Veel verschillende tips mbt beschermen Trachy in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Veel verschillende tips mbt beschermen Trachy in de winter

Berichtdoor Sonaya op 26 nov 2012 15:43

Hallo allemaal,

Op verschillende websites lees ik over bescherming van de Trachy in de winter. Ik word er echt niet wijs uit. De één zegt dit...de ander dat. De één houdt het heel simpel ("ik doe er niks aan""..."ik bindt alleen de speren bij elkaar"..), de ander slaat er naar mijn mening een beetje in door (hele stellages, superdik inpakwerk etc.).

Ik wil het simpel houden, helaas heb ik momenteel niet de middelen om dure dingen aan te schaffen en moet ik het inpakwerk in mijn eentje doen :roll: .

Zie foto's onderaan dit bericht: is dit voldoende?
En is dat jute (of is rietmat beter/goedkoper) wel nodig, want het gaat toch om beschermen van wortels en groeipunt? Toch niet van de stam? Ook al pak je natuurlijk wel een gedeelte groeipunt met de jute mee zoals op de foto.
Op de 2e foto hebben ze een zak van vliesdoek over de samengebonden speren gedaan. Simpele oplossing en zo'n zak kost maar een tientje ;) .

En wat betreft de wortels; men adviseert er bijv. schors of stro op te leggen, maar 1 windvlaag en dat is weer verdwenen. Hoe doen julie dit?

Ik weet dat het niet goed is de palm te vroeg te beschermen en zodra het niet meer zo erg vriest moet je de bescherming er weer afhalen (ik denk dat ik als grens min 15 aan ga houden). Maar is het erg om de speren bij elkaar gebonden te laten? Want om dat nou steeds in mijn eentje overnieuw te moeten doen....

Grtz Sonaya
Bijlagen
winterschutz12.jpg
winterschutz12.jpg (28.59 KiB) 5114 keer bekeken
winterverpackung3.jpg
winterverpackung3.jpg (23.04 KiB) 5114 keer bekeken
Sonaya

0 bedankjes

Re: Veel verschillende tips mbt beschermen Trachy in de wint

Berichtdoor Troy op 26 nov 2012 18:26

Voor een paar euro koop je een rol kippengaas van 50cm breed. Deze zet je in een cirkel om je palm minimaal 40cm van de stam af en zet je met bijvoorbeeld tentharingen in de grond vast. Dit vul je met blad afval, dit moet niet zo moeilijk te vinden zijn. Dit kun je nu al doen en in het voorjaar haal je het weg.

Mochten ze echt -14 of kouder voorspellen dan kun je de bladeren tijdelijk opbinden en vliesdoek/jute/enz. er omheen draaien.

Dit werkt bij mij altijd perfect en kost weinig geld. Succes :thumb_up:
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 26 nov 2012 20:13

Of je doet om de stam een borderrol (prik je erg makkelijk in de grond) en vult het met boomschors. Wat dat betreft is alles mogelijk. Je moet een beetje creatief zijn :D
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 26 nov 2012 21:39

Hier een voorbeeld (sorry voor kwaliteit)
foto1.jpg
foto1.jpg (104.82 KiB) 5036 keer bekeken
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 26 nov 2012 22:57

Sonaya, het valt niet mee om DE beschermmethode erbij te halen. Het is van vele factoren afhankelijk. Factoren dei je soms wel kunt beinvloeden, maar ook factoren dei volledig onvoorspelbaar zijn. Het begint met de vraag of je een gezonde, goed aangeslagen palm hebt. Dat zijn ze meestal pas na een jaar of vier en in goede grond. Zie hier, je moet ook al kunnen beoordelen of je wel goede grond hebt, ook een vak apart. Maar goede groei is meestal een blad of 8 a 10 per jaar voor een fortunei.

ALs je dus een goede groeiende gezonde palm hebt, is veel bescherming niet nodig. Maar wat je ALTIJD moet doen is zorgen dat de wortels niet kunnen bevriezen! EN maak niet de fout door te denken dat als de vorst maar 10 cm diep zit, dat dan het grootste deel van de kluit niet kan bevriezen. Want bedenk dat als de bovenste 1 cm van de wortels bevriest, de wortels die daaraan vast zitten en dieper groeien ook dood gaan of niet of tijdelijk niet kunnen functioneren.

Gezonde palm en vorstvrije wortels, dan ben je al een heel eind en zul je niet snel last krijgen van speerrot of verdroogde bladeren. Maar als als het echt koud wordt, zeg maar onder de -10, moet je bedenken of aanvullende maatregelen nodig zijn. Een parasol of een zeil over je palm kan dan het verschil maken tussen bladschade of niet, dood of levend. Het is erg belangrijk dat je de weersvoorspellingen op de voet volgt in de winter zodat je weet als er een vorstperiode aan zit te komen. En dan bereid bent de maatregelen te nemen die nodig zijn.

En wat als je palm wat minder gezond is? Of te nat staat? Of in de winter in de zon? Of in de volle wind? Of de vorstperiode duurt net wat te lang? Ik kan zo wel doorgaan. Maar je zult zelf uit alle aangeleverde informatie moeten proberen te filteren wat voor jouw palm en jouw situatie haalbaar is. Exoten hebben is hard werken zeg ik altijd maar. Een dag verslappen en je kunt misschien je palm wel naar de composthoop brengen
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Rob op 26 nov 2012 23:39

Er is hier geen absolute waarheid.
Dennis geeft al aan dat er meerdere waarheden zijn.
Experimenteer, dokter uit wat werkt voor je, en blijf erbij.

Zelfde theorie houdt ik erop na bij zaaien en bemesten. 1 vraag, 10 antwoorden, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

Feit is dat we palmen overwinteren, kiemen en laten groeien dus we doen iets goed. :thumb_up:

Succes

PS: mijn techniek lijkt sterk op die van jou: Voor mijn Jubeae gebruik ik bamboemat ipv jute maar dan inclusief de hele speer/kop.
Voor trachy doe ik hetzelfde, met een zak op de kop, maar dan alleen als het sneeuwt of heel hard vriest.
Voor Chamaerops/Butia bouw ik echter weer liever een dakje -meer ingegeven door soort en standplaats.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 27 nov 2012 11:38

Trachycarpussen geef ik op de kleine na alleen wortelbescherming en verder niets, hebben vorige winter met succes doorstaan en ja de grootste heeft een stam van 3 en een halve meter dus beschermen word dan wel erg moeilijk.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 nov 2012 22:59

En het ligt natuurlijk weer waar je woont, het klimaat enz ;)
Hier in de flevopolder is veel meer kans op vorst dan aan de kust gebieden of mensen die richting het zuiden wonen.

Wat mij opvalt (beetje mierenne*ken) aan de laatste foto van de ingepakte trachy is dat je een phoenix soort er naast ziet staan. Deze kan beter op die manier ingepakt worden dan die fortunei ;)

Ik bescherm mijn trachy dit jaar in de volle grond vanaf de strenge vorst omdat deze nog niet goed geworteld zijn. Zal stro op de bodem een goede wortelbeschermer zijn?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 28 nov 2012 14:29

Persoonlijk denk ik, dat palmen in de volle grond, vanaf het zaailing stadium geen bescherming nodig heeft.
2 jaar geleden een zak zaden (gekregen bij het uitje bij Guus en Nadia) in de tuin geworpen en bijna alles staat er nog, ja ook na de horror winter van verleden jaar.

In pot is t compleet anders!

Dan kan je zelf kiezen wat je wilt beschermen, wortels, stam, groeipunt ne dergelijke.

Wat ik erg mooi vind aan de grotere exemplaren is dat ze nog vol in het blad staan, dus eigenlijk geen kroon maar een grote bol van soms wel meters met grote palmenbladeren eraan, dan zou je er voor kunnen kiezen voor vooral blad behoudt.

Grote palm die in de zomer een nieuwe kroon moet maken is ook geen gezicht :-).
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Sonaya op 07 dec 2012 17:16

Ik heb aangevinkt reacties te willen ontvangen maar kreeg niks omdat mijn oude emailadres nog geregistreerd stond :o , zie nu dus jullie reacties pas, thnx!

Tijdens de vorige winter, toen het zo koud was, was ik lange tijd heel erg ziek. Kon toen mijn Trachy helemaal niet inpakken. Was geen normale speer meer over en dacht dat ie het loodje had gelegd (zie ook mijn andere topic van vorig jaar), maar hij is weer helemaal gezond geworden met nieuwe speren, ziet er weer normaal uit gelukkig. Dus denk dat mijn palmpje wel wat kan hebben :) .

Maar als ik , zoals Harold zegt, een borderrol neem en daar bijv. schors in doe, dan is de stam dus nog steeds bloot. Toch zie ik steeds ingepakte stammen, maar het gaat toch alleen om bescherming van wortels en groeipunt? Waarom zijn die stammen dan steeds ingepakt..? En hoever rondom de stam moet het beschermd? Dus als het een cirkel wordt, wat zou dan ongeveer de doorsnede moeten zijn? Stam is ca. 25 cm doorsnee (kan nu niet opmeten).

Ik denk dat ik inderdaad een "gevulde" borderrol (kan dit ook met bladeren ipv schors want daar ligt toch mijn tuin al vol mee?) ga plaatsen, de jute om de stam achterwege laat en een zak van vliesdoek eroverheen doe, zoals op de foto.

Graag nog een antwoord op dit:

Ik weet dat het niet goed is de palm te vroeg te beschermen en zodra het niet meer zo erg vriest moet je de bescherming er weer afhalen (ik denk dat ik als grens min 15 aan ga houden). Maar is het erg om de speren bij elkaar gebonden te laten? Want om dat nou steeds in mijn eentje overnieuw te moeten doen....

Grtz Sonaya
Sonaya

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming