je hoort me ook niet mopperen....ik begin het idee te krijgen dta ik 'het door heb'.
Met de boomvarens ben ik nog niet zover, maar dat komt zeker nog, zeker met een paar goede adviezen en wat dure lessen komt ook dat goed.
Grappig detail (niet op foto): naast mijn grote, toegetakelde trachy staat een iets kleinere. Die is in october aangeschaft en met pot en al ingegraven. Voor wineterbescherming heeft ie het met een 5-10cm mulch gedaan bestaande vnl uit kiwiblad. Met als gevolg: nul komma nul schade. eenzelfde exemplaar van dezelfde aanschaf staat een 5 tal meters verder, meer beschut tegen de wind, meer in de zon, en die is direct gepoot zonder pot, en niet beschermd. Die ziet er absoluut gehavend uit.
--> Mijn voorzichtige conclusie is dat een late aanschaf er best gemakkelijk door te krijgen is met een stevige mulch en vermits in pot ingegraven.
De twee Kumaons die ik in in container heb staan het wel zwaar krijgen ten opzichte van de 3 in volle grond. Ik ga de twee dan ook ook absoluut naar de volle grond verhuizen. De zware containers (deze wegen 40 kg per stuk, puur beton) gaan worden voorzien van iets dat absoluut harder is dan een Trachycarpus ofwel iets dat er gemakkelijk is uit te tillen in een binnenpot.