Canna overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Canna overwinteren

Berichtdoor Joeppp op 06 nov 2011 11:47

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje over het overwinteren van de canna. Op palmvrienden wiki staat dat je de plant helemaal af moet knippen, als ie in een pot staat net zoals bij mij, en dan gewoon vorstvrij wegzetten. Kun je de canna ook gewoon vorstvrij wegzetten, zonder iets af te knippen dus gewoon de hele plant wegzetten? En moet je hem dan nog water geven? Het gaat bij mij om de Canna Indica Hybride Corsica.

Alvast bedankt.
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Re: Canna overwinteren

Berichtdoor Esther op 06 nov 2011 12:30

Hier worden de bladeren al bruin en lelijk. Nog 1 nachtvorst en er is geen fatsoenlijk blad meer over dus knip ik alles af. Vervolgens uitgraven of in jouw geval met pot en al wegzetten.
Hier overwinteren de knollen(en 2 canna's in pot) al jaren in een donkere koude kamer. Ik geef ze geen water de hele winter. Van het voorjaar lopen ze weer uit, dan geef je de pot weer wat water en zet je ze wat lichter en warmer. (losse knollen kun je dan oppotten om ze later uit te zetten in de tuin)
Het blad sterft zowiezo af van de winter dus kun je het beter afknippen, voorkom je ook dat het gaat schimmelen o.i.d.
Tenzij je de hele pot warm en licht gaat overwinteren? Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 nov 2011 00:49

Ja dat kan. http://www.tuin-wiki.nl/Main/Canna
Op een lichte plek in de kamer doet Canna het ook uitstekend als bladplant. Bloemen worden er binnenshuis meestal niet gevormd. Houd de planten 's winters, wanneer ze nauwelijks groeien, aan de droge kant. Geef in de zomer volop water en mest. Of bewaar ze donker en koel net als de canna's uit de tuin

Zo doe ik het :
Na de eerste nachtvorst, zet ik mijn canna binnen. en knip ze volledig af.
Deze pot plaats ik in een verwarmde plek, vorig jaar mijn keuken.
Dus veel licht en warmte, hierdoor beginnen ze na enkele weken terug te groeien.
Ik liet de potgrond droog worden en daarna af en toe een beetje water.
Vorig jaar, had ik dus mooie planten, en vlug bloei. En kon ik ze reeds vlug delen.

Verleden week, heb ik reeds enkele canna, verdeeld. Eerst volledig afgeknipt. en terug op een licht en warme plaats gezet in huis. Het gaat hem over de canna "musafolia" en "musafolia rubrum". Gewoon een experimentje hoe groot ze zullen zijn op het einde van de zomer. ;)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 08 nov 2011 06:00

Als deze blijven doorgroeien in de winter en je zet ze in de zomer terug buiten verbranden de bladeren dan niet ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 nov 2011 09:11

Ik plaats ze vroeger buiten (april) en laat ze nog even in pot, dus als er enkele nachten op elkaar geen vorst wordt voorspeld. In een niet te zonrijke plaats(Zon van ongeveeer 10 uur tot 13 uur ). Zodanig dat de canna zich kan aanpassen aan de buitentemperatuur. Dit probeerde ik met een gewone Canna Indica. (Moet wel zeggen op mijn koertje vriest het minder vlug omdat er langs 1 zijde lage sparretjes(2m hoogte) staan en de voorzijde een houten afsluiting. De andere zijkant is de muur van mijn gebuur (wit).
Tot nu toe geen problemen ondervonden.

Ook , staan ze binnen voor een vensterraam , waar de zon fel op komt. Mss zijn daardoor de bladeren wel wat bestand tegen die verbranding.

Experimenten met andere soorten canna gebeuren volgend jaar. ;)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Joeppp op 08 nov 2011 15:11

Oke, ik ga dit ook proberen! Bedankt!
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Berichtdoor Nody op 15 nov 2011 20:07

Mijn vriendin heeft een tuin waarin waarschijnlijk al tientallen jaren canna's in de volle grond staan en elk jaar weer terugkomen. Ze staan dan wel dicht tegen de zuidmuur van het huis waar de grond ook nog eens grenst aan een verwarmde kelder. Het is een oud gebouw waar alle verwarming door de kelder loopt waardoor het daar (als er gestookt wordt) altijd subtropisch warm is. Die warmte zal wel uitstralen. De knollen zitten ook zo'n 20 cm diep.

Het is zeker de moeite waard (als je ruimte hebt) om een paar knollen in de grond te laten zitten vlakbij een zuidmuur. Wel diep genoeg poten.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 nov 2011 23:34

Ik doe het dit jaar als volgt:

Zodra de planten slecht werden heb ik het loof af geknipt. Aangezien de pot helemaal verbogen is door de hoeveelheid knollen heb ik alles er uit gehaald en schoongemaakt. Nu staan de knollen in een doos met wat piepschuin, bubbeltjesfolie in een garage. Hier kan het aardig koud worden waar ik voor eventuele (lichte) vorst wat berscherming heb toegepast.

Hopelijk is dit voldoende.

Volgend jaar gaan de planten de grond in met hoop op grotere planten.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Esther op 15 nov 2011 23:51

Gaan ze door dat bubbeltjesplastic niet rotten door condensvorming o.i.d.?
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 16 nov 2011 23:15

Ja daar ben ik ook benieuwd door. Het is vrij koud (minder vocht in de lucht?)in de garage waar de knollen staan. Niet ver van de garage deur. Ik ben anders bang dat de knollen bevriezen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming