basjoo toch snot met lichtslang :(

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

basjoo toch snot met lichtslang :(

Berichtdoor djoeke op 11 maart 2012 23:11

Hey ,

Gisteren de basjoo uitgepakt en tot mijn grote verbazing viel mijn grootste stam gewoon om .
Ik had al een paar keer aan de stam gevoeld maar en die was nog lekker hard dus had er al het vertrouwen in .
Er was nog thans een lichtslang rond maar blijkbaar niet genoeg aan de onderkant weer wat bijgeleerd voor volgens jaar dus , beter meer op de grond en gebruik maken van de warmte die stijgt .
basjoo na winter 2011 (2)
Afbeelding

basjoo na winter 2011 (3)
Afbeelding

basjoo na winter 2011 (4)
Afbeelding

basjoo na winter 2011
Afbeelding

Voor alle duidelijkheid de slang lag niet zoals je op de foto nu ziet die laat ik nog liggen voor moest er nog even een prik komen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Re: basjoo toch snot met lichtslang :(

Berichtdoor plasta op 11 maart 2012 23:34

Hier hetzelfde met de musa sikkimensis, Bart. Dacht ook dat de stammen het overleefd hadden, maar jammer dan.
Elk jaar probeer ik stammen te laten overleven in de volle grond. Elke keer met hetzelfde resultaat. Iedere keer zeg ik dan: ik ga het ook niet meer proberen, al die moeite en stroom voor niks. Elke volgende winter gaat deze ezel het toch weer proberen :? .

Raymond :onzeker:
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 maart 2012 00:21

Ik heb ook jaren zo geprobeerd de Musa's te overwinteren tot 4/5 jaar geleden, toen ben ik begonnen met uitsteken en heb sindsdien elke stam overgehouden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor shusui op 12 maart 2012 01:28

Hier ook, basjoo's allemaal prut (had het wel verwacht, waren alleen met stro beschermd)
In de serre geen enkel probleem. Ik kan beginnen met stammen van 2-2,5m voor de meeste soorten. Bij de grote Musa's geen uitval gehad.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 12 maart 2012 05:52

Het was me toch al 2 winters gelukt en dan hebben ze nog veel langer ingepakt gezeten .
Gebruik nog wel steeds dezelfde lichtslang terwijl de basjoo steeds groter word misschien beter nog een slang extra rondgedaan .
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 12 maart 2012 08:30

ik werk ook met lichtslang maar leg een dikke hoop bladeren aan de voet van de plant
Bart, als je wil heb ik hier nog een basjoo voor jou van ongeveer 1 meter, een geschenk

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 maart 2012 11:18

Oei, das wel spijtig Bart :( Zeker als je denkt dat het nog goed is doordat die nog hard aanvoelt. Dat waren al serieuze stammen want ik heb ze nog gezien. Pech maar gelukkig is het "maar" een banaan. Een grote palm ofzo zal wel een groter verlies zijn...
Bij mij is het gelukt met gewoon lichtslang rechtstreeks rond de stammen en dan gewoon noppenfolie er een paar keer rond gedraaid om de warmte te isoleren. Was ff rap gedaan en was maar eens om te testen, zoals je kan zien is het meer dan goed gelukt, ze hebben zelfs gegroeid terwijl het buiten -12 vroor...

Afbeelding
Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 12 maart 2012 14:51

Normaal vul ik de boven van het hokje ook met stro .
Dit jaar heb ik het niet gedaan is telkens zo'n rommel , had het dus beter wel gedaan .
Inderdaad Dimi beter een basjoo dan één van mijn grote palmen .
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 12 maart 2012 21:27

Hier toch precies nog leven in die bruine levensloze stomp van +- 1 meter. Had hem afgesneden en ik dacht niet dat er nog iets zou volgen, maar nu zit er precies groei in... strange! Lijkt wel een bruin blad die eruit komt
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 13 maart 2012 22:25

Hallo,

Ik heb - onverhoopt moet ik zeggen - een Musa Basjoo stam kunnen overhouden, ttz toch zo 'n 1,25 m. Zonder lichtslang. Vorige jaar was het me niet gelukt, verschillende puppies rondom die ik gewoon heb laten staan zijn wel allemaal naar de bananenhemel, wat uiteraard te verwachten was, maar de grote centrale stam dus niet. Groei vangt nu bescheiden aan, alles tesamen 2,5 cm denk ik.
Overigens wordt het deze week duidelijk dat een aantal trachies en chamaeropsen met speerrot verder achteruit gaan. Dat de M. Basjoo stam het - net, 't is kantje boordje geweest - heeft gehouden is een lichtpunt, en zijn er nog enkele anderen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming