Tip gevraagd over lichtslangen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Tip gevraagd over lichtslangen

Berichtdoor Jozef op 25 jan 2014 19:30

Beste medebeschermers, ik ben al enige weken op zoek naar lichtslangen.
Vandaag iemand gevonden via marktplaats, het waren slangen met gewone lampjes, geen led lampjes.
Ik dacht meteen spijkers met koppen slaan en kocht er vier. :?

Alleen er komt geen warmte vanaf, wat eerder had ik een lichtslang van een collega gekregen, zelfde verhaal.

Frustrerend dit.. :evil:

Kopen jullie lichtslangen van een bepaald merk of in een bepaalde winkel?
Ik hoor het graag, nu ik een grote Butia in een onverwarmde tuinkamer heb staan krijg ik af en toe de zenuwen van het steeds wisselende weerbericht.
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Re: Tip gevraagd over lichtslangen

Berichtdoor Klaas-Jan op 25 jan 2014 19:55

Je moet niet denken dat wanneer je je lichtslang aan zet, hij meteen warmte afgeeft.
In je lichtslang zitten (gewone) gloeilampje welke van zichzelf warm worden. Deze lampjes zitten opgesloten in de siliconen slang waardoor de slang na een tijdje opwarmt. Je kunt de slang ook beter niet ergens elkaar laten raken, hij wordt zo warm dat er zelfs stukken kunnen doorbranden.

Aanzetten en gewoon even geduld hebben en dan komt er vanzelf warmte vanaf...
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 25 jan 2014 19:59

Dank Klaas-Jan, ik heb 2,5 uur gewacht alvorens te voelen hoe warm de slang was geworden. Dat had ik er ook beter bij kunnen schrijven. :thumb_up:

De slang wordt dus ook niet na enige tijd warm. Sterker nog nauwelijks een beetje lauw.
Ik blijf hier hopen op een goede tip.
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 jan 2014 20:02

Controleer voordat je zoiets aanschaft het Watt vermogen. Dat geeft meteen een indruk van de mogelijke warmteproductie. Er zijn ook lichtsnoeren met minuscule gloeilampjes die zeer weinig stroom benutten. Een ouderwetse lichtslang heeft een opgenomen vermogen van een 100 à 200 Watt. Daar kun je wat mee. Er bestaan ook specifieke verwarmingsnoeren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 25 jan 2014 20:24

De reden dat ik niet met verwarmingsnoeren werk is dat ik niet kan zien wanneer ze defect zijn, ook al zullen ze zeer betrouwbaar zijn.
Zoals Han al zegt, heb je dan waarschijnlijk een heel licht wattage in je lichtslang.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 25 jan 2014 20:33

Dat is dus het hele eier eten, even de doos erbij gepakt, er staat geschreven 6,5 V/70mA.
De techneuten onder ons zullen dan wel bevestigen dat een dergelijke lichtslang niet warm zal worden.
Dank voor de uitleg Draco. :thumb_up:
Ik zoek verder.
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 25 jan 2014 20:52

6,5V ? Heb je er een adapter bij? Of is het 6,5W, dus 6,5Watt per meter.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 25 jan 2014 21:17

Klaas-Jan ik ben absoluut geen techneut, ik zal precies opschrijven wat er op de doos staat:
230V
50 Hz
24 lampen/meter
6,5V/70mA
10,9 W meter
Classe ll
IP 44

Wat mij betreft kan men dit ook in het chinees erop zetten.. :fluiten:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 25 jan 2014 21:42

Oke, dan heb je gewoon de 230Volt lichtslang. Het verschil tussen die van jou en de gangbare
lichtslangen is dat die van jou zo'n 6,5Watt minder verbruikt per meter. Die van jou zou wel warm moeten worden, alleen wat minder en minder snel. Als je de slang als verwarming wilt gebruiken zul je hem met noppenfolie of aluminium folie kunnen afdekken, dus de warmte opsluiten in een beperkte ruimte bij de palm.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 25 jan 2014 21:57

Ik lees 10,9 W per meter. En dat is toch heel aardig. Maar inderdaad, ze worden niet heel warm, maar warm genoeg voor je doel, mits goed toegepast. Dat is ook de bedoeling, je wilt niet dat je plant gekookt wordt. Een lichtslang op de tocht heeft geen effect. Maar in een windstille ruimte werkt het prima. ALs je er een folielaag of zeil overheen aabrengt, moet je al op gaan passen, want het wordt snel te warm dan, ook al komt er voor je gevoel maar weinig warmte vanaf.

Ik haal mijn lichtslangen altijd bij de bouwmarkt. Heb je gauw een leuk snoer voor minder dan 10 euro.
Dennis_S

348 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming