Ben benieuwd wie wat en hoe beschermt. Nu het wat kouder wordt misschien wel leuk om aan elkaar ieders ervaringen uit te wisselen Bijgaand wat methode's zoals ik ze dit jaar doe. (ben teveel kwijtgeraakt in het verleden uit laksheid en om te testen dus dit jaar maar wat voorzichtiger).
Bijgaande foto's zijn ok tot ongeveer -6/-7. Bij koudere temperaturen gaat er een kabel door het blad bij de Cythea's, dicksonia's kunnen op deze manier wel tot -12 hebben en sp. nova komt er bij koudere temperaturen wat extra blad tussen rietmat en bladeren van palm. Voor wat betreft sikkimenis en basjoo doe ik hetzelfde als de cyathea (gewoon een berg blad rond de stam) en dat is voldoende. Wel plant ik mijn bananen altijd twee keer zo diep als aanbevolen omdat de rhizoom dan veel dieper zit. Denk dat bij winterbescherming teveel nadruk ligt op de speer bij veel mensen en onderschat wordt hoe snel er bevriezing plaats vindt aan de voet van de stam (Palm genereert nieuwe wortels vanuit de stam dit in tegenstelling tot bv coniferen of andere boomsoorten die het vaak moeten hebben van haarwortelvertakkingen etc. dus palm is veel gevoeliger voor wortelbevriezing en die beschadiging vindt al plaats vanaf -6, ook bij een fortunei of wagnerianus. Veel palmen worden ook te ondiep geplants omdat men onterecht te bang is voor stamrot, manipur vindt het zelfs fijn om diep geplant te worden......)