Bajoo inpakken

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Bajoo inpakken

Berichtdoor Lampenz op 23 nov 2015 10:18

Heren / Dames,

Ik vind dat ik een lastige keuze voor de kiezen heb vannacht. Ik heb namelijk mijn musa basjoo's nog onbeschermd buiten staan. (ze staan voor het 2e seizoen in de grond). Nou staat er op internet in verschillende bronnen dat het vannacht in mijn regio zo om en nabij het vriespunt moet zijn geweest.

Echter geeft mijn buitenthermometer op het moment -2.8 graden aan. Waar ik toch een beetje jeuk van krijg, gezien het feit dat dat z'n beetje de grens aan minimum temperatuur is wat de stam van een basjoo kan verdragen. Nou is de vraag natuurlijk of die thermometer wel helemaal goed gekalibreerd is (ding is van de Aldi).

Maar door deze thermometer ben ik wel sceptisch over vannacht, gezien het feit dat de weersvoorspelling wederom aangeeft dat het tussen de 0-1 graden zal zijn vannacht. Maar als ik de bananen nu inpak, dan staan ze volgende week te zweten (temperaturen lopen na woensdag weer stevig op). De vraag is dus, wat zouden jullie doen, en wie heeft zijn bananen al ingepakt.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Re: Bajoo inpakken

Berichtdoor Sharon-vds op 23 nov 2015 10:48

Ik heb nog niets ingepakt. Mijn pol sikkimensis red tiger staat nog onbeschermd in de tuin. Vorig jaar hebben ze ook -4 gehad zonder problemen. Als je het niet vertrouwt probeer ze dan in te pakken met bubbelfolie of vliesdoek. Dan kan je dat ook weer verwijderen als de temperatuur weer gaat oplopen.
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 10:50

Dat die planten gaan "zweten" zoals jij dat noemt is geen probleem. Al de vorige jaren waren mijn Musa soorten al allemaal ingepakt van begin tot half oktober. Groeien bij t° onder de 10° doen ze toch niet meer. Alles hangt natuurlijk ook af wat je intentie is met je planten. Wil je de stammen in hun geheel overhouden? Wil je ze op een bepaalde hoogte afdoen of mag alles weg tot tegen de grond?
Hoe meer je wil overhouden, hoe beter je sneller moet beschermen. Dat spreekt voor zich.
Ik heb zelf nog helemaal niets ingepakt maar dat ligt meer aan andere omstandigheden dan de noodzaak ervan. Kijk hoe je planten er vandaag weer gaan bijstaan als de t° terug boven 0° komen (hier zal dat binnen dit en een uurtje zijn want ik zit momenteel komende van -2.1° nu op -0.8°). Ben zelf benieuwd hoe de planten eens ontdooit er straks gaan uitzien en of de bladeren meteen zwart gaan zien of niet.
Heb er niet zo veel schrik voor maar mijn planten staan dan ook al ettelijke jaren in de volle grond en de wortels zitten steeds onder een dik pak mulch. De eerste 3 jaar na aanplant vind ik persoonlijk wel cruciaal om de planten goed te beschermen. De gewone Musa basjoo doe ik eigenlijk al 2 jaar helemaal niets meer aan dus die vriest bovengronds compleet af maar staat tegen het eind van de zomer toch steeds terug op een 3.5 - 4 m hoog. De noodzaak om hier de stammen van te proberen overhouden heb ik dus niet en voor die lelijke bloem die sommigen er zo graag in hebben waarna de stam helemaal afsterft doe ik het al helemaal niet maar dat is ieders goesting natuurlijk alsook de bereidheid om er dan ook meer moeite voor te willen doen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 nov 2015 15:01

Je kunt er ook even een zeiltje overheen gooien. Heb ook vannacht ook gedaan en dat houdt -2 makkelijk buiten de deur. Als ik tijd had, had ik ook al ingepakt, maar met deze temps en de vooruitzichten en een zeiltje heb ik nog mooi even de tijd. Enne inpakken doe je niet alleen om van die lelijke bloemen te genieten, maar ook om in juni al tegen 3,5 m Musa aan te kijken ;)
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 17:05

Ik heb 3 soorten Musa staan, namelijk Musa basjoo, Musa sakhalin en Musa sikkimensis. Enkel de Musa basjoo heb ik niets aan gedaan voorbije 2 jaren, de andere 2 werden netjes ingepakt zoals altijd al sinds aanplant waarbij ik ze afdoe tussen 1 m en 1.2 m. Allemaal zijn ze even hoog tegen begin juli dus het maakt in feite niets uit volgens mij op welke hoogte je ze afdoet.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 23 nov 2015 17:43

Oke, dan wordt het voor vannacht een zeiltje.. Hierbij bedoel je iets in de trend van landbouw plastic?

Hitch, 4 meter hoog in 1 jaar? dat is wel een stevige groeispurt dan? hoeveel water geef je die dingen wel niet he?

Heb je foto's van jou joekels? ben wel benieuwd.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 17:57

De sleutel van succes met Musasoorten zit 'm in een dik pak mulch op de kluit. Dit houd vocht beter vast in het groeiseizoen en geeft de kluit bescherming tijdens de winter. Dit betert dan ook nog eens jaar na jaar doordat de mulch verteert en de bodem begint te verrijken. De eerste 2-3 jaar had ik moeite met mijn Musa's, daarna ging het als onkruid.
Ik ga straks even foto's zoeken en anders trek ik er nog snel even al zien ze er nu natuurlijk maar treurig uit na de vorst.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 18:02

Foto's van deze ochtend
Bijlagen
Eerste vorst -2° (11)-400.jpg
Eerste vorst -2° (11)-400.jpg (20.47 KiB) 6222 keer bekeken
Eerste vorst -2° (7)-400.jpg
Eerste vorst -2° (7)-400.jpg (22.19 KiB) 6222 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 24 nov 2015 09:10

Jeetje hitch, wat een joekels. Zoals ze bij jou groeien heb ik zo ook in grote aantallen in brazillie gezien. maar hier in Nederland nog niet.

Mooi :)

Ik heb gisteren een grote bigbag over de bananen gedaan. En heb maar vast stro geregeld. Heb ze toch moeten ontdoen van bladeren, dus dan kan ik ze meteen inpakken wanneer nodig.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Rob op 24 nov 2015 23:37

Bladeren afdoen is gelijk je eerste mulchlaag....
Ik zet redelijk vroeg een korf van gaas om de pol met de diameter van de bigbag en mik de afgesneden bladeren er direct bij in.

Hier heeft de basjoo alles overigens keurig doorstaan. De Ensete ziet er aanzienlijk minder happy uit, en zal zondag de volle grond inruilen voor de schuur (als ie tenmiste niet zeiknat blijft)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming