Wie nog een banaan buiten wil overwinteren.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Wie nog een banaan buiten wil overwinteren.

Berichtdoor Mul60 op 08 nov 2011 12:23

Je krijgt wel een bult in je tuin maar dan heb je ook wat.

Mul60

47 bedankjes

Re: Wie nog een banaan buiten wil overwinteren.

Berichtdoor hexina op 15 nov 2011 22:05

Omg wat een rotzooi zal dat worden aan het eind van de winter. Je moet de zooi daarna ook weer verwijderen en afvoeren. Nee laat mij maar lekker in pot binnen overwinteren.
:lol: :lol: :lol:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 16 nov 2011 11:08

wat een rommel, gewoon bamboestokken rond de plant ,lichtslang er rond draaien
en dat een rol noppenfolie er rond en klaar is kees, ik doe dit nu al 3 jaar op deze manier
en heb super planten

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 23 dec 2011 13:20

Ik gebruik ook al een paar jaar een baal stro en wat plastic, maar dit geeft inderdaad veel troep! Heb jij een foto van je winterbescherming Pepe....Of hoever staat de lichtslang van de stam af en hoeveel plastic draai je er omheen?

Gr Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 23 dec 2011 15:32

Best eerst paar laagjes vliesdoek rond de stam en dan pas de lichtslang .
Dan 4 stokken op -+ 20 cm van de stam en daar de noppenfolie rond werk perfect .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 23 dec 2011 16:44

kiwi schreef:Ik gebruik ook al een paar jaar een baal stro en wat plastic, maar dit geeft inderdaad veel troep! Heb jij een foto van je winterbescherming Pepe....Of hoever staat de lichtslang van de stam af en hoeveel plastic draai je er omheen?

Gr Quirijn

hoi Quirijn,

ik draai de lichtslang los rond de stam ,niet tegen de stam en wikkel dan een oud deken rond de stam
bamboe stokken op een 20 cm van de stam en dan noppenfolie , bovenaan heb ik een emmer op
de constructie om de boel droog te houden / soms waait de emmer er wel eens af / volgende week
voorspellen ze droog en zacht weer, dan gaat de emmer er af en bovenaan alles open om te luchten
onderaan de stam leg ik een laagje bladeren tegen grondvorst
in de Hubo kan je noppenfolie kopen voor 9 euro, 10 meter lang, mijn planten zijn hier 4 meter hoog
dus gebruik ik heel de rol voor 1 plant
de lichtslang gaat enkel aan bij vorst of als ik voel dat de boel vochtig is , dan droogd alles snel op
begin dit jaar zijn ze super snel beginnen te groeien
ga eens kijken naar de rubriek foto's , daar kan je foto's bewonderen van mijn tuin,onder de naam van
tropical garden from Pepe 2 de pagina
hopelijk heb je iets aan deze info :thumb_up:
veel succes en leuke feestdagen toegewenst

grts

Pepe
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (208.42 KiB) 4154 keer bekeken
002.JPG
002.JPG (213.02 KiB) 4154 keer bekeken
003.JPG
003.JPG (211.84 KiB) 4154 keer bekeken
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor browni op 08 jan 2012 20:11

hoi ik pak ze in met hakseling van het containerpark eerst een draad of beter nog betonnet met kleine mazen en dan opvullen redelijk veel werk maar het loont de moeite sikkimensis staat hoger dan 5 meter in het voorjaar voer ik de hakseling open in de tuin na enkele jaren heb je de beste tuingrond voor tropische planten zwarte aarde humusrijk en vochthoudend vol met dierlijk leven maar het beste is een winter zonder vorst zoals nu het geval is laat het zo blijven en we hebben in mei al reuze bananen superboomvarens en megabamboes yes het leven kan mooi zijn zonder vorst groetjes
browni

0 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 24 jan 2012 10:30

ik doe het ook gewoon met stro, na de winter bijeen harken en aansteken en dan is het weg
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 28 jan 2012 21:44

hallo , ja ik heb ze ook ingepakt nu, maar nog nooit met lichtslang e.d. ook geen stro en of bladeren, maar met een oude matras (schuim plastic) die ik over de hele lengte in 2en snij met een mes zodat je 2 dunne matrassen over houd, deze snij je op maat en kan je gemakkelijk over de bananenstammen wickelen,een stukje over de kop vouwen ,een dun laagje plastic erover (alleen om de regen tegen te houden ) en maar afwachten tot de lente, het schuimplastick is zoals de matras moet zijn lekker luchtig en goed isolerend, en ja hoor , gebruikt het al vele jaren weer, en zo op te ruimen ,en jaren te hergebruiken,groeten paul,,
prutser 2

23 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming