door palmkasper op 13 feb 2012 23:49
Yes; The sun is up, The frost is down! eindelijk de verlossende dooi, dooi, dooi! Heb vandaag mijn kwetsbare trachy uitgepakt, zoals eerder uitgelegd en de pot voelde redelijk droog en schade is nog niet te herkennen op wat bladeren na. de trachy die ik al vele jaren verzorg en in de grond staat, had ik te laat afgedekt bij de wortel. resultaat dat de bak waar hij in staat kei hard bevroren is en zo was. toch is hij al wat gewend. Beide trachy's hebben een overeenkomst, zo staan er drie nieuwe speren klaar om uit te komen en bij enkele zijn deze speerpunten open gegaan, dus geen speer meer maar sprietjes. Hopelik leg ik het goed uit, is dit erg? Ook had ik en c. Humilles in pot en met minimale bescherming ziet hij er oké uit. Deze jonge palm staat in en te grote pot en dus nat. Alleen wat bladeren , tijdens de vorst droge theedoeken er om heen gedraaid over de plant doorzichtig plastic getrokken en hij stond een meter van de grond op een boomstronk tegen het (warme) huis. Nu bezien of er ook groei komt. Wat mij betreft was het dit, angst overwonnen en dan kan iedere exoten fan weer genieten. Over een week ga ik de exoten op sardinie bezichtigen, lekker weekje weg met gezinnetje, carnaval wordt ontweken en hup op naar het naderende voorjaar!
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)