Verlies tot nu toe...

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Verlies tot nu toe...

Berichtdoor Klaas-Jan op 21 apr 2011 00:16

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie verliezen zijn na deze winter.
Ik ben 2 Chamaerops Hummilissen (20cm stam) kwijt geraakt, 2 Fortunei's (60cm stam) en een Cordyline (30cm stam). Gelukkig waren dit geen grote exemplaren dus de schade is te overzien.

Nu is een Chamearops al niet zo goed winterhard met vocht, dus ook een beetje eigen schuld geweest :? .
De Fortunei's deden het prima alleen is bij erg lage temperatuur en erg harde wind veel bladschade ontstaan in een zeer korte tijd. Dit is toch al een paar maanden geleden en verder alles in orde en de speren goed vast. Nu na een tijdje mooie dagen gehad te hebben trek ik zo de speer van 2 Fortunei's eruit. Van de Chamearops had ik het al verwacht maar de Fortunei's leken goed. Vreemd, iemand een idee hoe dit ineens kan?
Klaas-Jan

34 bedankjes

Re: Verlies tot nu toe...

Berichtdoor orinoco op 21 apr 2011 00:39

Klaas-Jan schreef:Vreemd, iemand een idee hoe dit ineens kan?

Je gaf het antwoord eigenlijk zelf al: de schade wordt doorgaans pas zichtbaar als de temperaturen weer wat aangenamer worden,meestal rond deze tijd,april/mei. (Al is het warme weer nu wel erg uitzonderlijk voor de tijd van het jaar).

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 21 apr 2011 02:04

Ik vond het vreemd dat de speer de hele tijd vast heeft gezeten en zo ineens trek ik ze eruit en zijn ze zacht en rottend bij het groeipunt. Zou dit dan liggen aan de temperaturen, want we hebben nauwelijks regen gehad en water geven doe ik aan de voet van de palmen zodat het groeipunt niet te nat wordt... Wat is je idee hierover?
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 21 apr 2011 08:09

was de speer ingepakt met iets anders dan vliesdoek?
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 21 apr 2011 21:26

Het enige wat ik heb gedaan is wat stro tussen de bladstelen boven de speer tijdens de sneeuwval van afgelopen winter. Het heeft dus constant kunnen luchten en daarbij vindt ik het vreemd dat alles vast zit en na een hele tijd een droge periode gehad te hebben en zelfs al warme dagen zit alles nog steeds vast en dan ineens trek je ze eruit. Daar keek ik even van op. :o
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 22 apr 2011 08:10

luchtig stro in bekaert draad wordt veel gebruikt , vooral bij bananen.
ik ben er niet gek van. te dik opeen en het droogt niet op en schimmelt.
ik zweer bij een prop vliesdoek in en rond de groeikern.
en voor de zekerheid steek ik er nog een sanitaire antivrieskabel met ingebouwde thermostaat bij want hier durft het nogal eens regenen en erna s'nachts -10 gaan.
mijn trchy's hebben niks winterschade opgelopen.
de bananen zijn ook erdoor, daar heb ik gekker mee gedaan: iglo errond gebouwd (glaswol)met openstaand dak en een badkamerblazertje op 5°thermostaat erin.:-D
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor ick op 22 apr 2011 09:24

Hoi Klaas-Jan,

Mijn verliezen zijn beperkt:
Sabal minor (flinke speerrot, is verhuisd naar de kliko..., wel onverwacht gezien de vermeende winterhardheid en de bescherming van een afdak die de plant in de winter had)
Rhapidophyllum hystrix (speerrot? afwachten, ook onverwacht)
Nerium oleander, witbloeiend na 16 jaar voor de 2e achtereenvolgende winter vorstschade. Vorige winter was die helemaal kaalgevroren, nu gedeeltelijk. Overige oleanders geen enkele schade.
Delosperma cooperi, doodgevroren ondanks bescherming.

Verder is alles goed de winter doorgekomen, waaronder verscheidene planten die geen of nauwelijks bescherming hebben gehad (Arundo donax, Ficus carica, Trachelospermum jasminoïdes). Andere exoten hebben onder een (onverwarmd) afdak gestaan dat dichtgemaakt wordt bij vorst overdag en de echt vorstgevoelige (zoals citrus, diverse cactus- en palmsoorten) binnen in mijn 'plantenkamertje', waar het wel koud wordt maar nooit vriest.
Al met al viel het me deze winter erg mee. Nu was die ook niet zo heel koud, behalve dan het begin ervan.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 22 apr 2011 22:17

dagummy@gmail.com schreef:luchtig stro in bekaert draad wordt veel gebruikt , vooral bij bananen.
ik ben er niet gek van. te dik opeen en het droogt niet op en schimmelt.
ik zweer bij een prop vliesdoek in en rond de groeikern.
en voor de zekerheid steek ik er nog een sanitaire antivrieskabel met ingebouwde thermostaat bij want hier durft het nogal eens regenen en erna s'nachts -10 gaan.
mijn trchy's hebben niks winterschade opgelopen.
de bananen zijn ook erdoor, daar heb ik gekker mee gedaan: iglo errond gebouwd (glaswol)met openstaand dak en een badkamerblazertje op 5°thermostaat erin.:-D

Ik had het stro ook boven de speer hangen dus niet erom gestopt, dit had ik tijdelijk omdat ik te laat was met beschermen tegen de hevige sneeuwval op dat moment. Daarna bij sneeuw een afdakje en bij droog weer alles weg.

Mijn bananen zijn er ook goed doorgekomen, Sikkimensis en Basjoo. Mijn Lasiocarpa heb ik op het laatste moment uitgegraven omdat ik in tijdnood kwam met inpakken. Deze is met de andere exoten welke boven het vriespunt moeten blijven in de verwarmde kas gegaan.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor shorty op 22 apr 2011 22:26

ben op deze moment al 2 albizia summer chocolates kwijt,en de grote doet het ook niet goed.op de stam komen wel knopjes.maar in de kruin niks.een kleine trachy,een balbisianaen een sikkimensis.maar die komen wel terug uit denk ik.voor de rest alles goe..mvg shorty :thai: :thai: :thai:

ps: de albizia's waren stammetjes van 1.20 cm en 1cm dik.waren nog thans beschermd met vliesdoek.
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 22 apr 2011 22:35

ick schreef:Hoi Klaas-Jan,

Mijn verliezen zijn beperkt:
Sabal minor (flinke speerrot, is verhuisd naar de kliko..., wel onverwacht gezien de vermeende winterhardheid en de bescherming van een afdak die de plant in de winter had)
Rhapidophyllum hystrix (speerrot? afwachten, ook onverwacht)
Nerium oleander, witbloeiend na 16 jaar voor de 2e achtereenvolgende winter vorstschade. Vorige winter was die helemaal kaalgevroren, nu gedeeltelijk. Overige oleanders geen enkele schade.
Delosperma cooperi, doodgevroren ondanks bescherming.

Verder is alles goed de winter doorgekomen, waaronder verscheidene planten die geen of nauwelijks bescherming hebben gehad (Arundo donax, Ficus carica, Trachelospermum jasminoïdes). Andere exoten hebben onder een (onverwarmd) afdak gestaan dat dichtgemaakt wordt bij vorst overdag en de echt vorstgevoelige (zoals citrus, diverse cactus- en palmsoorten) binnen in mijn 'plantenkamertje', waar het wel koud wordt maar nooit vriest.
Al met al viel het me deze winter erg mee. Nu was die ook niet zo heel koud, behalve dan het begin ervan.

groet, rick

Zonde, hoe groot was je Hystrix? nog een jonge palm? Had je hier ook een afdak boven ivm teveel vocht?

Ik heb mijn Citrusboom en andere exoten welke erg vorstgevoelig zijn ook onderdak gezet, daarvoor heb ik een verwarmde kas.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming