Yucca rostrata in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Yucca rostrata in de winter

Berichtdoor maartenkerstens op 20 jan 2012 19:42

Wie kan mij vertellen of ik mijn yucca rostrata van ongeveer een meter hoog die in de volle grond staat moet beschermen met dit onstuimige winterweer. Ik heb momenteel de bovenkant voorzien van dubbel vliesdoek. Kan ik dit met regen en dus geen vorst laten zitten? Laat dit uberhaupt wel vocht door? Tot welke temperatuur is deze plant eigenlijk vorstbestendig?
Exotische planten kweken, altijd lastig.
maartenkerstens

1 bedankjes

Re: Yucca rostrata in de winter

Berichtdoor philip op 20 jan 2012 20:03

Hoi,
Ik gebruik zo een thermobeschermhoes met een rits die ik over de kruin plaats en zo al de 2 laatste winters goed doorgekomen ,de vorige winter heeft het toch enkele malen goed gevroren
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor Toni op 20 jan 2012 21:53

Mijne heeft alleen een afdak tegen de regen. Dat is eigenlijk het voornaamste!
Ze zeggen dat de yucca Rostrata tegen -15 kan, maar dan moet hij wel zo droog mogelijk staan...

gr toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 jan 2012 10:59

vliesdoek wordt nat met de regen en vocht en yucca gaat niet samen. ik heb een plu over de kop tegen de regen en een afdak over de kluit/grond. denk zelf dat de kluit tegen vocht beschermen even zo belangrijk is als de kop.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 jan 2012 11:51

foto als voorbeeld toegevoegd van hoe ik de rostrata's tegen de regen bescherm:

plu op de kop gefixeerd met meerdere spanbanden dat hij niet stuk waait; dit werkt.
afdak over de kluit dat de wortels en stamaanzet droog blijven dit gaat ook goed.

thermobeschermhoes zou ik niet doen, temperatuur is niet het probleem maar het vocht. in een hoes kan het vocht niet weg en luchten als normaal zonder hoes dus vrees kan op schimmels, rot e.d.

vliesdoek heb ik geen ervaring mee maar gelezen dit dit veel gebruikt wordt om planten van de kou te isoleren, waterdicht ziet het er niet uit dus vrees dat het niet beschermd tegen vocht enkel optimale ventilatie tegenwerkt.

vorstbestendigheid zeggen ze -15 tot -20 ofzo maar dan wel met droge kop en kluit. tevens gelezen dat deze getallen aangeven wanneer de plant dood gaat en met minder vorst dus al aanzienlijke schade heeft.
Bijlagen
rr.jpg
rr.jpg (91.8 KiB) 7450 keer bekeken
rrrrrrr.jpg
rrrrrrr.jpg (131.41 KiB) 7450 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 jan 2012 11:57

vorige winter heeft het hier in het oosten behoorlijk gevroren. had toen 1 rostrata en regenbescherming zelfde idee als dit jaar alleen de uitvoering iets minder mooi. werkte wel aangezien de plant het dit jaar zeer goed gedaan heeft!

plaat piepschuim als regenbescherming over de kluit aangezien dit voorhanden was. 3 kleine plu's met tape aan elkaar omdat ik geen grotere voorhanden had. vorige winter minder storm dan dit jaar dus plu-bouwsel heeft het overleefd, pot was met juiste substraat ook volledig droog gebleven :D
Bijlagen
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.jpg
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.jpg (121.99 KiB) 7449 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 21 jan 2012 21:00

Jongens, bedankt voor alle informatie. Ivan, mooie exemplaren heb jij daar staan. Hoe oud zijn deze jongens? Nu zie ik bij jou exemplaren met korte en met langere bruine bladeren naar beneden. Tenminste zo noem ik de stekels maar. Moet je deze als ze slap gaan hangen afknippen of vallen ze vanzelf uit? Zie ze meestal mooi gerangschikt langs de stam zitten.Is dit van nature of moet je ze daarbij helpen?
Exotische planten kweken, altijd lastig.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 21 jan 2012 23:32

Informatie die ik nog goed kan gebruiken. Wil volgend jaar een rostrata van 40cm breed in de grond stoppen. Ik twijfel nog of ik het in volle grond of als kuip in combi met opuntia's. Bedoeling is dat de bak buiten blijft staan met eventuele bescherming.

Merken jullie veel verschil in groei in kuip of volle grond?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Toni op 22 jan 2012 00:09

@ S.Janssen,

Ik zeg in de grond er mee! Is bijna altijd beter voor de planten! Betere wortel groei en in de winter zal de grond minder snel bevriezen ten opzichte van een pot.
Alleen zorgen voor goede afwatering en in de winter zo droog mogelijk houden.

ik heb op het forum ook een paar foto's staan van mijn cactus tuin, met yucca, agave's, en cactussen... doen het alle nog goed, behalve 1tje, daarvan is de schijf aan het rotten???? :o
Wel raar... maar zal wel een zwakkere Opuntia geweest zijn...

@MaartenKerstens,

Die stekels Groeien zelf zo in de natuur maar je kunt ze natuurlijk ook af knippen... Is wat je mooi vind. Ik zelf vind ze ongetrimd het mooist.. maar jah smaken verschillen he, (de mijne is helaas ook getrimd :oops: ).

Gr Toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 22 jan 2012 03:03

maartenkerstens schreef:Jongens, bedankt voor alle informatie. Ivan, mooie exemplaren heb jij daar staan. Hoe oud zijn deze jongens? Nu zie ik bij jou exemplaren met korte en met langere bruine bladeren naar beneden. Tenminste zo noem ik de stekels maar. Moet je deze als ze slap gaan hangen afknippen of vallen ze vanzelf uit? Zie ze meestal mooi gerangschikt langs de stam zitten.Is dit van nature of moet je ze daarbij helpen?

van de 3 grote die buiten staan, weet ik van de twee grootste (ongetrimd met oude blad langs de stam hangend) dat deze zeker 20 jaar in een cactushal gestaan hebben. ze zijn daar niet als zaailing aangeplant dus ouder. de derde met de geknipte rokjes heb ik geen idee van. ik hem m een ruim een jaar en zie dat ie een kleine 10 cm qua stam gegroeid is. indien dit klopt zou die met 190 stam ook een kleine 20 jaar zijn. anderzijds zijn voor de import de rokjes geknipt (knipwerk in nederland is kort opgeknipt) waarbij ik betwijfel of het deel stam dat zich uitheems gevormd heeft, ook zo snel gegroeid is. ik kan me voorstellen dat waar ze vandaan komen met amper water ze ook minder snel groeien?

wat langs de stam hangt zijn de oude bladeren. als deze verdrogen/indrogen worden ze van groen/blauw wat gelig, verdrogen en hangen dood naar beneden langs de stam. je kan deze bladeren afknippen (kort opgeknipt of in rokjes), afscheuren of laten hangen. ik heb bij diverse planten wel gezien dat het oude blad onderaan de stam er uiteindelijk vanzelf wel vanaf valt. ook gezien dat oud blad onderaan de stam soms vochtig blijft met alle gevolgen van dien. heb recent nog een yucca gekocht die weer anders opgeknipt is, lijkt wel geschoren ofzo
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (77.45 KiB) 7385 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming