaat), en een gewone ventilator aan de andere kant van de serre.
Er zal geen of bijna geen verluchting zijn met buitenlucht, alleen sterke luchtcirculatie binnenin.
In de zomer komt er wel verluchting met buiten voor het koelen van de serre (voor de koud te kweken Orchideeën)

Ik verwarm wel elektrisch wat de lucht eerder droger maakt, als je met verbranding werkt (gas , petrolium,...) krijg je vocht bij in de lucht.

gr,
Sven
Laatst bijgewerkt door shusui op 16 jan 2011 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 jan 2011 13:14

Hoi, Fijn Chris dat het direct al wat oplevert, maar zal het nog wel even duren eer je echt van alle ongemakken af bent! Ik zou de zwakkere planten of de gene die aangetast waren door schimmel wel nog kunnen behandelen, zo dat eventuele schimmels die er nog zijn geen kans meer krijgen, Ik duim voor je !
@Sven, ieder heeft zo zijn eigen planten met verschillende plantengroepen, zo dat het ook moeilijk wordt in het algemeen aan te geven wat het beste is te moeten doen! In mijn geval boomvarens en palmen mogen alle vrij lage temperaturen hebben tussen +1 / +8 liever niet hoger, dan hoef je niet veel te stoken en blijft het extreem vochtig 95% in mijn geval, daar staat die hygrostaat schakelaar op afgesteld en is er veel ventilatie naar buiten 6 roosters [instelbaar open/ dicht] en blijft dit zeker met het huidige weertype veel werken zo dat je een goede luchtverplaatsing krijgt, heb ik enkel schimmel bij de afstervende blaadjes die op de potkluiten liggen, en verder eigenlijk niet. En als er gestookt moet worden is de luchtvochtigheid buiten ook meestal een stuk lager zo dat dit zich vanzelf opheft in de stalling [vanzelf droger wordt] Maar zoals gezegd iedere situatie is verschillend, stook je puur elektrisch zul je niet veel last hebben van vocht en schimmel en moet je zelfs vocht inbrengen zoals in de serre waar de boomvaren kweek staat! Bij stookweer iedere dag 2 l water over de vloer heen om een luchtvochtigheid van 60% te krijgen! Normaal bij constant stoken [ moet min. maal 12 gr. hebben] wordt het minder dan 40% en verschrompelen de blaadjes! Een heel gedoe, ben blij als dit verhaal de deur uit is! Kost handen vol geld en ontzettend arbeidsintensief!
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 jan 2011 00:45

Ik denk dat mijn probleem inderdaad een te goede isolatie is met als gevolg dat ik niet veel hoef te stoken en het dan inderdaad te extreem vochtig blijft. Dit in combinatie met veel planten in een koude ruimte geeft vocht.

Ik heb ondertussen langs de Noord en Zuid kant bovenaan een gat gemaakt waar ik een buis van 12cm heb ingestoken die ik eventueel kan afsluiten. Aan de westkant staat er bij + 4° een deur continu open.

Ik laat jullie het resultaat weten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming